مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات آزادی 52 دیپلمات آمریکایی بازداشت‌شده در تهران، در سن 87 سالگی درگذشت.

 به گزارش مشرق، «رابرت کارسول» از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئولیت مذاکره با ایران در جریان تسخیر لانه جاسوسی و آزادی 52 گروگان آمریکایی در سال 1981 را برعهده داشت، هفته گذشته در تاریخ 22 جولای (1 مرداد) در منزل خود در «گریت بارینگتون» در ایالت ماساچوست و در سن 87 سالگی درگذشته است.

بنا بر گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز»، شرکت حقوقی چندملیتی «شرمن و استرلینگ» در نیویورک مرگ وی را تأیید کرده است. کارسول در سال 1952 به این شرکت ملحق شده و در سال 2014 میلادی پس از 62 سال خدمت در این شرکت بازنشسته شده بود.

کارسول که در دوره ریاست‌جمهوری سه نفر از روسای جمهور آمریکا در وزارت خزانه‌داری این کشور خدمت کرده بود، در مذاکراتی که به ضمانت‌های وامی فدرال به شهر نیویورک در زمان بحران مالی دهه 1970 و به شرکت ورشکسته کرایسلر  انجامید، نقش مهمی ایفا کرده بود.

این مقام اسبق آمریکایی همچنین نقش مهمی در جریان مذاکرات آمریکا با ایران پس از تسخیر لانه جاسوسی و دستگیری مقامات سفارت آمریکا در تهران ایفا کرد که سرانجام به آزادی 52 دیپلمات آمریکایی که به مدت 444 روز در ایران بازداشت بودند، انجامید.

وی پس از آنکه سرانجام این مسئله در دولت «رونالد ریگان» با ایران فیصله پیدا کرد، در سال 1981 و پس از آزادی دیپلمات‌های آمریکایی، اعلام کرد که این مذاکرات، «پیچیده‌ترین مذاکرات تاریخ» بوده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس