کد خبر 611025
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷

مرکز تحقیقاتی وابسته به پنتاگون در گزارشی درباره تحولات آینده در نظام بین‌الملل نوشت: ایران، روسیه و چین از نظم «غرب محور» کنونی ناراضی هستند و برای برهم زدن آن تلاش می‌کنند.

 به گزارش مشرق، یک مرکز تحقیقاتی وابسته به پنتاگون در گزارشی درباره نظم جهانی در سال 2035، از نارضایتی ایران، روسیه و چین از نظم آمریکا محور کنونی سخن گفته است.

«کتابخانه الکترونیک مشترک» که متعلق به ستاد مشترک ارتش آمریکا و وابسته به وزارت دفاع آمریکا است، در گزارشی نوشته است که تا سال 2035، ایالات متحده خود را در محیطی خواهد یافت که در آن روسیه یا چین در برخی زمینه‌های نظامی و اقتصادی از آمریکا پیشی می‌گیرند.

در گزارش 57 صفحه‌ای این نهاد مطالعاتی، درباره تقویت توان ایران و دیگر کشورهایی که آنها را «تجدیدنظر طلب» خوانده، هشدار داده است.

مرکز تحقیقاتی وابسته به وزارت دفاع تاکید کرده است: «قدرتهای جهانی در حال ظهور شامل برای مثال چین، روسیه، هند ایران یا برزیل بیش از پیش نارضایتی خودشان را از نقش، دسترسی و حوزه اختیاراتشان در چارچوب سیستم بین‌المللی کنونی ابراز کرده‌اند».

گزارش مذکور هشدار می‌دهد: «ناتوانی یا عدم تمایل برای همراهی کردن با تمایلات و آرزوهای این قدرت‌ها در اینده، شاید برخی کشورها را بیش از پیش به ایجاد چالش یا حتی رد کردن قوانین و هنجارهای کنونی بین‌المللی بکشاند».

در بخشی از این گزارش تصریح شده که روسیه و چین و برخی دیگر از کشورها از جمله کشورهایی هستند که «نسبت به نظم بین‌المللی و متمایل به غرب کنونی» ناراضی و ناخرسند هستند.

در این گزارش بر تهدیدات سازمان‌هایی چون «سازمان همکاری شانگهای»، برای تغییر نظم غرب محور کنونی در جهان تاکید شده است.

در این گزارش آمده است: «در نظم جهانی آینده، شاهد تعدادی از کشورهایی خواهیم بود که با عزم سیاسی، توانمندی اقتصادی و قابلیتهای نظامی، به هزینه و ضرر دیگران، درصدد ایجاد تغییرات هستند».

در بخش دیگری از این گزارش درباره اقدامات روسیه تاکید شد که «روسیه نیروهای هسته‌ای بین قاره‌ای زمینی، هوایی و دریایی خود را نوسازی خواهد کرد» و مسکو به اقدامات بازدارنده‌ای چون «مانورهای هسته‌ای سریع، پروازهای بمب افکن‌ها و پروازهای شناسایی استراتژیک بر فراز اراضی آمریکا» مبادرت خواهد کرد.

مرکز تحقیقاتی وابسته به پنتاگون درباره ناتو تصریح کرد: «فشارهای جمعیت شناختی و مالی، همچنان چالشی برای ظرفیت و توانمندی ناتو خواهد بود».

در این گزارش ادعا شده که از منظر جهانی، هیچ کشور و قدرتی امکان آنرا ندارد که بتواند از آمریکا پیشی بگیرد.

البته در ادامه اینطور نوشته است: «تعدادی از کشورها می‌توانند از منظر نظامی در مناطق محلی(در مناطق خودشان) به مزایا و منافعی برسند که با آمریکا و متحدانش برابری کنند یا حتی پیشی بگیرند».    

در بخش دیگری از این گزارش و مطلب مفصل، در برشمردن تهدیداتی که آمریکا و نظم غربی با آن مواجه است، از اقدامات ایران در حوزه مسائل فرهنگی و مذهبی در خاورمیانه نام برده است.

در گزارش ادعا شده که «تلاش فرهنگی و مذهبی ایران برای هژمونی در خاورمیانه»، تهدیدی برای نظم بین‌المللی و سیستم کنونی است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس