«نیکولا گربیچ» می‌گوید: در والیبال امروز، تنها پنج دقیقه عدم تمرکز در هر تیم برای از دست دادن یک بازی کافی است؛ بنابراین تیم شما می‌تواند هر تیمی را شکست بدهد.

سرویس ورزش مشرق- تیم ملی والیبال صربستان 27 تیر در دیدار نهایی بیست و هفتمین دوره لیگ جهانی والیبال در سال 2016، به مصاف برزیلی رفت که پرافتخارترین تیم والیبال دنیا محسوب می‌شود. شاید پیش‌بینی می‌شد صربستان بتواند مقابل برزیلی که آخرین بار سال 2010 توانسته بود نهمین مدال طلای خود در این تورنمنت به دست آورد، پیروز شود، اما بدون شک خوش‌بین‌ترین هوادار تیم صربستان هم تصور نمی‌کرد تیم محبوبش بتواند به این سادگی و در سه ست متوالی برزیل را در هم بکوبد.

صربستان با درخشش خود مقابل برزیل، بعد از شش مدال نقره، از جمله آخرین بار در سال 2015، بالاخره توانست اولین مدال طلای خود در لیگ جهانی را به دست بیاورد. برزیلی‌ها هم برای بار ششم، مدال نقره را از آن خود کردند.

ایران شانس رسیدن به مدال در المپیک را دارد/ این تیم می‌تواند هر حریفی را شکست بدهد
 «نیکولا گربیچ» سرمربی صربستان اولین جام طلای لیگ جهانی صربستان را در دست دارد

به بهانه کسب اولین مدال طلای تیم جوان صربستان در لیگ جهانی خبرنگار مشرق با «نیکولا گربیچ» سرمربی این تیم گفتگو کرد. گربیچ اعتقاد دارد تیم ملی ایران طی سال‌های گذشته پیش‌رفت چشم‌گیری کرده و حتی یکی از تیم‌های دارای شانس مدال در المپیک 2016 است، در ابتدای مصاحبه خیلی صمیمانه می‌گوید: «برایتان در ریو آرزوی موفقیت می‌کنم.»

وی ضمن اظهار ناراحتی از این‌که تیمش در المپیک ریو نیست تا برای رسیدن به طلا بجنگد، می‌گوید آماده‌سازی برای المپیک 2020 توکیو را پیش از لیگ جهانی آغاز کرده است. گفتگوی گربیچ با مشرق را در ادامه بخوانید:

* شما قبلاً هم تیم برزیل را شکست داده بودید، اما آیا واقعاً فکر می‌کردید در لهستان به این راحتی این تیم را ببرید، آن هم در دیدار نهایی و با توجه به سابقه قهرمانی‌های برزیلی‌ها در لیگ جهانی؟

مطلقاً این‌گونه نبود. اتفاقاً من انتظار داشتم بازی بسیار دشواری داشته باشیم، به ویژه به این خاطر که تیم ما روز قبل، یک بازی پنج سته را پشت سر گذاشته بود و بازی فینال، چهارمین بازی متوالی ما در لیگ جهانی بود.

* صربستان به وضوح بهترین تیم لیگ جهانی بود، اما در عین حال جای شما در بازی‌های المپیک 2016 خالی است و بسیاری از تماشاگران دلشان برای تیم صربستان تنگ می‌شود. آیا شما اعتقاد ندارید که قوانین راه‌یابی به المپیک باید به گونه‌ای تغییر کند که تیم‌های برتر در لیگ جهانی هم بلیت المپیک بگیرند؟

به عقیده من چیزی [درون قوانین] باید تغییر کند تا تیم‌هایی که از نظر کیفی سزاوار شرکت در مسابقات المپیک هستند به این تورنمنت راه پیدا کنند. من معتقدم کیفیت هر تورنمنت والیبالی‌ با حضور تیم ما بهتر خواهد بود.

ایران شانس رسیدن به مدال در المپیک را دارد/ این تیم می‌تواند هر حریفی را شکست بدهد
 صربستان به‌رغم درخشش در لیگ جهانی، از حضور در المپیک ریو بازمانده است

* به نظر شما کدام تیم یا تیم‌ها شانس قهرمانی در المپیک را دارند؟ پیش‌بینی می‌کنید ایران در اولین حضور خود در این مسابقات به چه مقامی دست پیدا کند؟

پیش‌بینی در این زمینه دشوار است، چون دست‌کم 6 تیم جداً به دنبال مدال طلا هستند؛ از طرفی تیم شما هم هست که می‌تواند هر تیمی را شکست بدهد. همان‌طور که گفتید، این اولین حضور تیم شما در مسابقات المپیک است و بنابراین فشاری که روی تیم شما وجود دارد، طبیعتاً کم‌تر از تیم‌هایی مانند برزیل، لهستان و روسیه است. همین عامل موجب می‌شود تا من حتی برای تیم شما هم شانس دست‌یابی به مدال یا دست‌کم مبارزه برای رسیدن به مدال را قائل باشم.

* شما پس از آن‌که در لیگ جهانی مقابل ایران اولین شکست خود را تجربه کردید هم گفتید که این تیمِ ایران می‌تواند هر تیمی را شکست بدهد. آیا این حرف شما صرفاً یک واکنش به آن مسابقه خاص بود، یا واقعاً فکر می‌کنید که تیم ایران طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است؟

من فکر می‌کنم که در والیبال امروز، تنها 5 دقیقه عدم تمرکز در هر تیم برای از دست دادن یک ست یا حتی یک بازی کافی است. بنابراین بله، تیم شما می‌تواند هر تیمی را شکست بدهد. والیبال ایران طی 4 یا 5 سال گذشته بسیار پیشرفت کرده و [نشانه این پیش‌رفت این است که] در حال حاضر در تمام مسابقات بزرگ حضور دارد و سال به سال تجربیات بیش‌تری کسب می‌کند. اگر نظر من را می‌خواهید، تیم شما همین الآن تیم بسیار شایسته‌ای است و در آینده نزدیک از این هم شایسته‌تر خواهد شد.

ایران شانس رسیدن به مدال در المپیک را دارد/ این تیم می‌تواند هر حریفی را شکست بدهد
 هیچ‌کس تصور نمی‌کرد، بازی فینال تا این اندازه یک‌طرفه و آن هم به سود صربستان باشد

* صربستان در المپیک 2000 سیدنی موفق به کسب مدال طلا شد. با این حال، پس از آن سال، هرگز به مقامی که شایسته آن بوده نرسیده است و امسال هم که اصلاً به این مسابقات راه پیدا نکرد. آیا این سیر نزولی، موقتی و به دلیل سرمایه‌گذاری بلندمدت برای ایجاد تیمی جوان است، یا به این دلیل که بازی‌های المپیک اهمیت خود را برای تیم شما از دست داده است؟

قطعاً حضور و موفقیت در المپیک رؤیای هر بازیکن و تیمی در والیبال است. ما طی 15 سال گذشته، بسیاری از بازیکنان خود را تغییر داده‌ایم، اما هدف ما همیشه یک چیز بوده است: تلاش کنیم بهترین تیمی باشیم که می‌توانیم و بهترین نتیجه‌ای را کسب کنیم که توانایی رسیدن به آن را داریم.

مقررات احراز صلاحیت برای راه‌یابی به المپیک ریو عوض شده بود و این مسئله به هیچ عنوان به سود ما تمام نشد. ما هم‌چنین دو بازیکن مصدوم در آن مسابقات [انتخابی المپیک] داشتیم و بنابراین عملکردمان آن زمان ما هیچ شباهتی به بازی‌هایمان در لیگ جهانی نداشت. نتیجه این شد که الآن همه ما یک حسرت بزرگ داریم و آن این‌که در المپیک حضور نداریم تا برای رسیدن به مدال تلاش کنیم.

ایران شانس رسیدن به مدال در المپیک را دارد/ این تیم می‌تواند هر حریفی را شکست بدهد
تیم صربستان یکی از جوان‌ترین تیم‌های والیبال در لیگ جهانی بود

* تیم شما با متوسط سنی 26 سال، یکی از جوان‌ترین تیم‌های والیبال در لیگ جهانی بود. آیا فکر می‌کنید این تیم فرصت خوبی برای رسیدن به طلا در بازی‌های المپیک 2020 توکیو دارد؟ آیا تلاش برای رسیدن به این هدف را از همین الآن شروع می‌کنید؟

بله، ما تیم جوانی داریم و تقریباً تمام بازیکنان‌مان می‌توانند در توکیو هم حضور داشته باشند. ما نه از الآن، بلکه پس از بازی مقابل آلمان در برلین [12 خرداد 95، انتخابی المپیک در اروپا و دیداری که صربستان را از راهیابی به المپیک ناامید کرد] آماده‌سازی برای المپیک توکیو را آغاز کردیم.

* ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

من هم از شما متشکرم و برایتان آرزوی موفقیت می کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کبری خانم 84ساله ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    با لوزانو در المپیک هیچ حرفی برای گفتن نداریم
  • ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    ایرانی که در رده های پایه قهرمان جهان میشد مرد الان در آسیا دوم شده!!
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    من مییییییییی دونم
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    تیم داره خیلی پیر میشه
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    فوتبال را تعطیل و هزینه آن را در والیبال صرف کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس