کد خبر 621985
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵

علیرضا مقصودی، کارشناس اقتصادی، با ذکر معایب لایحه برنامه ششم خاطرنشان کرد: سرنوشت افق ۱۴۰۴ در دست مجلس محترم و شورای نگهبان قانون اساسی است.

به گزارش مشرق، علیرضا مقصودی، کارشناس اقتصادی در کانال تلگرام خود نوشت: این روزها شاهد بحث و نظر در مورد مفاد پیشنهادی دولت برای برنامه ششم توسعه هستیم. برنامه‌‌ای که قرار است مختصات کلی حرکت کشور را در پنج سال آینده مشخص کند. برنامه‌ای که به‌واسطه نزدیکی زمانی به سیاستهای کلی نظام در افق 1404 از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

به نظر می‌رسد دولت محترم هنوز در مفاد و رویکرد برنامه ضعیف و شکننده چهارم توسعه فریز شده و محمل جدید را فرصتی برای طرح برنامه‌های منسوخ شده گذشته می‌داند. از این رو ذکر نکات ذیل به نظر خالی از لطف نباشد.

  1. اساساً برنامه پیشنهادی دولت فاقد ساختار و نظامات مناسب و کاربردی است. به این ترتیب استخراج برنامه‌های عملیاتی از این ساختار معیوب بسیار سخت و دشوار است.
  2. نکته بعدی تمرکزگرایی بیش از اندازه این برنامه است؛ نه تنها در امور حاکمیتی، حتی در اموری که ماهیت آن نباید دولتی باشد.
  3. عدم هم‌‌پوشانی مناسب لایحه با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از ایرادات جدی است. شاید برخی افراد از جمله سخنگوی محترم دولت اعتقاد داشته باشند که اقتصاد مقاومتی روح حاکم بر برنامه است ولی اساساً این لایحه فاقد روح در جهت مقاوم‌سازی ساخت درونی اقتصاد است.
  4. نامشخص بودن چگونگی تأمین مالی بر ابهام این لایحه افزوده است، در صورتی که نفس این لایحه برای ابهام‌زدایی و تعیین خط مشی است.
  5. عدم تناسب لایحه پیشنهادی دولت با سیاستهای کلی برنامه ششم ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری مخصوصاً در حوزه‌های امنیتی و دفاعی نیز با اهمیت است. مثلاً تأکید سیاستهای کلی بر نقش پدافند غیرعامل و متأسفانه عدم اشاره دولت به این موضوع در لایحه.

به نظر می‌رسد نقش نمایندگان محترم در مواجهه با این لایحه که می‌توان آن را «لایحه برنامه ششمِ توقف» نامید، بسیار زیاد است. به نظر می‌رسد که تنها راه برای تصحیح این نگاه غلط به توسعه و پیشرفت کشور، رد کلیات این لایحه پر از ابهام است. تأیید کلیات و تکیه بر اصلاحات جزیی به نظر بدترین حالت ممکن است.

سرنوشت افق 1404 در دست مجلس محترم و شورای نگهبان قانون اساسی است.

 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس