نشست کمیسیونهای اصول ۱۰۷ و ۱۰۹ و نیز سیاسی_ اجتماعی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری فردا تشکیل می‌شود.

به گزارش مشرق، دومین جلسه کمیسیونهای 107 و  سیاسی ـ اجتماعی مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم، فردا (پنج شنبه 14مرداد) با حضور اعضا، در قم برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، ریاست کمیسیونهای 107 و 109 قانون اساسی بر عهده آیت‌الله مؤمن و ریاست کمیسیون سیاسی ـ اجتماعی خبرگان نیز بر عهده حجت‌الاسلام عبداللهی نماینده اصفهان در  مجلس خبرگان رهبری است.

** کمیسیون اصول 107 و 109 قانون اساسی:

کمیسیون اصول 107 و 109 قانون اساسی دربارهٔ همه موارد مربوط به شرایط و صفات رهبری نظام و دربارهٔ همه کسانی که در مظانّ رهبری قرار دارند، تحقیق و بررسی به عمل می‌آورد و نتایج آن را به هیئت رئیسه ارائه می‌کند.
گزارش این کمیسیون، سرّی تلقی است و به صورت اسناد طبقه‌بندی شده، حفاظت می‌شود و بدون تصویب مجلس خبرگان، در اختیار فرد یا افراد دیگری قرار نمی‌گیرد؛ البته ممکن است برحسب لزوم اقدامات این کمیسیون به اطلاع رهبری هم برسد.

** اصل 107 قانون اساسی:
 
پس‏ از مرجع عالیقدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب‏ جهانی‏ اسلام‏ و بنیانگذار جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ حضرت‏ آیت‏‌الله‏‌العظمی‏ امام‏ خمینی "قدس‏ سره‌‌الشریف‏" که‏ از طرف‏ اکثریت‏ قاطع مردم‏ به‏ مرجعیت‏ و رهبری‏ شناخته‏ و پذیرفته‏ شدند، تعیین‏ رهبر به‏ عهده‏ خبرگان‏ منتخب‏ مردم‏ است‏. خبرگان  رهبری درباره‏ همه‏ فقها واجد شرایط مذکور در اصول‏ پنجم‏ و یکصدونهم‏ بررسی‏ و مشورت می‏‌کنند؛ هرگاه‏ یکی‏ از آنان‏ را اعلم‏ به‏ احکام‏ و موضوعات‏ فقهی‏ یا مسائل سیاسی‏ و اجتماعی‏ یا دارای‏ مقبولیت‏ عامه‏ یا واجد برجستگی‏ خاص‏ در یکی‏ از صفات‏ مذکور در اصل‏ یکصدونهم‏ تشخیص‏ دهند او را به‏ رهبری‏ انتخاب‏ می‌‌کنند و در غیر این‏ صورت‏ یکی‏ از آنان‏ را به‏ عنوان‏ رهبر انتخاب‏ و معرفی‏ می‏ نمایند. رهبر منتخب‏ خبرگان‏، ولایت‏ امر و همه‏ مسئولیت‏‌‌های‏ ناشی‏ از آن‏ را برعهده خواهد داشت‏. رهبر در برابر قوانین‏ با سایر افراد کشور مساوی‏ است‏.

** اصل 109 قانون اساسی:
 
شرایط و صفات‏ رهبر: صلاحیت‏ علمی‏ لازم‏ برای‏ افتاء در ابواب‏ مختلف‏ فقه، عدالت‏ و تقوای‏ لازم‏ برای‏ رهبری‏ امت‏ اسلام‏، ‎‎‎‎‎‎بینش‏ صحیح‏ سیاسی‏ و اجتماعی‏، تدبیر، شجاعت‏، مدیریت‏ و قدرت‏ کافی برای‏ رهبری‏. در صورت‏ تعدد واجدین‏ شرایط فوق‏، شخصی‏ که‏ دارای‏ بینش‏ فقهی‏ و سیاسی‏ قوی‏‌تر باشد، مقدم‏ است‏.

مجلس خبرگان رهبری از شش کمیسیون تحقیق، آئین‌نامه، اصول 107 و 109 قانون اساسی، راه‌های پاسداری و حراست از ولایت فقیه، سیاسی ـ اجتماعی و امور مالی و اداری تشکیل شده است.

این گزارش می‌افزاید، آیت‌الله احمد جنتی در جلسه چهارم خرداد امسال از مجموع 86 رأی مأخوذه با کسب 51 رأی رئیس مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم شد.

همچنین آیت‌‌الله قربانعلی دری‌نجف آبادی نیز با 49 رأی و آیت‌الله احمد خاتمی با 56 رأی به مدت 2 سال به عنوان منشی‌های هیئت رئیسه خبرگان پنجم انتخاب شدند.

براساس این گزارش، اعضای مجلس خبرگان رهبری در همین جلسه (4 خرداد)، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری را به عنوان کارپرداز فرهنگی و آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی را به عنوان کارپرداز مالی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری برای دو سال ابتدایی دوره پنجم مجلس خبرگان انتخاب کردند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس