این حمله تروریستی خونبار و وحشیانه، طبق اعلام اسماعیل کاووسی سخنگوی وزارت سلامت افغانستان، 80 شهید و 260 مجروح به جای گذاشته است که شماری از نیروهای امنیتی افغان هم در میان جانباختگان و مجروحین هستند.

سرویس جهان مشرق - داعش مسوولیت یک حمله انتحاری را که در روز شنبه در میدان «دهمزنگ» کابل، در میانه یک راهپیمایی اعتراضی به وقوع پیوست، به عهده گرفت. شبکه خبری «اعماق»، بازوی رسانه ای داعش، اعلام کرد که این حمله کار «شاخه ولایت خراسان» این گروه تروریستی بود.

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

روز شنبه، هزاران نفر از اعضای قوم «هزاره»، اقلیت شیعه افغانستان، به فراخوان گروهی موسوم به «جنبش روشنایی»، در اعتراض به تغییر مسیر خطوط انتقال برق از ولایت بامیان به ولایت پروان توسط دولت، در کابل تجمع کرده بودند که توسط سه عامل انتحاری داعش مورد حمله قرار گرفتند. «فاطمه فیضی»، خبرنگار آزاد افغان، به شبکه سی ان ان گفت:

" من ده ها نفر را دیدم که در اطراف من در خون خود افتاده بودند و صدها نفر هراسان از صحنه فرار می کردند."

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

این حمله تروریستی خونبار و وحشیانه، طبق اعلام اسماعیل کاووسی سخنگوی وزارت سلامت افغانستان، 80 شهید و 260 مجروح به جای گذاشته است که شماری از نیروهای امنیتی افغان هم در میان جانباختگان و مجروحین هستند.

انفجارها در میدان «دهمزنگ» در نزدیک باغ وحش کابل، در مسیر اصلی منتهی به پارلمان افغانستان و دانشگاه کابل رخ داد. «سید حامد»، از شاهدان عینی می گوید:

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

" من داشتم از پنجره هتل محل اقامتم تماشا می کردم که برخی به سمت صحنه می دویدند وشماری گریان از سر صحنه می‌آمدند. وضعیت بسیار ناراحت کننده‌ای بود و هر کسی تلاش داشت که خویشاوند یا دوست خود را پیدا کند."

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

«هزاره ها»، شیعیان فارسی زبانی هستند که از بزرگ ترین اقلیت های قومی این کشور محسوب می شوند و عمدتا در مناطق مرکزی این کشور ساکن هستند. هزاره ها به لحاظ تاریخی، به دلیل شیعه بودن خود در افغانستان مورد تبعیض و و دچار محرومیت بوده اند. برای مثال، همین ولایت بامیان که معترضان برای برق رسانی به آن تجمع کرده بودند، یکی از محروم ترین بخش های افغانستان محروم، و به نوعی یک ولایت در انزوا است.

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل
تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

هزاره ها عمدتا شیعیان جعفری هستند و اصولا در افغانستان دو واژه شیعه و هزاره خیلی از اوقات به عنوان مترادف به کار می‌روند. همین امر، آن ها را به عنوان اصلی ترین اهداف برای وحشی گری و حملات تروریستی گروه های تروریستی تکفیری قرار می‌دهد.

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

متاسفانه حکومت‌های افغانستان هم چندان تلاشی جهت تعدیل این ستم‌ها و تبعیضات انجام نمی‌دادند. حکومت فعلی افغانستان هم چندان از این قاعده مستثنی نیست.

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

با این حال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به احترام قربانیان، روز یکشنبه را عزای عموی اعلام کرد و دستور داد که پرچم ها به حالت نیمه افراشته درآیند. بیمارستان های کابل همگی به دستور رییس جمهور به حالت آماده باش درآمده و برای اهدای خون فراخوان داده اند. همچنین به مدت 10 روز،به دلیل ملاحظات امنیتی، هر گونه تجمع در کابل ممنوع اعلام شده است.

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

از همان ساعت اولیه پس از انفجار، به دلیل سبعیت این حمله و میزان بالای تلفات، انگشت اتهام به جای طالبان به سمت داعش نشانه رفته بود. مضاف بر این که، به فاصله کوتاهی بعد از این جنایت، «ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان، هر گونه دست داشتن این گروه را در این " حمله تراژیک" رد کرد.

هزاران تن از شیعیان هزاره افغانستان، در اعتراض به تغییر مسیر یک خط اصلی انتقال برق 500 کیلوواتی از ولایت عمدتا هزاره نشین بامیان در این تجمع اعتراضی شرکت کرده بودند که این انفجارها به وقوع پیوست. این دومی راهپیمایی بزرگ اعتراضی به این موضوع در سال جاری بود.

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

عامل انتحاری اول داعش کمربند انفجاری خود را در میان حاضران در راهپیمایی منفجر کرد، دومی پیش از قرار گرفتن در میان جمعیت و شتابزده این کار را کرد و سومین عامل انتحاری پیش از منفجر کردن خود توسط نیروهای امنیتی کشته شد.

داعش از چند هفته اخیر، با شروع از دست دادن متصرفات خود در عراق و سوریه، عملیات انتحاری در سرتاسر جهان را کلید زده است. حمله انتحاری روز شنبه در کابل، تازه ترین رویداد از رشته بمب گذاری ها و آدم ربایی ها در ماه های اخیر است که اوضاع امنیتی پایتخت افغانستان را به شدت متشنج کرده است.

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

سه هفته پیش، 2 عامل انتحاری طالبان به کاروان اتوبوس های فارغ التحصیلان دانشکده پلیس در کابل حمله کردند و 34 نفر را کشتند.

در 20 ژوئن، یک عامل انتحاری با منفجر کردن خود 14 مامور امنیتی نپالی را که مسوول حفاظت از سفارت کانادا  بودند را کشتند.

داعش، در بیانیه ای در پایگاه خبری وابسته به خود، «اعماق»، مسوولیت این حمله را به عهده گرفت. در این بیانیه داعش اضافه کرد که جنگجویانش کمربند انتحاری خود را در "تجمع شیعیان" منفجر کردند. طبق اظهارات شاهدان عینی، گویی یکی از انتحاریون لباس زنانه بر تن داشت.

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

دیپلمات های آمریکایی و سایر کشورهای غربی از تردد در جاده میانبر به فرودگاه بین المللی منع شده اند. دیپلمات ها برای انتقال به فرودگاه از بالگرد استفاده می کنند.

همزمان جنگ خونین نیروهای دولتی با پشتیبانی نیروهای آمریکایی با طالبان و داعش در خونین ترین وضعیت خود به سر می برد. طالبان هنوز اصلی ترین گروه شورشی ضد دولت افغانستان است، ولی در ماه های اخیر، داعش هم حضور خود را با عملیات تروریستی پرتلفات و وحشی گری پررنگ کرده است.

بعد از وقوع انفجار روز شنبه، سخنگوی اشرف غنی، رییس جمهور، به خبرگزاری ای پی ادعا کرد که " دولت اطلاعاتی مبنی بر احتمال وقوع حمله انتحاری به دست آورده بود و آن را در اختیار سازمان دهندگان تجمع قرار داده بود."

رییس جمهور افغانستان، در سخنرانی روز شنبه خود، این حمله را «ناجوانمردانه» خواند و به داعش هشدار داد که انتقام این حمله را خواهد گرفت. آقای غنی از تشکیل یک گروه تحقیق برای بررسی جامع و همه جانبه این رویداد خبر داد.

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

همچنینی، دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان هم در توئیتر خود نوشت: " امروز تروریست ها به مردم ما که در راهپیمایی آرام حضور داشتند، حمله کردند. این نشان می دهد که تروریست ها و متحدان ان ها هیچ حرمتی برای جان انسان ها قایل نیستند. تروریست ها باید بدانند که این حملات نمی تواند جلوی اتحاد مردم ما را برای تبدیل افغانستا به جایی بهتر بگیرند."

ژنرال عبدالرشید دوستم؛ معاون اول رئیس جمهور هم با ابراز همدردی با خانواده قربانیان حادثه امروز نوشته:"می‌دانم و باور دارم که دشمنان مردم ما همواره در پی ‌فرصت برای آسیب رساندن به مردم صلح خواه و بی‌گناه ما هستند." او افزوده که تحقیقات در مورد این حادثه غم انگیز شروع شده و نتایج تحقیقات ثابت خواهد کرد که چگونه مهاجمان انتحاری در میان تظاهرکنندگان جا گرفتند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، روز گذشته با ضد انسانی و ضداسلامی دانستن این حمله گفت: " تروریسم، افراط گری و به مخاطره انداختن جان مردم بی گناه همواره و همیشه و در هر کجا غیر قابل توجیه و مردود است."

تکه تکه شدن شیعیان افغانستان در روز خونین کابل

روز یکشنبه، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به انفجارهای مرگبار کابل نوشت: بمب‌گذاریهای تروریستی افغانستان نمونه دیگری از عمق شرارت داعش است؛ شیعه و سنی هر دو قربانی هستند و باید برای شکست افراط‌گرایی متحد شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «جان کربی»، هم بیانیه ای در محکومیت این رویداد صادر کرد: " معترضان مورد حمله قرار گرفتند، در حالی که به عنوان شهروندان آزاد گرد هم امده بودند و تحت حفاظت نیروهای امنیتی شجاعی بودند که خود در میان کشته شدگان هستند. ایالات متحده، به شدت این حمله وحشتناک در کابل را محکوم می کند."

ژنرال «جان نیکلسن»، فرمانده نیروهای ناتو در این کشور هم " مراتب عمیق همدردی خود را با قربانیان حمله" اعلام کرد.

در 6 جولای، اوباما خبر داده بود که خروج 9800 سرباز آمریکایی که کار پشتیبانی از نیروهای افغان را انجام می دهند، به دلایل شرایط بغرنج امنیتی در افغانستان، به تعویق می اندازد.

دبیرکل سازمان ملل، بن کی مون، و مسوول ماموریت امدادی این سازمان در افغانستان، تادامیچی یاماموتونیز نیز ساعاتی بعد از وقوع حملات، به شدت آن را محکوم کردند. آقای بن آن را یک «جنایت شرم آور» و آقای یاموموتو آن را "معادل جنایت جنگی" خواندند.

روز یکشنبه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در پیام تسلیتی به اشرف غنی ضمن ابراز همدردی با ملت افغانستان، بر آمادگی فعال دولت روسیه برای همکاری با دولت افغانستان برای مبارزه با تروریزم تاکید کرد.

در یکی از تازه ترین تحولات، روز یکشنبه، مقامات محلی ولایت ننگرهار اعلام کردند که در حمله بالگردی ارتش افغانستان به مواضع داعش، 8 داعشی از جمله دو فرمانده سرشناس ان ها کشته شدند. این احتمالا شروع عملیات انتقامی است که رییس جمهور غنی خبر آن را داده بود.

با این حال، بسیاری از بازماندگان این حمله تروریستی که خود در این تجمع حضور داشتند، از ضعف های شدید امنیتی در حفاظت از امنیت این مراسم از سوی دولت خبر می دهند. ان ها نیروهای امنیتی افغان را به سهل انگاری در تامین امنیت متهم می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    4 0
    داعش قبر خود را در افغانستان کند پس از این شیعه و سنی . دولتی و طالبان و مردم و مهاجر و غیره در افغانستان ریشه این نطفه شوم سعودی -صهیونیستی را خواهند خشکاند به امید خدا .و مسلمانان افغانستان کامل خواهند فهمید که آل صعود بزرگیرین دشمن اسلام و مسلمین هستند و به زودی لشگر همیشه سرافراز فاطمیون و زینبیون و حزب الله و غیره دست در دست یکدیگر برای نجات مردم افغانستان حضوری دشمن شکن در افغاتستان به هم خواهند رساند به کوری چشم آل سعود و آل یهود و عفریته الیزابت پادشاه کشور روباه پیر و کفتار لاشه خوار بریتانیا خونخوار
  • مرگ بر آمریکا ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    خورشید روی مبدا نصف النهار بود راوی زخم های پیاپی غبار بود دربین قصه جمله ی شاهان شهر ما در دست شان جلیقه ای از انتحار بود خورشید ناپدید شد و رنگ شب گرفت تاریخ از حکایت این قصه تب گرفت دیگر مجال شعر و تغزل نمانده است شهری به نام غزنی و کابل نمانده است کابل مدام بر سر خود تخت و تاج داشت جایی که عشق مثل همیشه رواج داشت حالا فقط مزارع خشخاش مانده است جای سلام نفرت و پرخاش مانده است...
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    شیعیان مظلوم
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    اسلام مظلوم هم پیروانش کشته میشن هم اسمش بد در میره
  • حسام ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    تظاهرات مردم باید امنیتش توسط دولت افغانستان تامین میشد متاسفانه داعش از این خلا استفاده کرد
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    آل سعود نه صعود
  • مهدی زائری امیرانی ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    امام زمان بیا یک روز در کشمیر ما را می کشند، یک روز در افغانستان، مسجد ما را در قطیف و کویت منجر می کنند، و در عراق و سوریه سرهای ما را می برند. امام زمان بیا شیعه در همه جا زخم خورده است. در باکو شهید دادیم در نیجریه جوی خون از کشته های ما ایجاد کردند. رزمندگان حزب الله و مدافع حرم یک به یک شهید می شود. رهبر ما را را در مصر و عربستان به شهادت رساندند. و باز ما را متهم به تروریست می نمایند. کجا هستند مدافعین حقوق بشر. انها که برای کشته شدن دو حیوان هیاهو به پا می کنند. امروز کجا هستند. که ببیند اینگونه شیعان پر پر می شوند. روشنفکران که ژست جنگ و خون ریزی می گیرند. چرا در براب این همه جنایت سکوت کرده اید. مدافعین صلح جهانی کجا هستید؟ سازمانهای بین المللی که برای اتش گرفتن دیوارهای سفارت عربستان هیاهو به پا کردید. چرا ناله ما را در زیر اوارهای یمن، منا و افغانستان نمی شنوید
  • سید نجیب ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    به نظر من این حمله توسط داعش صورت نگرفته است بلکه توسط طالبان انجام گرفته اما از آنجای که طالبان یک کتله به هم بافته نیستند مانند پیاز لایه لایه هستند و هر لایه این پیاز تلخ ریش آن به جای بند است یا در حلقات داخل کشور چه در احزاب و چه در دولت که احزاب هم در آن شریک هستند و تعداد دیگر از کشورهای خارجی همسایه ساپورت می شوند طالبان اصلی می تواند از هر لایه به مقدار توان استفاده کند و کنترول لایه های این پیاز را ندارد حتی من شاهد این بوده ام که افراد بی بند وبار هم کار های کرده اند و خود را طالب معرفی کرده اند تا دشمن مشروع دولت قلمداد شوند تا از مزیت های یک زندانی بهرمند شودن اگر زندانی با جرمهای دیگر باشی در زندان های افغانستان وضعیت خوبی نداری اما اگر طالب یا جاسوس باشی وضعیت به مراطب خوبتر است نان خوب و حتی بهتر احترام می شی و تمام قوانین بین المللی تطبیق می گردد بنا طالبان درون حکومتی این کار را انجام داده است.
  • حسام ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    خدر رحمتشان کند
  • شیعه یعنی جان فدای اسلام ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    بکشید مارا ملت ما بیدارتر می شوند .امام خمینی رضوان الله علیه
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    نه اتفاقا باید گفت آل سعود یا سقوط چون صعود به معنی تعالی و بالارفتنه
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    خدا باعث و بانی اش را لعنت کند. و چقدر انسان بی گناه بخاطر همین تقسیم بندیهای عوامانه از ابتدای اسلام تاکنون کشته شده اند. من شیعه هستم تو شیعه نیستی بیا همدیگر را بکشیم. من عقیده دارم اینجوری تو عقیده داری اونجوری، بیا همدیگر را بکشیم. آیا بهتر نیست به جای این تقسیم بندیهای شیعه و سنی و شیعه مدل 1 و 2و 3و 4و 1000 بگوییم من انسانم تو هم انسانی؟
  • محمدحسینی ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    امروز حق شیعه درجهان پایمال میشود امروزخون شیعیان درتمام کشورهای جهان رخته میشود امروزشیعیان دوشمنان زیاد دارند شیعه ازامام شون مظلومیت رابه حرس برده در روزقیامت ازینا سوال میشود بچی گناهی اینارو کشتین آنروز چه جوابی دارید بدید
  • محمدحسینی ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 0
    خدالعنت کند برقوم ظالم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس