کد خبر 609677
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳

خبرهای خوبی از ریو به گوش نمی‌رسد. در آستانه المپیک ریو 2016، دهکده این رقابت‌ها هنوز آماده نیست.

به گزارش مشرق، گاردین نوشت: درحالی که کم‌تر از دو هفته به آغاز رقابت‌های المپیک ریو باقی مانده است، کمیته برگزاری رقابت‌های ریو 2016، اعلام کرده است که 19 ساختمان از 31 ساختمانی که ورزشکاران باید در آن مستقر شوند، هم‌چنان تایید نشده است و آماده استفاده نیست.

درحالی که صدها ورزشکار خود را آماده حضور در المپیک می‌کنند، این خبر باعث افزایش نگرانی‌ها پیرامون نشت گاز، آب و مشکلات انرژی در واحدهای آپارتمانیِ دهکده المپیک می‌شود. گاردین نیز از منابع موثق خود متوجه شده است که روز شنبه، یک مشکل باعث آتش‌سوزی‌ای کوچک در دهکده شده است.
 
نزدیک به %10 رقابت دهندگان تا کنون به برزیل رسیده‌اند و بسیاری از آن‌ها، در دهکده اقامت می‌کنند؛ در این بین، به نظر می‌رسد مشکلات عجیب و غریبی که در این دهکده وجود دارد، باعث شگفت‌زده شدن برخی مربیان، ورزشکاران و داوطلبان شده است. گفته می‌شود در طبقات ساختمان‌های دهکده، آب‌گرفتگی شدیدی وجود دارد، همچنین آسانسورها از کار افتاده‌اند و حفره‌ها و کثیفی در سقف‌ها بی‌شمارند.

کمیته برگزاری رقابت‌ها قول داده است که تا پنج‌شنبه مشکلات را حل کند، اما علی‌رغم این موضوع، کاروان استرالیا ترجیح داد حداقل برای مدتی محدود، جایگاه کاروان خود را تغییر دهد و در مکانی دیگر اقامت کند.
 
کاری که کاروان‌های ایتالیا و هلند نیز در پی انجام آن هستند و اگر این موضوع فراگیر شود، المپیک ریو 2016  یکی از بزرگ‌ترین ضربات را متحمل خواهد شد. تست فشار، کاری که باید در ماه گذشته انجام می‌شود، هنوز روی بیش از نیمی از واحدها انجام نشده است، چراکه بسیاری از ساختمان‌های 17 طبقه دهکده، دیرتر از موعد مقرر آماده شدند و آب، گاز و برق این واحد‌ها، به تازگی وصل شده است.
 
شوک برزیل به کاروان‌های راهی ریو
 
ماریو آندرادا، سخنگوی ریو 2016، گفته است که تنها 12 ساختمان از 31 ساختمان موجود در دهکده، تایید شده هستند و مابقی ساختمان‌ها، نیاز به بررسی و تایید دارند. او در گفت‌وگو با گاردین، گفت:بررسی این ساختمان‌ها، باید پیش از این‌ها انجام می‌شد. اما این مشکل هم‌اکنون وجود دارد و کار ما مرتفع کردن آن، در سریع‌ترین زمان ممکن است تا مطمئن شویم، همه‌چیز امن است.  

خطر در ساختمان‌ها، روز شنبه بسیار مشهود بود، جایی که در ساختمان شماره 26 آتش‌سوزی شد؛ مکانی که میزبان کاروان تیم هلند خواهد بود.

متخصصان درحال کار روی جعبه فیوز بودند. در آن‌جا یک جریان اتصال کوتاه بود و آتش‌سوزی کوچکی رخ داد. این آتش‌سوزی به اندازه‌ای کوچک بود که خود متخصص، آن را مهار کرد. برق قطع شد و نیازی به تخلیه ساختمان یا احضار آتش‌نشان نبود.  

دهکده المپیک ریو 2016دهکده المپیک ریو 2016؛ مشکلات هم‌چنان ادامه دارد و بیش از نیمی از ساختمان‌ها آماده نیستند.

 با این‌حال، با انتشار خبرهایی مبنی بر نشت گاز در دهکده المپیک، خطرات بالقوه دهکده المپیک را تهدید می‌کنند. سرپرست کاروان هلند می‌گوید که از آتش‌سوزی و جریان خاموش شدن آن مطلع است و می‌داند که آژیرهای خطر، چگونه عمل کرده‌اند. مشکلات اما به اینجا ختم نمی‌شود، متخصصان، در مشکلی جدید، با پمپاژ در لوله‌های آب نیز مشکل دارند.

مائوریتس هندریکس، مسئول کاروان هلند در المپیک، گفته است که علی‌رغم کار شبانه‌روزی مسئولان و متخصصان، به نظر نمی‌رسد دهکده المپیک سر موعد مقرر آماده شود و توانایی میزبانی رقابت‌ها را داشته باشد. او می‌گوید که این موضوع باعث سرافکندگی است و قطعاً روی کشورهای حاضر در المپیک، تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ او می‌گوید که این موضوع، تاثیرات مالی منفی‌ای را نیز با خود به همراه خواهد داشت.

این وظیفه کمیته برگزاری رقابت‌ها است که یک دهکده تمیز، زیبا و امن را به ورزشکاران تحویل دهند. بگذارید شفاف و واضح سخن بگویم که ما این موضوع را پس از بازی‌ها با کمیته جهانی المپیک و کمیته ریو 2016 ا ارزیابی خواهیم کرد.  

او می‌گوید برخی تیم‌ها باید به ساختمان‌ها بروند و این موضوع باید در اولویت مسئولان باشد. هلند، استرالیا، نیو زلند، بلژیک و بریتانیا اخیراً به شرایط موجود اعتراض کرده‌اند و احتمال دارد وارد دهکده المپیک نشوند. کاروان استرالیا که باید طبق برنامه در ساختمان 23 اقامت کند، از استفاده از دهکده المپیک به علت وجود مشکلات امتناع کرده است و اعلام کرده است که خود، مکانی بهتر را در ریو پیدا خواهد کرد. اخیراً، برای اولین بار تیمی سیستم پمپاژ آب را تست کرده است؛ نتیجه نیز این شد که آب حتی از دیوارها نیز سرازیر شد و وضعیت بغرنجی در واحدهای دهکده به وجود آمد. مایکل تانکرد، مسئول تیم استرالیا می‌گوید:دیگر واضح‌تر از این نمی‌شود گفت که آن‌جا امن نیست. اما ما امیدواریم مشکلات رفع شوند و ما روز سه‌شنبه یا چهارشنبه در دهکده باشیم.  
 
شوک برزیل به کاروان‌های راهی ریو
 در حال حاضر، اولین گروه ورزشکاران استرالیایی که روز دوشنبه وارد دهکده شده‌اند، به صورت موقت در دهکده رسانه‌ای مستقر شده‌اند. اما جابه‌جایی کاروان المپیکی راه حل نیست. یکی از عللی که دهکده المپیک و دهکده رسانه‌ها بسیار بزرگ است، این است که ریو هتل جایگزنی ندارد. تیم بریتانیا، کاروانی که در یکی از 12 ساختمان تکمیل شده اقامت می‌کند، می‌گوید که به طور نسبی مشکلات چندان زیادی وجود ندارد. سرپرست تیم بریتانیای کبیر می‌گوید که مشکلات پمپاژ و برق وجود دارد، اما در این‌جا احساس آسیب‌پذیری نمی‌کنیم. اسکات فیلد، در این‌باره گفت:

ما جایگاه بهتری از سایرین داریم!

 به گفته کارلو مورناتی، کاروان ایتالیا نیز مشکلاتی را تجربه کرده است که این موضوع باعث تغییراتی در شرایط کاروان این کشور شده است؛ با این‌حال، مسئولان ریو 2016 می‌گویند که 630 کارگر استخدام شده‌اند تا مطمئن شوند تمامی اشکالات مرتفع شده و وضعیت امنی بر دهکده حاکم است. آندرادا در این‌باره گفت:

ما امیدواریم تا آخر هفته، تمامی مشکلات را حل کنیم.  

با تمامی مشکلاتی که وجود دارد اما، این موضوع کار بسیار سختی خواهد بود. انتظار می‌رود پس از افتتاحیه المپیک که در 5 آگست (16 مرداد به وقت ایران) برگزار می‌شود، بیش از 10 هزار ورزشکار در دهکده ساکن شوند؛ آن‌گونه که وب‌سایت رسمی رقابت‌ها می‌گوید، این بزرگ‌ترین المپیک تاریخ از نظر تعداد ورزشکار است. همچنین گفته می‌شود ورزشکاران در این دهکده، از امکانات لازم بهره‌مند خواهند شد. آندرادا پیرامون این موضوع نیز ، افزود:

ورزشکاران در دهکده می‌مانند و مانند پادشاهان با آن‌ها برخورد خواهد شد.  

اما با توجه به رسوایی‌های مالی‌ای که رخ داده است و مشکلات اقتصادی، به نظر نمی‌رسد این موضوع، آن‌گونه که می‌گویند محقق شود. این پروژه نیم میلیارد دلاری، که به عنوان ایها پورا نیز شناخته می‌شود، توسط شرکتی محلی به نام کاروایو هوسکن اجرا شده است. آن‌ها در نظر دارند تا سرمایه خود را با فروش آپارتمان‌ها با قیمت مناسب بازگردانند، اما قیمت آپارتمان در برزیل در یک سال اخیر %20 افت کرده است؛ پیش‌تر، ایها پورا گفته بود که تنها 240 واحد از 3604 واحد موجود پیش‌فروش شده است.
 
بنابراین به نظر می‌رسد مشکل نقدینگی وجود دارد و اوضاع چندان خوب به نظر نمی‌رسد. در هر صورت، هرچند کمیته برگزاری رقابت‌ها و دولت برزیل مکرراً تکرار و تاکید می‌کنند که مشکل اقتصادی وجود ندارد، اما ظاهراً این مشکلات در پروژه ساخت دهکده المپیک، به شکلی واضح نمود پیدا کرده است.


منبع: طرفداری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس