گروه‌های حامی حقوق بشر می‌گویند دوره‌های آموزشی کالج پلیس بریتانیا برای نیروهای امنیتی بحرین، به مشروعیت بخشیدن به سرکوب در بحرین منجر شده است.

به گزارش مشرق، نشریه «آبزرور»، ویژه نامه یکشنبه‌های روزنامه گاردین، نوشته است که پلیس انگلستان به دلیل آموزش نیروهای امنیتی بحرین که «اعتراضات در این کشور را بی‌رحمانه سرکوب می‌کنند»، به شدت تحت فشار و انتقاد قرار گرفته است. 

سند محرمانه 27 صفحه‌ای که آبزرور به دست آورده، نشان می‌دهد که کالج پلیس انگلستان و وزارت کشور بحرین توافقنامه‌ای آموزشی امضا کرده‌اند. سند موسوم به «توافقنامه مفاد خدمات» روز 14 ژوئن 2015 امضا شده، اما در آن به وضعیت وخیم حقوق بشر در بحرین هیچ اشاره‌ای نشده است. 

بنا بر این گزارش، کالج پلیس انگلستان که در سال 2012 آغاز به کار کرده، اخیرا از سوی کمیته منتخب امور داخلی پارلمان مورد انتقاد قرار گرفته است. این کمیته کالج پلیس را به انعقاد قراردادهای «غیرشفاف» با کشورهای خارجی متهم کرده و گفته است که انعقاد قرارداد بدون در نظر گرفتن وضعیت حقوق بشر کشورها، «وجهه بریتانیا» را تخریب می‌کند. 

این کمیته همچنین از وزارت خارجه انگلستان به دلیل خودداری از شفاف‌سازی مفاد چنین قراردادهایی به بهانه حساسیت‌های تجاری، انتقاد کرده و این ادعا را «کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرده است. 

به نوشته «آبزرور»، حالا «دنیل کری» وکیل یکی از زندانیان سیاسی شکنجه‌شده در بحرین، در نامه‌ای به وزارت خارجه انگلستان نوشته است که انعقاد چنین قراردادی با منامه، اعتبار ادعای لندن در حمایت از حقوق بشر را زیر سوال می‌برد. 

کری می‌گوید کالج پلیس انگلستان شیوه‌هایی را به نیروهای امنیتی بحرین آموزش می‌دهد که «محل نگرانی» هستند. به گفته این وکیل، شیوه‌های مختلف شنود و جاسوسی از معارضین از جمله مواردی است که در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود. 

وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به این انتقادات، تأکید کرده است که تمام فعالیت‌های بین‌المللی این کالج تحت نظر «هیئت بین‌المللی همیاری پلیسی»، که وظیفه بررسی تطابق به تعهدات حقوق بشری را بر عهده دارد، انجام می‌گیرد. 

با وجود آنکه یک سخنگوی وزارت خارجه انگلستان گفته است که لندن تنها از طریق کار کردن با بحرین می‌تواند اصلاحات مد نظر خود را اعمال کند، سید «احمد الوادعی» از مقامات موسسه حقوق و دموکراسی بحرین می‌گوید لندن باید تمام روابط تجاری میان این کالج و وزارت کشور بحرین را متوقف کند. 

وادعی می‌گوید: «همزمان با این دوره‌های آموزشی که از سال 2013 آغاز شده‌اند، ما همچنان موارد گسترده و سیستماتیکی از نقض حقوق بشر توسط پلیس بحرین را ثبت کرده‌ایم.»

وی افزود: «در سال 2016، با توجه به فرهنگ مصونیت و نبود شفافیت، هم از سوی مقامات بریتانیایی و هم از طرف بحرینی‌ها، موارد نقض حقوق بشر توسط پلیس افزایش یافته است. در نتیجه، این دوره‌ها جز اینکه وضعیت فعلی را مشروعیت بخشند، کاری نکرده‌اند. در چند ماه اخیر، حتی تظاهر به اصلاحات را هم به کلی کنار گذاشته و دست به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز زده، بازداشتی‌ها را شکنجه کرده و هرکسی را که کوچکترین انتقادی داشته، دستگیر کرده است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس