رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: جای تأسف است که به سبب سیاست‌های خصمانه آمریکا از درآمد سالانه 119 میلیون دلاری کشور به درآمد زیر 25 میلیون دلار رسیده‌ایم.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت امشب در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه، استاندار و مدیران ادارات مختلف برگزار شد، اظهار داشت: در سه سال گذشته در دولت یازدهم تلاش شده تا باری از حجم مشکلات مردم برداشته شود و بر این اساس سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی پول و برنامه کشور خود را متعهد به پاسخگویی به مردم و انتظارات آنان می‌داند.

وی گفت: روشن است که قریب به اتفاق درآمد کشور از دو راه فروش نفت و مالیات تأمین می‌شود اما در بحث فروش نفت دشمن تلاش کرده حجم فروش 2.5 میلیون بشکه‌ای ایران را به زیر یک میلیون بشکه تقلیل دهد تا به سبب آن به کشور آسیب بزند بنابراین اهتمام دولت یازدهم در شروع به کار خود برگرداندن حجم فروش نفت به رقم سابق بود.

نوبخت تصریح کرد: دولت با سیاست‌های بین‌المللی خود توانست در مدت سه سال به این حجم از فروش نفت دوباره دست یابد، اما دشمن با پایین آوردن قیمت جهانی نفت مجدداً تلاش کرد باز هم به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند به طوری که نفت 108 دلاری تا زیر 30 دلار نیز پایین آمد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هم‌اینک روزانه بیش از 2 میلیون 563 هزار بشکه نفت از کشورمان صادر شده و به فروش می‌رسد اما تبعات وابستگی به نفت از سویی و پایین بودن قیمت آن از سوی دیگر هنوز کشور را از منظر درآمدی آسیب‌پذیر جلوه می‌دهد که باید به سرعت از این وابستگی فاصله گرفته شود.

نوبخت گفت: جای تأسف است که به سبب سیاست‌های خصمانه آمریکا از درآمد سالانه 119 میلیون دلاری کشور به درآمد زیر 25 میلیون دلار رسیده‌ایم و در این میان حتی کشورهای همسایه ما نیز مو به مو سیاست‌های خود را با آمریکا هماهنگ می‌کنند و حتی حاضر نیستند حتی یک سانتی متر از برنامه اعلامی آمریکا پا را فراتر بگذارند.

وی تصریح کرد: گرچه کاهش نرخ تورم از 40 درصد به کمتر از 9 درصد کار بزرگی است، اما این به معنی فقدان گرانی در جامعه نیست و دولت نیز چنین ادعایی ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در برنامه دولت برای سال پایانی کار خود دو راه برای ایجاد شتاب در توسعه کشور پیش‌بینی شده که یکی به اتمام رساندن و قابل بهره‌برداری شدن 7 هزار 500 واحد تولیدی نیمه تمام، راکد و یا نیمه فعال است که برای این کار 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک‌ها پرداخت می‌شود و راه دوم نیز اتمام طرح‌های عمرانی اولویت داری است که مشخص شده‌اند و برای اتمام آنها 37 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

وی اظهار داشت: در دولت یازدهم میزان خرید تضمینی گندم از 4 میلیون و 200 هزار تن در سال اول به رقم بیش از 10 میلیون تن در سال 95 رسیده‌ایم که این رقم نشان دهنده وضعیت مطلوب بخش کشاورزی است به طوری که امسال 11 تا 12 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم کشاورزان پرداخت می‌شود.

نوبخت با اشاره به وضعیت محرومیت تاریخی آذربایجان غربی گفت: در قالب برنامه بودجه سال 95 ردیف ویژه‌ای با عنوان جبران عقب‌ماندگی آذربایجان غربی در نظر گرفته خواهد شد تا حداقل بخشی از محرومیت‌های این استان در شاخص‌های مختلف بهبود یابد که این مهم نیازمند اهتمام نمایندگان استان در مجلس نیز هست تا در زمان تصویب بودجه از آن حمایت کنند.

وی گفت: از چهار طریق می‌توان به بهبود وضعیت آذربایجان غربی کمک کرد که یکی از طریق مصوبات سفر رئیس جمهور، دیگری با تخصیص بودجه صددرصدی امسال در کنار گنجاندن ردیف ویژه در بودجه سال 96 و در نهایت از طریق ریل گذاری برنامه 5 ساله بر اساس پیشنهادات و برنامه‌های خود استان است.

نوبخت تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه متعهد به پیگیری برنامه‌ها و مصوبات استانی رئیس جمهور است بنابراین در دوماه آینده مجدداً سفر دیگری به این استان انجام می‌گیرد تا میزان پیشرفت طرح‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • احمد ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    میلیارد دلار نه میلیون دلار
  • ehsan ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    بیچاره اغازاده ها پول تو جیبی شون صد میلیارد دلار کم شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس