کد خبر 607355
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

رئیس جمهوری آمریکا هرگونه نقش این کشور در کودتای نافرجام ترکیه را رد کرد و گفت: درخواست استرداد روحانی در تبعید و مخالف دولت آنکارا که به سازماندهی کودتای ترکیه متهم است طبق قوانین آمریکا پیگیری می‌شود.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری بعد از دیدار با همتای مکزیکی‌اش در واشنگتن گفت: من به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اوایل هفته گذشته تلفن کرده و گفتم که آمریکا هیچ اطلاع قبلی از کودتای نافرجام نداشته است.

وی ادامه داد: هرگونه گزارش مبنی بر دست داشتن یا مطلع بودن از کودتای نافرجام ترکیه کاملا بی‌پایه و اساس است. اردوغان باید از این بابت مطمئن باشد که این گزارش‌ها درباره دخالت واشنگتن در کودتا علیه دولت آنکارا نادرست است. چرا که شایعاتی این چنینی همواره وجود دارد و اصلا نباید به آنها اعتماد کرد. ما همواره در کنار مردم و دولت ترکیه هستیم و خواهیم بود و روابط و ائتلاف جدی میان ترکیه و آمریکا وجود دارد.

اردوغان فتح الله گولن ، روحانی مخالف در تبعید دولت ترکیه را مقصر اصلی در طرح‌ریزی کودتای اخیر می‌داند و از دولت واشنگتن خواسته تا وی را مسترد کند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نشست خبری خود گفت: آمریکا براساس قوانین اداره می‌شود. ما براساس قوانین و روند حقوقی درباره استرداد گولن عمل می‌کنیم.

در همین حال سردار کلیچ، سفیر ترکیه در آمریکا در نشست خبری روز جمعه خود گفت، آنکارا اسناد و مدارک لازم را برای استرداد گولن به آمریکا داده است اما پیتر کار، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفت: هنوز مفاد این اسناد و مدارک از سوی دولت واشنگتن تایید نشده است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس