کد خبر 609880
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۵

آیا در عربستان تاکنون به جنحه و جنایات وقوع یافته علیه اتباع ما رسیدگی و حقوق اتباع ما در محاکم آنها استیفاء شده که ما در کشور خود علیه اتباع خود به اتهام حمله به سفارت آنها اقامه دعوا کرده‌ایم.

به گزارش مشرق، روزنامه «رسالت» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت:

قوه قضائیه مرجع تظلمات مردم است. ورود به رسیدگی به تخلفات و صدور آراء و نتایج و عواقب آن از باب گسترش عدل و عدالت آن هم در شرایط زمانی و مکانی خاص هر محاکمه اهمیت می‌یابد فی المثل محاکمه به موقع و اجرای حکم جنایت اتفاق افتاده در پل مدیریت در محل یا جنایت سعادت‌آباد که هر دو احساسات مردم را جریحه‌دار کرده بود اثر بازدارندگی مثبتی داشت که اگر در زمانی دیگر محاکمه می‌شدند و در مکانی دیگر (مثلا محوطه‌ زندان) حکم اجرا می‌شد فاقد اثر بازدارندگی و مثبتی بود.

بر این مبنا لحاظ شرایط زمانی و مکانی در ورود یا عدم ورود به محاکمه جوانانی که به عنوان بخشی از مردم در اعتراض به اقدامات جنایتکارانه آل سعود به سفارت عربستان در تهران و مشهد حمله کردند امروز اهمیت مبنایی می‌یابد و مراتب این اهمیت به شرح زیر است.

البته تردیدی نیست که حمله به سفارت عربستان و هر سفارتخانه ای مغایر با موازین و مقررات بین المللی است اما ؛

1- اصل رفتار متقابل از اصول پذیرفته شده در مناسبات بین‌المللی بین کشورها به ماهو دولت‌‌هاست آیا در کشور عربستان تاکنون به جنحه و جنایات وقوع یافته علیه اتباع ما رسیدگی و حقوق اتباع ما در محاکم آنها  استیفاء شده که ما در کشور خود علیه اتباع خود به اتهام حمله به سفارت آنها اقامه دعوا کرده‌ایم تا علیه اتباع و مردم خود، حکم محکومیت صادر کنیم؟

2- خواص تفاوت بین جنجه و جنایت و تخلف را می‌دانند اما عوام که نمی‌دانند می‌پرسند بیش از 2 سال است که حرمت دو نوجوان ایرانی توسط پلیس حکام سعودی در فرودگاه جده هتک شده و به نوامیس ملت ایران تجاوز شده در طی این مدت نه محاکمه‌ای نه رایی علیه متجاوزین به ناموس و اتباع ما در آن کشور به عمل نیامده که هیچ حتی یک عذرخواهی خشک و خالی هم از سوی آن دولت شاهد نبودیم آیا این رویکرد به محاکمه منطقی است که ما عده‌ای از مردم خودمان را به جرم شکستن در و پنجره سفارت سفاکان سعودی محاکمه و محکوم کنیم؟ آیا حریم درب و پنجره سفارت از حرمت هتک شده اتباع ما محترم‌‌تر و مهم‌تر است؟

3- بیش از یک سال است که بیش از 500 نفر از اتباع ایرانی در منا و مکه به همراه بیش از 7 هزار نفر از مسلمانان دیگر کشورها بی‌گناه به فجیع‌ترین شکلی در لباس احرام در اثر بی‌کفایتی دولت آل سعود کشته شده‌اند و صدها هزار خانواده ایرانی را داغدار و میلیون‌ها نفر از اتباع کشور ما عزادار شده‌اند، در این مدت نه محاکمه‌ای نه مجازاتی نه دیه‌ای نه حبسی و نه عذرخواهی خشک و خالی‌ای از حکام سعودی شاهد نبوده‌ایم که هیچ بلکه ما را از انجام فریضه حج محروم هم کرده‌اند.

آیا حریم درب و پنجره و دیوار سفارت آل سعود در تهران از حرمت خون 500 ایرانی در مکه و منا بالاتر است که عده‌ای از اتباع خود را به جرم شکستن شیشه پنجره اتاق سفیر محاکمه می‌کنیم؟

4- از این محاکمه چه کسانی خوشحال  هستند؟  نیم‌نگاهی به اظهارنظرهای حامیان فتنه و ارکان و اصحاب فتنه می‌تواند عیار اصل انجام این محاکمه را از نظر زمانی صرف نظر از حکم دادگاه در منظر مردم بالا و پایین کند.

5- این محاکمه در زمانی در حال انجام است که ترکی الفیصل رئیس مادام العمر استخبارات عربستان دست به دست مریم رجوی در اجلاس پاریس علیه ملت ایران خط و نشان می‌کشد و امنیت ملت ما را با پول بادآورده نفت تهدید می‌کند ولی ما در کشور خود در حال محاکمه کسانی هستیم که گناهشان شکستن در و پنجره سفارت عربستان در تهران می‌باشد.

6- این محاکمه در شرایط زمانی انجام می‌شود که همین دیروز وزیر کشور در همایش احزاب از کشف تونلی 40 متری در عمق 20 متری در یک منزل اجاره‌ای سخن می‌گوید که برای انجام بمب‌گذاری و انفجار در دو مرکز متعلق به سپاه و نیروی انتظامی در یکی از شهرهای جنوب شرقی کشور در حال انجام بوده و در این میان 40 نفر را دستگیر کرده‌اند.

7- این عده از کجا تامین مالی، تدارکاتی و تجهیز می‌شوند؟ این همه مواد منفجره و ادوات الکترونیکی کنترل از راه دور انفجار و کشتار مردم از کجا حمایت می‌شوند غیر از عربستان و غیر از بودجه آل سعود؟

8- آنها در کشور خود در حال توطئه علیه کشور ما، علیه اتباع ما و علیه ملت ما هستند و شب و روز خواب کشتار جمعی ملت ما از طریق خودروهای بمب‌گذاری و جلیقه‌های انفجاری می‌بیند تا همان بلایی که سر مردم عراق و سوریه و لبنان و نیجریه و یمن و بحرین آوردند سر ملت و دولت ما بیاورند آن وقت ما در کشور خود اتباع خود را محاکمه و محکوم می‌کنیم که چرا به در و دیوار سفارت آل سعود چپ نگاه کرده‌اند. این رویکرد به لحاظ زمانی و مکانی با بغض و نفرت مردم نسبت به دولت عربستان نوعی بی سلیقگی و بی اعتنایی به افکار عمومی است .

9- دولت عربستان علاوه بر تحمل هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تحمل جنگ فرقه‌ای در منطقه‌ای به وسعت کشورهای مسلمان خاورمیانه علاوه بر خرابی و ویرانی بلاد مسلمین علاوه بر حرث نسل مسلمین و سر بریدن کودکان و مردمان بی‌گناه و علاوه بر تامین امنیت اسرائیل، با اتخاذ سیاست کاهش قیمت نفت از طریق تولید انبوه آن ثروت مردم کشور خود و مردم کشورهای دیگر را به تاراج داده و می‌دهد و در این وسط سهم ما از خسارت کاهش نفت از زمان استقرار دولت یازدهم بابت کاهش نفت از 120 دلار به کمتر از 40 دلار است.

10- خوب بود دست اندر کاران قضا به هزینه و فایده این محاکمه آن هم به صورت علنی فکر می کردند . در فضایی که مردم منتظر محاکمه غارتگران بیت المال هستند با بر پایی این محاکمه منفذ تنفسی برای اشرار داخلی و خارجی فراهم نمی کردند ضمن اینکه تاکید می کنیم حمله به سفارت عربستان و هیچ سفارتخانه ای به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس