با ابلاغ معاون قضایی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از این پس مجازات‌های جدیدی درانتظار رانندگان فاقد گواهینامه رانندگی خواهد بود.

به گزارش سرویس جامعه مشرق- بر اساس ابلاغیه ای که هشتم تیرماه از سوی معاون قضایی رئیس کل دادگاههای عمومی وانقلاب تهران به پلیس راهور ناجا ارسال شده است مجازات های سختگیرانه تری درانتظار رانندگان فاقد گواهینامه رانندگی خواهد بود.

مجازات های سختگیرانه در انتظار رانندگان فاقد گواهینامه +سند 
 
در این ابلاغیه که نسخه ای از آن نیز دراختیار مشرق قرار گرفته، نرخ تعرفه مربوط به مجازات های تعزیری موضوع تخلفات رانندگی بر اساس تعرفه های جدید خدمات قضایی موضوع قانون بودجه سال 95، از مبلغ دو میلیون تا بیست میلیون ریال به مبلغ سه میلیون تا سی میلیون ریال افزایش یافته است.

بر همین اساس حداکثر مجازات بزه "رانندگی بدون گواهینامه" افزایشی یک پله ای داشته و نوع مجازات برای این افراد، از این پس بر اساس مجازات های تعیین شده در درجه ششم جدول مجازات های تعزیری تعیین خواهد شد و رانندگی بدون گواهینامه مجازات های سخت گیرانه تری را برای خاطیان به همراه دارد.
 
لذا از بیستم خرداد ماه به بعد، مجازات رانندگی بدون گواهینامه درجه شش محسوب شده و برخلاف گذشته که مجازات رانندگی بدون گواهینامه در دسته مجازات های درجه هفت به حساب می آمد و خاطیان بین 91روز تا 6ماه به زندان محکوم می شدند با تغییر به وجود آمده مجازات رانندگی بدون گواهینامه رانندگی بین شش ماه تا دو سال تعیین می شود.

از سوی دیگر، جریمه نقدی این افراد نیز که در گذشته بیش از 10 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال تعیین میشد به بیش از 20 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال افزایش یافته است.
 
مجازات های سختگیرانه در انتظار رانندگان فاقد گواهینامه +سند
 مجازات های سختگیرانه در انتظار رانندگان فاقد گواهینامه +سند
 
به گزارش مشرق، با این ابلاغیه جدید، از این پس رانندگی بدون گواهینامه محرومیت های اجتماعی سنگین تری نیز برای متخلفان به همراه خواهد داشت چراکه برخلاف گذشته که امکان محرومیت اجتماعی متخلفان تنها تا شش ماه وجود داشت، اینبار رانندگی بدون گواهینامه می تواند منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی آنهم بیش از شش ماه تا 5 سال را برای متخلف به همراه داشته باشد.
 
نکته دیگری که باعث می شود کمتر کسی به فکر رانندگی با وسیله نقلیه آنهم بدون در اختیار داشتن گواهینامه مربوط به آن کند، مجازات جدیدی است که می تواند متخلف را حداکثر تا 5سال از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی محروم کند! ابلاغیه مذکور، ممنوعیت جدید دیگری را نیز برای رانندگان بدون گواهینامه تشریح کرده است و آن، ممنوعیت صدور برخی اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی است.
 
قرار گرفتن مجازات تخلف رانندگی بدون گواهینامه و تغییر درجه مجازات آن از هفت به شش در جدول مجازات های تعزیری این امکان را نیز برای رسانه ها فراهم کرده است که در صورت قطعی شدن حکم نام فرد و حکم قطعی او را منتشر کنند؛  مجازاتی که برای چهره های سرشناس، کمتر از حبس آزاردهنده نیست.
 
باتوجه به این ابلاغیه، مجازات رانندگی بدون گواهینامه از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون بودجه سال 95 یعنی بیستم خردادماه، درجه شش محسوب می شود و رسیدگی آن تنها در صلاحیت دادسراهای عمومی و انقلاب است و دیگر مشمول رسیدگی مستقیم در دادگاه نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    7 1
    این همه ستم به در حق مردم !!!!!!!!!!!!!رانندگی - حرکت دادن فرقن ...
  • محسن ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    با سلام، به نظر می رسد که برداشتِ نویسندۀ مطلب از جدولِ درجه بندیِ مجازاتها، برداشتی معکوس بوده است. معنای این درجه بندی این نیست که هر جرم یا تخلفی که، برای مثال، درجۀ شش محسوب شود، همۀ مجازاتهای درج شده در آن ستون را می تواند داشته باشد، بلکه معنایش این است که هر جرم یا تخلفی که یکی از مجازاتهای آن ستون را داشته باشد، درجۀ شش محسوب می گردد.
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    2 11
    بسمه تعالی کسی که بدون داشتن گواهینامه پشت فرمان اتومبیل بنشیند هرچند هم که در انجام فعل رانندگی متبحّر باشد باز هم مشمول همین قانون مجازات قرار خواهد گرفت . باید جمهوری اسلامی ایران خصوصاً قانوان راهنمایی ورانندگی سفت وسخت بگیرد تا کسی هوس نکند که تخطی نماید. ان دسته از رانندگانی هم که گواهینامه دارند باید به قوانین احترام بگذارند، «کمربند خود را ببندند ، از چراغ قرمز را عبور نکنند، رعایت حق تقدم را مد نظر داشته باشند ، سبقت غیر مجاز نگیرند ، فاصله ی طولی را حفظ کنند، توجه به علایم داشته باشند ووو . اگر تمام رانندگان به همه ی این نکات توجه کنند هیچ پلیسی جلوی آنان را نخواهد گرفت اما به شرظها وشروظها .
  • مجید آقا ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    1 1
    بسم الله الرحمن الرحیم بسیار اعجاب آور است از یک طرف دیوان عالی کشور اعلام می کند که تمام حبسهای تا 2 سال را تبدیل کرده ( نقدی شده) حالا ایشان اعلام می کند تشدید مجازات!
  • ژلوفن400000000000 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    5 2
    خب فیشهای نجومی حل شد موقع رانندگان بینواست!! .گل وبلبل.
  • محسن ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    2 1
    مشرق جان، این مطلب اشتباه است. آنچه تغییر کرده فقط افزایش یافتنِ جزای نقدیِ رانندگیِ بدون گواهینامه است که موجب شده به مجازات درجۀ شش تبدیل شود و در نتیجه، شیوۀ رسیدگیِ قضایی به آن، با گذشته فرق کند. سایر مجازاتهایی که در آن جدول آمده اصلا و مطلقا ربطی به این موضوع ندارد. می توانید از کارشناسان بپرسید. (این سومین کامنتی است که می گذارم).
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    1 0
    عاشق این برملایی های مشرقم
  • بی نام ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    2 1
    قانون این مورد را دقیقا مشخص کند : رانندگان فاقد گواهینامه دقیقا یعنی چه ؟ 1- فاقد گواهینامه به این معنی که اصلا گواهی نامه ندارند ؟ 2- فاقد گواهینامه یعنی اینکه شامل آنهایی هم می شود که گواهی نامه دارند ولی همراهشان نیست اگه این دومی شامل شود که خیلی مسخره است ؟؟؟
  • بی نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    0 0
    این همه مانع نزارن جلو پا ملت مردم بتونن گواهی نامه بگیرن ... رانندگی توهمه جای دنیا حق همه شهروندانه ..هزارتا اما اگر میزارن طرف بدونه گواهینامه رانندگی میکنه بعد بیا با این جرائم کنار بیا ... کجای دنیا اخه گواهینامه بشرط رفتن ب خدمته اخه. الان من پشت کنکوریم مدرسم تمومه شده چون اشتغال ب تحصیل ندارم نتونستم گواهینامه بگیرم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس