به گزارش مشرق، سيدمحمدرضا ابطحي نماينده خمينيشهر در مجلس شوراي اسلامي در گفتوگو با فارس با اشاره به تاريخ مشروطه اظهار داشت: عدهاي ميخواستند مشروطه را از آن مسيري كه مردم اراده كرده بودند، خارج كنند، درحاليكه ملت براي عدالتخواهي اين قيام را انجام داد.
وي در خصوص مهاجرت علما و ديگر بزرگان مشروطه به قم گفت: اين مهاجرت در راستاي اعتراض به همين تغيير مسير مشروطيت صورت گرفت و تحصن شيخ فضلالله نوري در حرم عبدالعظيم حسني نيز حركتي براي مقابله با نفوذ و جهتگيري جديد مشروطه بود.
* جريان مشروطه توسط روحانيت سادهلوح، خادمان رضاخاني و نفوذيهاي انگليس منحرف شد
ابطحي با تأكيد بر انحراف مشروطيت توسط عدهاي نفوذي انگليسي، خادم دربار رضاخاني و كوتاهي گروهي روحاني سادهلوح، افزود: شيخ فضلالله نوري فرياد ميزد اي مردم، اينان در ظاهر خواهان حقوق شهروندي يكسان هستند ولي در واقع به دنبال ترويج و تثبيت بابيت و بهائيت از اين طريقند؛ هوشيار باشيد.
وي با تصريح بر اينكه روحانيت بيدار پشت قضاياي مشروطه را به خوبي ميديد و درك ميكرد، ادامه داد: شيخ فضلالله نوري از همان معدود افرادي است كه پس پرده اتفاقات را به خوبي لمس كرده و همچنان نهيب بيدارباش از انحراف انقلاب مشروطه را سر ميداد ولي متأسفانه عدهاي روحاني سادهلوح نه تنها اين توطئه انگليسي ـ رضاخاني را درك نميكردند، بلكه در مقابل فعاليتهاي انقلابي شيخ به صف مخالفان مشروطه پيوسته بودند.
اين نماينده مجلس درباره گرايش مخالفان مشروطه كه مقابل اين انقلاب صف كشيده و سوت و كف ميزدند، اظهار داشت: از قضا اغلب آنها، همانهايي هستند كه با سفارت انگليس در ارتباط بوده و در صف مخالفان روحانيت قرار داشتند.
وي با گلايه از نحوه يادداشتنويسي آيتالله هاشمي رفسنجاني در وبلاگ شخصياش گفت: هاشمي در يادداشت اخير خود ميخواهد با ايجاد ابهام و تشويش اذهان عمومي، عدهاي را متهم به اهانت و تخريب جايگاه روحانيت كند، بدون اينكه كسي را خطاب قرار دهد يا خود زير سؤال برود و با اين روش ميخواهد با فضاسازي خاصي به نفع خود، اهدافش را محقق كند.
ابطحي تصريح كرد: حال بايد از هاشمي پرسيد امروزه چه قشري از روحانيت، مورد توجه افرادي هستند كه با سرويسهاي بيگانه به طور مستقيم يا غيرمستقيم در ارتباطند؟ اشخاصي كه ايراني هستند ولي درخدمت صهيونيست كه هشدارهاي مقام معظم رهبري به برخي شخصيتها را بايد در همين راستا ارزيابي كرد.
* مخالفان روحانيت در بيبيسي از كدام روحاني دفاع ميكند و با كدام سر ستيز دارند؟
وي افزود: افرادي كه زماني از مسئولان نظام اسلامي بودند، امروز جزو پناهندگان به كشورهاي استكباري شدهاند و دائم در صداي آمريكا و بيبيسي عليه جمهوري اسلامي ايران صحبت ميكنند؛ اين اشخاص از كدام روحاني دفاع ميكنند؟ با كدام روحاني سر ستيز دارند؟ كه اتفاقاً مدل همين جريان را در مشروطه مشاهده ميكنيم.
ابطحي شخصيتهاي انتوكتوال، لائيك و روشنفكر را از حاميان روحانيتي دانست كه "در مقابل مشروطه، قد علم كرده و ابزار دست انگليس و دربار شدند و شايد خودشان هم اين را درك نميكردند ".
وي با يادآوري اشخاص مرتبط با قضاياي مشروطه ازجمله روحاني سيدعبدالله بهباني خاطرنشان كرد: اين روحاني ابتدا در كنار شيخ فضلالله نوري بود و با هم عليه سلطنت قيام كردند، اما متأسفانه در ارتباطات بعدي، شيخ متوجه عقبگرد بهباني از موضع مشروطه شد.
* عدم اتحاد و بيبصيرتي بهبهانيهاي سادهلوح باعث شكست انقلاب مشروطه شد
ابطحي با اشاره به اظهارنظرهاي بهبهاني كه در اثر زاويه گرفتنش با شيخ فضلالله نوري ايجاد شده بود، گفت: سيدعبدالله بهبهاني معتقد بود همين جرياني كه به راه افتاده و در سفارت انگليس تحصن كرده و با مشروطه مخالف بودند، خوب است و هيچ مشكلي ندارد، در مقابل شيخ فضلالله نوري هم مقابل اين تفكر ايستادگي كرد و دائم تذكر ميداد كه آنها نيت خير ندارند.
وي افزود: حتي زمان اعدام شيخ فضلالله نوري، شيخ در پيامي به بهبهاني توصيه كرده بود كه اگر اينها سر كار بيايند، هم مرا ميكشند، هم تو را، زيرا دغدغه دين ندارند، بلكه دغدغهشان سفارت انگلستان است. مشروطهاي كه اين سفارت پولش را بدهد، معلوم ميشود در آن چه خبر است.
اين نماينده مجلس با ابراز تأسف از ناديده گرفتن اين پيام شيخ توسط بهبهاني ادامه داد: همچنان كه ديديم شيخ را به دار كشيدند و بعد بهبهاني را هم ترور كردند كه نتيجه نداشتن بصيرت و عدم اتحاد بهبهانيهاي سادهلوح با مشروطه و شيخ اين شد كه در نهايت انقلاب مشروطه هم شكست خورد.
* امام (ره) ميفرمايد نكند وقايع مشروطه دوباره تكرار شود و بخواهند شوراي نگهبان را حذف كنند
وي با طرح سؤال از آيتالله هاشمي مبني بر اينكه وي تاريخ را چگونه ميبينيد؟ تصريح كرد: افرادي كه امروزه و در جريان فتنه ۸۸، سنگ وي را به سينه ميزنند، حتي زمان انتخابات ۸۴ نيز هاشمي ۲۰۰۵ را به سر و سينه چسباندند، مختلط رقصيدند و روحانيت را به تمسخر گرفتند، چه كساني بودند؟ در همان زمان چه كسي از اسلام ناب دفاع كرد و ميكند؟ آيا هاشمي از اين جماعت اعلام برائت كرد يا در مقابل آنها سكوت كرد؟
ابطحي افزود: چه قشري از روحانيت، مورد اهانت اين افراد بودند؟ تهمت و ناسزاها با عنوان خشونتطلب، تماميتخواه، ديكتاتور و غيره نثار كدام گروه از روحانيت شد؟ آيا هاشمي بود يا روحانيت مظلوم ولايتمدار؟
وي در ادامه سؤالها از هاشمي پرسيد: چه كساني در مقابل شوراي نگهبان ايستادند؟ امام (ره) در پيامي به شوراي نگهبان فرمودند "نكند وقايع مشروطه دوباره تكرار شود و بخواهند شوراي نگهبان را حذف كنند "، چه كساني طرح صيانت از انتخابات را صادر كردند و به شيوهاي جديد ميخواستند شوراي نگهبان را از عرصه انتخابات به حاشيه برانند؟
اين نماينده مجلس با تأكيد بر تلاش عدهاي براي خدشهدار كردن انتخابات و ايجاد تفرقه بين مردم و مسئولان، اظهار داشت: متأسفانه اشخاصي كه اسلامي و مردمي بودن نظام انقلاب اسلامي را برنميتابند، طي ۳۲ سال انقلاب اسلامي، شبانهروز در همه عرصهها، عليه ارزشها و مقدسات ميتازند تا دو مقوله فوق از لايههاي گوناگون كشور حذف شود.
* هاشمي در قضاوت بين جريان مشروطه و فتنه امروزي انصاف را رعايت كند
وي آايتالله هاشمي را به انصافمداري در داوري و قضاوت توصيه كرد و گفت: بايد شرايط امروز و مواضع، شعارها، حاميان داخلي و خارجي، دفاع از گروهها و شخصيتهاي روحانيت و همه موارد را را با مشروطه مقايسه كنيد؛ آيا همانها كه شيخ را به دار كشيدند، نميخواهند وليفقيه را به زير بكشند؟
ابطحي افزود: كساني كه با رسانههاي بيگانه همگام شده، عليه نظام اسلامي و وليفقيه ميتازند، از كدام گروه روحانيت دفاع ميكنند؟ از مصباحيزدي دفاع ميكنند يا هاشمي؟
* سازگارا از هاشمي دفاع ميكند يا مهدويكني؟
وي ادامه داد: چريكهاي خلق، منافقان، سلطنتطلبها و اشخاصي مانند سازگارا از هاشمي دفاع و او را مدح ميكنند يا مهدويكني؟ امثال زيباكلام كه در زمره جيرهخواران استعمار هستند، تحليل هاشمي را پسنديده و تبليغ ميكنند يا از تحليل آيتالله جنتي و كاشاني دفاع و تعريف ميكند؟
اين نماينده مجلس با اظهار تعجب از مواضع و همگامي فردي مثل زيباكلام با هاشمي، اظهار داشت: زيباكلامي كه از رضاخان يك بت مقدس ساخته و همچنان او را ناجي ايران ياد ميداند، از هاشمي دفاع ميكند يا آيتالله العظمي سيدعلي خامنهاي؟
* مصدق در زير بناي فكري با كاشاني اختلاف داشت
وي در پيشنهادي به هاشمي براي بازنگري در انتخاب اطرافيان خود، گفت: هاشمي بايد متوجه باشد به راهي كه خودش از آن انذار ميدهد، نرود و كارهايي كه ديگران را برحذر ميكند، مرتكب نشود. اگر دلش به حال جمهوري اسلامي ميسوزد كه دچار عاقبت مشروطه نشود، بهتر است با قاضي كردن كلاه خود در رفتار، گفتار و موضعگيريهايش تجديدنظر كند.
ابطحي با تأكيد بر اينكه تفكر مصدق از اساس با عقايد آيتالله كاشاني متفاوت بود، تأكيد كرد: مصدق از زيربناي فكري خود با آيتالله كاشاني اختلاف داشت و اگر كسي تاريخ زندگي مصدق، فراز و نشيب احوالاتش را مطالعه كرده باشد، متوجه اختلاف عميق و بنيادين تفكر مصدق و آيتالله كاشاني خواهد شد.
وي با اشاره به مخالفت مصدق با تنگستانيها و دشمنياش با آنها در زمان پليس جنوب و همكاري كردن با وزير مختار وقت انگليس، گفت: اينها اسناد موجود در تاريخ است. مصدق درحالي به مبارزه فكري عليه دليران تنگستان و حمايت از انگليسيها اقدام كرده بود كه آيتالله كاشاني به همراه پدرش در صف مبارزان عليه اين پير استعمارگر، قيام كرده بودند.
* مصدق عليه تنگستانيها بود و كاشاني را انگليس به لبنان تبعيد كرد
اين نماينده مجلس با يادآوري مبارزه آيتالله كاشاني عليه انگليس در قيام استقلالطلبانه ۱۹۲۱ عراق، خاطرنشان كرد: انگليسيها، آيتالله كاشاني را به دليل فعاليتهاي مبارزي عليه اين استعمارگر به جنوب لبنان، تبعيد و وي را زنداني كردند.
وي افزود: بعد از اين جريانها آيتالله كاشاني طرح ملي شدن صنعت نفت را ارائه كرد، سپس مصدق به همكاري با اين جريان پرداخت كه درباره همين نقطه اشتراك او با آيتالله كاشاني نيز حرفهاي بسيار نگفته و نهفته است كه شايد خيزش روحانيت و مردم را در اين مقطع با ورود مصدق و ملي شدن صنعت نفت، كنترل كردند و از پيامدهاي بعدي اين حركت جلوگيري شد، سپس عدهاي هم براي سوء استفاده بيشتر، اين اختلافهاي ريشهدار را دامن زدند تا اينكه وحدت صوري بين آنها نيز به هم خورد.
ابطحي با سؤال از آيتالله هاشمي كه آيا خود را حامي تفكر آيتالله كاشاني ميداند يا مصدق؟ ادامه داد: اگر ميخواهيد اختلافي همانند آن دو حادث نشود، بايد تفكرات خود را با جريان انقلاب اسلامي يكي كنيد تا وحدت اصولي در فكر ايجاد شود البته اين منوط به اتحاد در عقيده است.
* پسر هاشمي گفت اگر پدرم پيروز شود، ولايت فقيه سمبليك ميشود
وي اظهار داشت: اگر هاشمي عملكرد امام (ره) را قبول دارد و مقام معظم رهبري را به عنوان ولي امر مسلمين بپذيزد، همچنان كه ادعا ميكند و وليفقيه را فقط شخص آيتالله خامنهاي ميداند، بايد وحدت در اعتقاد و تفكر را ايجاد كند تا وحدت در اصول نيز حاصل شود و اينگونه مردم را دچار دوگانگي نكند.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر نزديكي تفكر احمدينژاد به ايشان، نكته بسيار ظريف مورد اشاره رهبر انقلاب بوده است، گفت: آنچه باعث ايجاد وحدت اصولي مسئولان ميشود، وحدت در اعتقاد و تفكر است كه سمت و سو و نگاه به افق آينده را هم يكي ميكند، البته تا وقتي اختلاف در مباني باشد، ديگران نيز از آن سوء استفاده خواهند كرد.
وي افزود: بين مردم و مسئولان نظام افتراقي نيست، مگر آنكه عدهاي دولت را ناكارآمد نشان دهند يا حكومت وليفقيه را در زمان غيبت قبول نكنند و اين مقام را جايگاهي تشريفاتي بدانند، همچنان كه پسر هاشمي مدعي بود، قصد داشتهاند اگر پدرش در انتخابات به پيروزي برسد، ولايت فقيه را مقامي تشريفاتي و آن را سمبليك كنند.
* هاشمي با سكوت و عدم تبري از فتنه، فضاي غبار آلودي را ايجاد كرده است
ابطحي با اشاره به مخالفت اكثريت خانواده هاشمي با جايگاه ولايت فقيه، ادامه داد: حتي دختر هاشمي نيز همانند برادرش اين موضع را گرفته و هاشمي اينها را تكذيب نكرده است و اين باعث شده كه فضا از سوي او غبارآلود شود.
وي با تأكيد بر اينكه همچنان هاشمي را جزو مجموعه انقلاب ميدانيم، گفت: دوست داريم هاشمي در انقلاب اسلامي بماند و مصرانه و عاجزانه از او خواستهايم كه مرز خود را با فتنهگران مشخص كند و از آنها تبري جويد.
اين نماينده مجلس با اشاره به سوابق انقلابي آيتالله هاشمي كه در زندگي او ثبت شده است، تأكيد كرد: هاشمي نبايد مجاهدت، اسارت و شكنجههايي كه تحمل كرده را به ثمن بخس بفروشد.
* هاشمي مقابل اهانت فتنه به امام (ره) و شعار عليه اصل ولايت فقيه چه كرد؟
وي با يادآوري تهاجم فرهنگي و قلمي دوره سازندگي و اصلاحات عليه اسلام و ارزشهاي ديني، اظهار داشت: زماني كه در سخنان و روزنامهها پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله را ـ نعوذ بالله ـ با چنگيز مغول مقايسه و فاجعه كربلا و شهادت امام حسين عليهالسلام را نتيجه خشونتهاي زمان جد بزرگوارشان در جنگ بدر عنوان كردند، هاشمي چه اقدامي در جهت حمايت از خاتمالانبياء و فرزندان مظلومشان عليهمالسلام، انجام داد؟
ابطحي افزود: وقتي كه به ارزشهاي انقلاب اسلامي و امام (ره) توهين كردند يا همانها كه در فتنه ۸۸ نيز مرگ بر اصل ولايت فقيه را سر دادند، هاشمي چگونه از اين اصول دفاع كرد؟ آيا سكوت نكرد؟ رفتارش حمايت از ارزشها و به نفع انقلاب اسلامي بود يا مخالفان آن؟ علت سكوتش چيست؟
وي ادامه داد: چه كساني به ارزشهاي نظام توهين كردند؟ چه افرادي به روحانيت اهانت ميكنند؟ چرا هاشمي موضعگيري شفافي در برابر اين وقايع نداشت؟
* طيف كارگزاران، مشاركت و اصلاحطلبان به روحانيت اهانت كردند
اين نماينده مجلس با اظهار تعجب از اينكه خود هاشمي در كسوت روحاني بوده و مقابل اهانت به مراجع و روحانيت ساكت نشسته، تصريح كرد: به نظر ميرسد هاشمي نبايد اين قضايا را از دهانه گشاد شيپور ببيند و يافتههاي ذهني ايجاد شده را منبطق بر برخي جريانها قرار دهد، متأسفانه طبق شواهد اين جريانها همچنان او را اداره ميكنند.
وي گفت: خيلي واضح است كه روحانيتستيزان به جز طيف كارگزاران، مشاركت و اصلاحات نبوده و نيستند و غير از اين نيست كه هاشمي همچنان از آنها دفاع ميكند و آنها نيز او را حامي خود معرفي ميكنند.
ابطحي افزود: اين براي هاشمي و ديگر مهرههاي انقلابي خطرناك است و مردم اين خطر را حس ميكنند. او بايد مقابل جريانهاي فوق بايستد و مرز خود را با آنان مشخص كند.
* چرا هاشمي زمان اصلاحات در برابر اهانتكنندگان به روحانيت سكوت كرد؟
وي با اشاره به برخي از اهانتهاي صورت گرفته از سوي جريان برانداز اصلاحات كه در همان دهه ۷۰ تا ۸۴ در مسند قدرت بودند، اظهار داشت: چرا هاشمي اكنون كه داعيه دفاع از روحانيت دارد، در برابر اهانتهايي چون تشبيه كردن تقليد احكام ديني از مراجع و علما را به رفتار ميمون يا شباهت دادن روحانيت به حيوانات و بسياري ديگر از توهينهاي هتاكانه نابخردان به اسلام و خادمانش، سكوت كرده و موضعي مدافعانه از اسلام و روحانيت اتخاذ نكرد؟
ابطحي با اظهار تأسف به حمايت آيتالله هاشمي از جريان مخالف انقلاب اسلامي، گفت: سفارش مقام معظم رهبري اين بود كه گاهي سكوت گناه است. جامعه اسلامي از شخصيتي مرشد و مربي همانند هاشمي توقع داشت كه آشكارا در برابر افراد مقابله كننده با نظام اسلامي مقابله كند.
* هاشمي همچون طالقاني فتنهگران را از خود طرد كند
وي با اشاره به خطبه مرحوم آيتالله طالقاني در بهشت زهرا، يادآور شد: وي خطاب به مخالفان انقلاب اسلامي گفته بود اي منافقين خلق، اي جوجه كمونيستها، اگر من تا به حال از شما حمايت كردم، براي اين بود كه برگرديد، نه آنكه بنده خطمشي شما را قبول دارم، حالا هم دير نشده است، هاشمي نيز بايد اين كار را انجام دهد.
اين نماينده مجلس افزود: هاشمي از كساني كه در مجالس سخنراني، روزنامه و نشرياتشان به اسلام، كتاب وحي، صاحت مقدس پيامبر اكرم صليالله عليه و آله، حضرات معصومين، زهراي مرضيه، علي، حسن، حسين و امام مهدي عليهمالسلام هتك حرمت و جسارت كردند، بايد بيزاري جويد.
وي ادامه داد: آحاد ملت ايران اسلامي از هاشمي انتظاردارند از جريان، گروه و افرادي كه نسبت به مراجع، علما، روحانيت، امام (ره) و وليفقيه توهين كردند، اعلام برائت كند و از كساني كه ارزشهاي اسلامي را مسخره كردند، تبري كند، ما ملت ايران اسلامي، دلمان براي همه مسئولان نظام ميسوزد و غصهدار ميشود و ميخواهيم هاشمي كه به عنوان استاد ما است، هچنان جزو بازوان پر توان نظام باشد.
کد خبر 61654
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۹
- ۰ نظر
- چاپ
يك نماينده مجلس گفت: افرادي كه امروزه و در جريان فتنه ۸۸، سنگ وي را به سينه ميزنند، حتي زمان انتخابات ۸۴ نيز هاشمي ۲۰۰۵ را به سر و سينه چسباندند، مختلط رقصيدند و روحانيت را به تمسخر گرفتند، چه كساني بودند؟ آيا هاشمي از اين جماعت اعلام برائت كرد يا در مقابل آنها سكوت كرد؟