استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت دولت برخوردی سهل‌انگارانه و تناقض‌آمیز با برنامه توسعه دارد.

به گزارش مشرق، فرشاد مومنی در مصاحبه با روزنامه اعتماد ضمن انتقادهایی به دولت سابق گفت: من صمیمانه می‌گویم برخورد دولت (فعلی) با بحث برنامه توسعه سهل‌انگارانه و متناقض است.
 
در اسفند 93 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ویژه‌نامه‌ای منتشر کرد تحت عنوان ویژه‌نامه  برنامه، همین که بدون مشارکت کارشناسان و صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی طوری قلمداد کردند که چیزی نیست که ما ندانیم و نیاز به جذب نخبگان نیست. زنگ خطر به صدا درمی‌آید از آن نقطه به بعد هر روز که جلوتر می‌آییم دولت «تمایلی اعلام نشده» در زمینه برخورد تناقض‌آمیز و سهل‌انگارانه با برنامه را به نمایش گذاشت. در آن ویژه‌نامه پیش‌بینی شده بود لایحه برنامه نیمه اول اسفندماه 1394 به مجلس ارایه خواهد شد اما در همین زدوخوردهای سیاسی که دولت با مخالفان خود داشت، به یک باره دولت کارهای غیرمتعارف کرد مثلا یک دفعه به شکل پیش‌بینی نشده و نمایشی اعلام کردند لایحه بودجه سال جاری و برنامه را همزمان به مجلس می‌دهیم. حالا ده‌ها مسئله مطرح است یکی آنکه دولت از نظر قانونی باید لایحه برنامه را شهریورماه به مجلس ارایه می‌کرد و این وقفه 6 ماهه خلاف بود و دولت هم توضیحی نداد.
 
وی می‌افزاید: بحث بر سر این است که از ابتدای کار خود سازمان برنامه یک برخورد غیرقانونی را صحه گذاشت یعنی یک سال قبل گفتند که 6 ماه تاخیر در ارائه لایحه برنامه است...
 
لایحه برنامه هم بنا به اذعان خود دولت برنامه نبود و عنوان آن لایحه احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه بود. یعنی دولت اذعان کرد که برنامه توسعه‌ای تدارک ندید.
 
مومنی می‌گوید: رویکردی که من آن را رویکرد دور زدن شرکای سیاسی و اجتماعی دولت می‌نامم در این لایحه آشکار بود که این یک سیاست خطرناک  و آسیب‌زننده برای کشور است. مسئله اساسی این بود که بخش‌های بزرگ و حیاتی سیاست‌های کلی برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی هم نادیده گرفته شد.
 
وی با بیان اینکه «دولت می‌خواست مجلس را دور بزند اما هم خود زیان دید و هم کشور» افزود:  علاوه بر اینها  بی‌شمار خطای راهبردی را می‌تواند برشمرد به عنوان نمونه خطای راهبردی تقاضای رئیس‌جمهور و اعضای کابینه و بخش‌های بزرگی از حکومت به انصراف مردم از یارانه نقدی. چرا این خطا راهبردی است، چون نشان داد کسانی که این تقاضا را از زبان رئیس‌جمهوری بیان کردند شناختی از واقعیت‌های اقتصادی ایران ندارند.
 
... در این شرایط دولت با زبان بی‌زبانی می‌گوید من هیچ بخشی از فاجعه دولت قبل را جبران نمی‌کنم. فشارهای جدید را تحمیل می‌کنم، می‌فهمم طبقه متوسط با فروپاشی نسبی رو‌به‌رو شده و کسری بودجه خانوار افزایش یافته، هیچ وعده‌ای هم در جهت ایجاد شغل و کاهش فشارهای معیشتی نمی‌دهم اما شما از یارانه خود صرف‌نظر کنید.
 
از این قبیل خطاهای راهبردی در این دولت کم نبوده و همین امروز هم این خطاها ادامه یافته است.
 
مومنی در پاسخ به این سؤال که چه طیف فکری بیشترین سهم را در آرای اقتصادی رئیس‌جمهور دارد؟ اظهار داشت: من اسم این طیف را می‌گذارم طرفداران برنامه شکست خورده تعدیل ساختاری. در تمام بسته‌های سیاستی دولت در آنها و در متحدان منفعتی آنها را می‌بیند. وقتی دولت در بسته خودش و در شرایطی که کشور با بحران حاد اشتغال رو‌به‌رو است، می‌گوید؛ پتروشیمی‌ها پیشران اقتصاد هستند، نمی‌توانید نقش موثر آنها را نبینید.
 
وی تصریح کرد: برای سال 1395 به طور مشخص می‌توان به رئیس‌جمهوری گفت که در کنار شما یک فرد صاحب صلاحیت کارشناسی که درباره فشارهای طاقت‌فرسا و فاجعه‌آمیزی که به تولیدکنندگان و عامه مردم تحمیل شده وجود ندارد. ایشان باید یک مشاور تولیدی صاحب صلاحیت انتخاب کند که درک راهبردی داشته باشد و خاک صنعت را هم خورده باشد و دید راهبردی در این زمینه داشته باشد.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس