لحن فیلم از نیمه‌های داستان به بعد چند پاره می‌شود و عملا فیلم می‌کوشد از رسانه دفاع کند. عواملی که تا پیش از رخداد تروریستی آدم‌هایی دورو و غیرقابل اعتماد بودند تبدیل به خبرنگاران شیفته‌ی حقیقت و منتقد سرمایه‌داری می‌شوند و ناگهان «مردم» برایشان اهمیت پیدا می‌کنند.

گروه فرهنگ و هنر مشرق- هیولای پول چهارمین تجربه‌ی کارگردانی جودی فاستر در سینماست. سال 91 وقتی او اولین فیلمش را به نام تیت مرد کوچک کارگردانی کرد، به نظر می‌رسید که فصل تازه‌ای از موفقیت‌های فاستر این بار پشت دوربین آغاز شده است. نقدهای مثبت از راه رسیدند و فیلم فروش خوبی داشت. فاستر شرکت فیلمسازی خودش را با نام «اگ پیکچرز» تأسیس کرد و همه چیز آماده بود تا او به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان هم یک برند قابل اطمینان باشد.

همیشه پای ثروتمندان فاسد در میان است!

اما این طور نشد. فیلم بعدی او خانه برای تعطیلات(1995) یک شکست بزرگ بود و زیاد طول نکشید که شرکت فیلمسازی‌اش هم تعطیل شد. فاستر کارگردان را پانزده سال طول کشید تا دوباره ببینیم. با ملودرامی به نام بیور(2011). حالا بعد از یک وقفه طولانی دیگر و البته تجربه‌ی کارگردانی در دو سریال موفق نت‌فلیکس (خانه‌ی پوشالی و نارنجی، سیاه جدید است) او با مانی مانستر به سینما برگشته است.

همیشه پای ثروتمندان فاسد در میان است!


«هیولای پول» نام یک شوی تلویزیونی است که در آن لی گیتس (جرج کلونی) مجری پرحرف برنامه کارش مرور رخدادهای بازار سهام و دادن پیشنهادهای خرید و فروش به مخاطبانش است. کارگردان شو (جولیا رابرتز) و گروهی از عوامل و دستیاران پشت صحنه هم پخش زنده‌ی برنامه را اداره می‌کنند. داستان از جایی شروع می‌شود که درست روی آنتن زنده، ناگهان سر و کله‌ی یک مرد خشمگین با اسلحه و جلیقه‌ی انفجاری پیدا می‌شود که همه‌ی پولش را در سهامی که لی توصیه کرده بوده، از دست داده و حالا می‌خواهد انتقام بگیرد.

همیشه پای ثروتمندان فاسد در میان است!

فاستر ترکیب جالبی از موضوعات و ژانرهای مد روز را در فیلم استفاده کرده. از یک طرف ما با یک گروه تولید تلویزیونی همراه می‌شویم و پشت صحنه‌ی تولید را می‌بینیم. این باعث می‌شود ساختگی بودن زرق و برق صحنه و عدم صداقت مجری‌های تلویزیونی و در کل این که «همه چیز نمایشی است و حقیقتی وجود ندارد» به یک مایه‌ی محتوایی اصلی فیلم تبدیل شود. از طرف دیگر مرد جوان مهاجم دارد از جلیقه‌ی انفجاری استفاده می‌کند که یکی از اشیای ثابت صحنه در شبکه‌های خبری و گزارش‌های زنده است. کمربند و جلیقه‌ی انفجاری حالا به واسطه‌ی این همه عملیات انتحاری در گوشه و کنار دنیا تبدیل به یکی از دراماتیک‌ترین و ترسناک‌ترین نشانه‌های روایی شده است. از طرف دیگر هم پای وال استریت و ثروتمندان فاسدی در میان است که در پشت صحنه با معامله‌های پنهانی پول افراد کم در آمد جامعه را بالا می‌کشند. همان تمی که محور اصلی کمپین برنی سندرز در یک سال گذشته بود و توانست توجه زیادی را به خودش جلب کند.

همیشه پای ثروتمندان فاسد در میان است!

 مانی مانستر دوست داشته تا می‌تواند به روز باشد: ترکیب رسانه، تروریسم و وال استریت یعنی مهم‌ترین موضوعات روز آمریکا این ترکیب اگر چه برای مخاطبان سینمارو نسبتاً جذاب بوده (فروش فیلم تا این هفته 87 میلیون دلار گزارش شده) اما در نهایت چیز درخشانی از آب در نیامده. لحن فیلم از نیمه‌های داستان به بعد چند پاره می‌شود و عملا فیلم می‌کوشد از رسانه دفاع کند. عواملی که تا پیش از رخداد تروریستی آدم‌هایی دورو و غیرقابل اعتماد بودند تبدیل به خبرنگاران شیفته‌ی حقیقت و منتقد سرمایه‌داری می‌شوند و ناگهان «مردم» برایشان اهمیت پیدا می‌کنند. شاید همین لحن چند گانه هم هست که باعث می‌شود قصه چندان تأثیر گذار نباشد و با وجود اجرای خوب و  روان صحنه‌ها و بازی‌های قابل توجه کلونی و رابرتز، در نهایت با فیلمی متوسط روبه‌رو باشیم.

همیشه پای ثروتمندان فاسد در میان است!


همیشه پای ثروتمندان فاسد در میان است!

نام فیلم: هیولای پول
کارگردان: جودی فاستر
فیلمنامه: آلن دی فیور، جیم کاف، جیمی لیندن
مدیر فیلمبرداری: متیو لیباتیک
بازیگران: جرج کلونی، جولیا رابرتز، جک آکانل، دامینیک وست
مدت زمان: 98 دقیقه
محصول:‌2016 آمریکا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس