کد خبر 61125
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵

منتقد سينما و تلويزيون معتقد است فيلمنامه‌هاي مجموعه‌هاي تلويزيوني در ماه مبارك رمضان به علت كم رغبتي فيلمسازان براي ورود به اين عرصه، بيشتر به سياه مشق شباهت دارد.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا،'منوچهر اكبرلو'  افزود: نوع نگاه مديران تلويزيون به ساخت برنامه‌هاي مناسبتي از جمله مجموعه‌هاي ماه مبارك رمضان در سال‌هاي دور و نزديك تغييري پيدا نكرده است.
وي افزود: در همه اين سال‌ها، هيچگونه برنامه‌ريزي بلند مدتي براي سفارش و توليد اين سريال‌ها در تلويزيون انجام نشده و تمامي كارهاي ساخت يك مجموعه مناسبتي از تصويب اثر گرفته تا نوشتن فيلمنامه و ساخت آن در آخرين هفته‌هاي مانده به اين ايام خاص انجام مي‌شود.
اين منتقد سينما و تلويزيون، درباره علت كم رغبتي فيلمسازان با تجربه به حضور در عرصه ساخت مجموعه‌هاي تلويزيوني مناسبتي گفت: از آنجا كه اينگونه آثار مناسبتي با كيفيت پاييني به مخاطب عرضه مي‌شود، فيلمسازان با تجربه از اين عرصه فاصله گرفته‌اند.
اكبرلو افزود: مديران سيما بعضا به خاطر كم رغبتي فيلمسازان با تجربه مجبور شدند، تجربيات اوليه و گاه‌نوشته‌هايي كه بيشتر به سياه مشق شبيه است را به عنوان فيلمنامه يك مجموعه تلويزيوني بپذيرند.
وي نوع سوژه‌ها، مضامين و پيام‌هاي مجموعه هاي تلويزيوني ماه مبارك رمضان را تكراري دانست و گفت: گويي فيلمنامه‌نويسان عادت كرده‌اند فقط به چند موضوع اخلاقي بپردازند تا كار آنها مورد تصويب قرار گيرد.
اين منتقد سينما و تلويزيون، داشتن نگاه مناسبتي به مفاهيم ارزشي را نوعي بدبيني توصيف كرد و گفت: محدود كردن مفاهيم ديني و ارزشي به ماه مبارك رمضان منطقي نيست.
اكبرلو افزود: تفكيك مجموعه‌هاي تلويزيوني به آثار مناسبتي و غير مناسبتي، لطمه زيادي به انتقال مفاهيم مورد نظر به مخاطب مي‌زند زيرا بيننده تصور مي كند كه در سريال‌هاي غير مناسبتي، خاصيت سرگرم‌كنندگي مخاطب مدنظر فيلمساز است و مفاهيم ارزشي را فقط بايد در ماه مبارك رمضان دريافت كند.
وي وضعيت توليد مجموعه هاي مناسبتي در تلويزيون را نابسامان و ناشي از نگاه روزمره مديران دانست و گفت: مديران سيما بر توليدات گروه و شبكه خود اشراف لازم را ندارند.
اكبرلو افزود: امروز ساخت مجموعه‌هايي با محوريت گناه و شيطان در سريال‌هاي مناسبتي ماه رمضان به يك سنت و عادت تبديل شده است.
وي خاطر نشان كرد: تداوم اين رويه علاوه بر اينكه به فرآيند انتقال پيام به مخاطب ضربه مي‌زند، سبب مي‌شود كه بيننده به آثار مناسبتي نيز به چشم يك اثر سرگرم‌كننده فاقد پيام نگاه كند.
اين منتقد سينما و تلويزيون افزود: پژوهشگران متعددي از نگاه روانشناسي، ديني و رسانه‌اي، موضوع سريال‌هاي مناسبتي و تاثير منفي آنها را بر روحيه و اعتقادات مردم به رشته تحرير درآورده‌اند كه صدا وسيما به نتايج آن توجهي ندارد.
اكبرلو خاطر نشان كرد: برخي اين پژوهش‌ها در مراكز پژوهشي و تحقيقاتي وابسته به صدا وسيما انجام شده اما به علت آنكه اين مراكز هيچ ارتباط ارگانيكي با بخش‌هاي توليد اين سازمان ندارند، نتايج اين پژوهش ها نيز مورد استفاده قرار نمي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس