عضو سازمان مجاهدین (انقلاب) گفت سروش درباره وحی به پیامبر(ص) مغالطه می‌کند و متن دینی را نامعتبر جلوه می‌دهد.

به گزارش مشرق، نشریه صدا نوشت: محسن آرمین در باشگاه اندیشه گفت: سروش می‌گوید که حضرت محمد(ص) راوی رؤیاهای رسولانه است که منظور سروش از رؤیا، خواب به طور حقیقی است بر خلاف کسانی که اذعان دارند که خواب به معنای مجازی به کار برده شده است و قرآن نیز این مطلب را به صراحت بیان کرده است، از طرف دیگر اگر منظور سروش از رؤیای رسولانه خواب نباشد می‌توانست از واژه‌هایی چون مکاشفه استفاده کند. از نظر سروش خواب‌هایی که پیامبر دیده‌اند صرفاً مربوط به وقایع خارق‌العاده نیست بلکه اکثر این وقایع ممکن است معمولی باشد.
 
وی افزود: ابهاماتی در نظریه رؤیای رسولانه وجود دارد که همین ابهامات باعث شده است تا خود نظریه تبدیل به یک رؤیا با تعبیرهای متفاوت و گوناگون شود. در نظریه رؤیاهای رسولانه سه نظریه مطرح است؛ اولین مبحث این است که نظریه رؤیای رسولانه متن دینی را به متن نامعتبر تبدیل کرده است، در واقع در نظریه رؤیای رسولانه اعتبار متن خود به یک رؤیا تبدیل شده است، اما بحث دوم این است که در این نظریه فهم متن ناممکن می‌شود و سوم این است که رؤیای رسولانه بر خلاف ادعای خود فهم قرآن را پیچیده‌تر کرده است. آرمین در پایان گفته است: به نظر من در نظریه رؤیاهای رسولانه یک مغالطه بکار رفته است. به این دلیل که سروش می‌گوید زبان قرآن زبان رؤیاست.
 
ستلاش سروش برای انکار وحیانیت قرآن و نسبت دادن وحی به خود پیامبر اعظم(ص) درحالی است که وی تا مدت‌ها تئوریسین افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی محسوب می‌شد و همزمان مورد حمایت نهادهایی نظیر شورای روابط خارجی آمریکا قرار داشت. همچنین بعد از اوج‌گیری آشوب و فتنه سبز، گروهک موسوم به اتاق فکر جنبش سبز در لندن از سوی عطاءالله مهاجرانی اعلام موجودیت کرد که کدیور و سروش و عبدالعلی بازرگان، اکبر گنجی به عنوان اعضای آن معرفی شده بودند. گنجی در خارج کشور منکر مهدویت و امام‌ زمان(عج) شد و این درحالی بود که در حاشیه کنفرانس برلین با اهانت به امام‌خمینی(ره) مدعی شده بود خمینی به موزه تاریخ خواهد رفت.
 
این نکته نیز گفتنی است که زمانی نه چندان دور برخی مدعیان اصلاح‌طلبی می‌گفتند جبهه اصلاح‌طلبی از گوگوش تا سروش را شامل می‌شود. اکنون پس از ترویج هم‌جنس‌بازی توسط گوگوش و ترویج فرهنگ کاباره‌ای و انواع مفاسد اخلاقی، سروش ابعاد دیگری از سقوط فکری جبهه مقابل انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. فراموش نکرده‌ایم که در دوره اصلاحات چگونه هاشم آغاجری عضو مرکزیت سازمان مجاهدین بر ائمه معصومین(ع) اهانت کرد و تقلید از مرجعیت معظم را به تقلید میمون تشبیه نمود!
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    سازمان مجاهدین خلق(منافقین) دیگه نابود و کارکرد سابق را نداره دیگه برای این نسل اصلا جذابیتی نداره مردم اصلا اونا فراموش کردن بیشتر اعضای دیگه پیرمرد پیرزن شدن سن بیشتر اعضا بالای ۵۰ و ۶۰ سال رسیده سازمان دیگه پاشیده نباید اخبارشون را پوشش داد چرا هر چند وقت میان چند میلیون دلار خرج میکنن تا یه کنفرانسی یا راهپیمایی راه بندازن چون فراموش شدن میخان بگن هستیم به نظر من نباید به این سازمان و افراد توجه بشه و در مورد اقداماتش مطلب نوشته بشه چون این کار یه تبلیغ برای اوناست
  • محمود ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    اینا که به دین توهین میکنن بویی از انسانیت نبردن. اینا شیطان انسان نما هستن
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    خود سروش هم یک چیزی رو بد فهمیده فرق رویا و خیال رو در فلسفه و حکمت اسلامی. سیر نزول وحی در باطن پیامبر از عقل شروع میشه و به قوه ی خیال میرسه یعنی نوعی تجافی داره حتی در بعضی مواقع از قوه ی خیال هم پایین تر میاد و به حس مادی میرسه تا آنجا که مثلا پیامبر میگه جبرییل را به صورت دحیه ی کلبی دیدم. اما به نظر بزرگان حکمت محل اصلی نزول وحی همان قوه ی خیال است. برای اطلاعات بیشتر به آثار بزرگان حکمت چون دکتر دینانی . عین القضات همدانی. ابن عربی و ... مراجعه شود .
  • امانی ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    جناب ناشناس تا الان کسی یا کسانی توانسته اند مشابه ایات وحی را را ا این شیوایی بیارند وجالب تر اگر شما به کتب تفاسیر قران مراجعه کنید شان نزول ایات را در حد فهم عادی میتوانید در یابید حالیکه مفسرین برای تفسیر با ی بسم اله یک کتاب نوشته اند من به کتب اسمانی دیگر کاری ندارم اما شما میتوانید نکته ای را در زندگی بشر پیدا کنید که دذر قران برای اون دستوری صادر نشده باشه پس این کتاب ورای کتب انسانی هست
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    وحی در باطن پیغمبر فرود آمده و همه وجود او را پر کرده بود. یعنی همه وجود پیغمبر از عقل کل تا حس ظاهرش پر از وحی است.و اگر همه وجود پیغمبر پر از وحی است، یعنی همه عالم پر از وحی است. هیچ موجودی نیست که خالی از وحی باشد، اما این صدا می آید و تنها در گوش حضرت ختمی مرتبت طنین افکن می شود و به صورت جملات که همان آیات کریمه قرآن باشد ظاهر شده و بر لسان مبارک ایشان قرائت می گردد. سپس حضرت آنها را می خواند و اشخاص دیگر آن را نوشته و یا حفظ می کنند.وقتی ما می گوییم که عقل به مرتبه خیال می آید، به این معنا نیست که دیگر مرتبه عقل نیست، بلکه بدان معناست که وحی با حفظ مرتبه عقلانیت، خیال را هم فرا می گیرد و حتی به حس ظاهری می رسد. بنابراین آیا آن عقلی که با حفظ مقام عقلانیت از مجرای خیال عبور می کند و حتی به حس ظاهری می رسد بالاتر است یا عقلی که نتوانسته فرود بیاید و در مرتبه عقلانیت مفهومی باقی مانده است؟ معلوم است که عقلی که از مفهوم هم عبور کرده و به شهود خیالی و حتی به شهود حسی رسیده از مرتبه رفیع تری برخوردار است. از بیانات دکتر دینانی
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    اگر به طور دقیق متن مقالات مربوط به رویای رسولانه را خوانده بودید و اگر از قبل آن، قران را به دقت و نه برای ثواب و در محلس ختم، که با ترجمه ای معتبر خوانده بودید و به آن اندیشیده بودید و اگر با امهات متون عرفانی به خصوص آثار مولانا، ابن عربی و روزبهان بقلی آشنا بودید، آن وقت می فهمیدید که این نظریه ی دکتر سروش اولن ابداعی ایشان نیست و نظریه ای ریشه دار است، ثانین برای تبیین بسیاری از آیات و غموضات قرآن راهگشاست. البته به شرطی که به این مباحث علاقمند باشید و دین خود را تنها به آنچه از خانواده آموخته اید محدود نکرده باشید. و البته این نظریه مانند تمام نظریه های دیگر، پاره ای پیچیده گی ها و ابهامات و اشتباهات دارد.
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    جناب آقای امانی حرف من هم همینه باطن قرآن حضرت محمد و حضرت علی است ( من قرآن ناطقم در جنگ صفین) یعنی هرکه ادعای فهم کامل قرآن رو کرد به بیراهه رفته چون یعنی باید باطن حضرت محمد رو شناخته باشه در صورتی که باطن معصومین ابدی و ازلی است و انتها ندارد( انتم الاول و الاخر در ادعیه زیاد اومده) پس قرآن نیز که صورت حرفی وجود پیامبر است نیز قابل شناخت کامل نیست در نتیجه به غیر از خود پیامبر و معصوم به معنای وحی قرآنی راه ندارند و نمی دانند وحی به چه معناست. ما هم در حد هرکسی از ظن خود شد یار من هستیم. از میان انسان های عادی هر چه یک نفر به امام و ولی معصوم نزدیک تر باشه به باطن قرآن و تفسیر و تاویل اون هم آگاه تره که مسلما ولی فقیه نزدیکترین شخص به امام معصوم و بهترین شخص به جهت تفسیر و تاویل عملی و علمی قرآنه (شک داری بگو جواب بدم) . نه آقای سروش و امثالهم.
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    ببین رویا اشتباهه چون بالاترین درجه رویا میشه رویای صادقه که اونم حجت بر خود فرده نه کس دیگه اما وحی ابلاغ بر جهان هستی است که مجرای ارتباط عالم ملکوت با عالم ماده منشا فیض یعنی حضرت محمد است که وحی در باطن حضرت سیر کرده و از عقل و وهم و خیال و حس ایشون عبور کرده تا به مقام لفظ برسه پس رویا نیست بلکه حقیقتی است از جنس نور که کل عالم را روشن کرده و چشم بینایی که این نور رو میبینه حضرت محمد. همین الان کل ذرات عالم فریاد ارجعی الی ربک سر داده اند اما من و تو نمیشنویم یعنی کل عالم پر از وحی الهی است که فقط گوش حضرت محمد آن را می شنود نه که یک رویا آن هم برای یک نفر.
  • پويا ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    خب حالا رؤياي رسولانه بوده يا خواب صادقانه بوده هر چه كه بوده مهم نتيجه كار پيامبره كه افراد كپك زده فكري امثال سروش و كديور به آن توجه ندارند كه همان هدايت بشر است و امثال سروش و كديور از گذر اين هياهيو فقط به دنبال كسب نان و شهرتي بيش نيستند مثال اين افراد مثال تماشاگري هست كه به ورزشگاه مي ريره ولي نه براي تماشا و لذت بردن از ورزش بلكه فقط براي هياهو و دلقك بازي ميره ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس