سازمان میراث فرهنگی عصر امروز میزبان برخی هنرمندان و مخاطبان آن جهت برگزاری جشن هنر پهلوانی و نکوداشت برترین هنرمندان خادم فرهنگ پهلوانی بود.

به گزارش مشرق، مراسم جشن هنر پهلوانی و نکوداشت برترین هنرمندان خادم فرهنگ پهلوانی در سالن اجتماعات سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

میثم موحدی‌فر رئیس بنیاد فردوسی گفت: درباره فرهنگ پهلوانی همه ما یک دلتنگی داریم و آن هم یادگارهایی است که از بزرگان به ما رسیده است. اگرچه فرهنگ پهلوانی ما با ورزش زورخانه‌ای آمیخته شده اما چندین سال کوشش کردیم که این فرهنگ دیر پا و کهن به جایگاه واقعی خودش برسد.  
 
وی افزود:‌فرهنگ پهلوانی، ایثارگری، جوانمردی و ... صفات پسندیده‌ای است که پروردگار در نهاد همه آدمیان قرار داده است و از طریق برخی بزرگان در تاریخ ثبت شده و به این جهت به عنوان فرهنگ پهلوانی در یاد ما باقی مانده است. کوشش ما این است که این فرهنگ را غنی‌تر کنیم.
 
 مراسمی برای تقدیر از فیتیله‌ای‌ها و رامبد جوان
در ادامه محمدرضا تابش رئیس فدراسیون مجلس عنوان کرد:‌ نسبت هنر با فرهنگ پهلوانی نسبتی است که ما در اشعار بزرگانی همچون فردوسی دیده‌ایم و شعر فردوسی بزرگداشت اسطوره‌هایمان است.
 
لوریس چکناواریان عنوان کرد: از بچگی در زورخانه بزرگ شدم و ارادت خاصی به پهلوانان دارم. آنها خداپرستی، وطن پرستی و .... دارند که من جلوی آنها خم می‌شوم.  
 
 وی افزود: خوشحالم در سرزمینی زندگی میکنم که سرشار از پهلوان است. من از طریق زورخانه با شاهنامه آشنا شدم و زندگی‌ام عوض شد.  
 
این رهبر ارکستر ادامه داد: من عاشق شیرخدا و ضرب او بودم و با صدای او و رفتن به زورخانه با استاد استادان فردوسی آشنا شدم. چنانچه روح و روان و زندگی‌ام در مسیر دیگری قرار گرفت.  
 
چکناواریان اظهار داشت: 25 سال از عمرم را برای نوشتن اپرای رستم و سهراب گذاشتم. در حین سخت بودن وظیفه ملی من بود و امیدوارم در نسل آینده استفاده شود. موسیقی زبان خداوند است چون در هر گوشه‌ای از کهکشان میتوانیم با ریتم آن همه چیز را بفهمیم چنانچه به زبان نیاز نداریم.  
 
 مراسمی برای تقدیر از فیتیله‌ای‌ها و رامبد جوان
سعید شیرکوند معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بیان کرد:‌ دو اثر جهانی به نام ایران در یونسکو ثبت شده است یکی قنات ایرانی است که شامل 11 قنات از سه استان کشور بود و دیگری کویر لوت با عنوان اثری جهانی است.  
 
همچنین رامبد جوان اظهار داشت:‌ خوشحالم که در جمع شما حضور دارم و ممنونم از مسئولانی که من را به این مراسم دعوت کردند. من عاشق جایزه گرفتن هستم. اگر این نمونه مراسم‌ها بود من را دعوت کنید. (شوخی)
 
پری صابری کارگردان تئاتر و نمایشنامه نویس عنوان کرد:‌ ما بیشتر حرف دلمان را در کارهایمان میزنیم و باید بگویم فردوسی شناسنامه اصلی من است و جای افتخار دارد که چنین افراد بزرگی در ایران ما بوده و هستند.
 
وی افزود: به نظرم فردوسی یکی از درام نویسان دنیاست. امیدوارم سرمایه بزرگ ملی الگویی برای دل پهلوانی ما باشد که بی‌نظیر خواهد بود.
 
گفتنی است؛ در این مراسم به لوریس چکناواریان، عمو فیتیله‌ای‌ها و رامبد جوان به عنوان برترین هنرمند خادم فرهنگ پهلوان لوح اهدا شد.  
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس