کد خبر 618299
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲

مقامات عربستانی طرح توسعه خیابان 204 منا را به پایان رساندند، همان مکانی که به علت سوءمدیریت‌شان در سال گذشته، به قتل‌گاهی برای هزاران حاجی از کشورهای مختلف تبدیل شد.

به گزارش مشرق، کمتر از یک سال پیش بود که خیابان 204 منا که مسیر اصلی عبور هزاران زائر به سمت مناسک رمی جمرات محسوب می‌شود، به علت سهل‌انگاری سعودی‌ها و هدایت نادرست زائران خانه خدا، موجب ازدحام بی‌سابقه و در نتیجه مرگ هزاران نفر از حجاج شد.

وقوع این اتفاق تلخ موجب شد، انگشت اتهامِ بسیاری از کشورهای اسلامی به سمت رژیم آل‌سعود نشانه برود و همگان بر بی‌کفایتی مقامات سعودی در برگزاری آبرومندانه مناسک حج اذعان داشته باشند.

حال مقامات عربستان با هدف جلوگیری از وقوع اتفاقی مشابهِ آنچه در سال گذشته روی داد، در آستانه برگزاری حج اقدام به تعریض خیابان‌های اصلی منا کرده‌اند.

به نوشته عرب نیوز، طرح توسعه دو خیابان اصلی 204 و 206 در منا زودتر از زمان تعیین شده پایان یافته و تحویل مقامات برگزارکننده حج در این کشور شده است.

بر اساس این طرح، عرض خیابان 204 که هنگام عبور از زیر پل "ملک خالد" بالاجبار کوچک‌تر می‌شد، اکنون 2 متر افزایش یافته و به 12 متر رسیده است تا زائران هنگام عبور از آن، با ازدحام مواجه نشوند.

همچنین چادرهای موجود در این خیابان برداشته شدند و در جای مناسب دیگری مجددا برپا خواهند شد.

«جلال الکاکی»، سخنگوی پروژه توسعه شهر مکه در این‌باره گفت: طرح توسعه خیابان‌های 204 و 206 منا به سرعت انجام شد. عرض خیابان شماره 206 از طرف غرب افزایش یافت و طول آن 22 متر افزایش یافت تا با پیاده‌روی شماره 152 متصل شود. همچنین دیوارهای اطراف خیابان به طول 200 متر و ارتفاع سه تا چهار متر نیز در جای خود باقی مانده‌اند.

سعودی‌ها در حالی تکمیل این پروژه را بازتاب رسانه‌ای داده‌اند که آن را در راستای ارائه امکانات و خدمات به حجاج دانسته و هیچ اشاره‌ای به فاجعه منای سال گذشته نکرده‌اند.

خیابان 204 با عرض 10 متر و طول سه کیلومتر همان مسیر حجاج ایرانی به سوی جمرات بود که سال گذشته محل اصلی فاجعه منا شد و خیابان 206 که بیشتر به زائران آفریقایی اختصاص دارد در موازات خیابان 204 قرار دارد و از طریق خیابان 223 با هم مرتبط هستند.

در قسمت پائینی خیابان 204 نیز خیابان سوق‌العرب قرار دارد که از طریق خیابان 2015 با هم در ارتباط هستند تا به کنترل جمعیت حجاج کمک کند.

نقشه منطقه منا قبل از طرح توسعه

سال گذشته برخلاف هر سال که پلیس بخش ابتدایی خیابان 204 را کنترل و زائران را از طریق خیابان 2015 به سمت خیابان موازی یعنی سوق‌العرب هدایت می‌کرد، خیابان 215 بسته بود! و این یکی از علل اصلی بروز فاجعه منا بود، ضمن این که خروجی خیابان 204 با ماشین‌های پلیس مسدود شده بود.


منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    این زوار قربانی یک آیین کابالیستی شدند. قلب شهید رکن آبادی هم برای همین در سینه اش نبود چون همانند آزتک ها قلب قربانی خدایان باید زنده از تنش خارج شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس