نیروهای هندی نهایتاً مجبور به اعلام حکومت نظامی شدند، اما گستردگی مخالفان به حدی بود که منع آمد‌و‌شد فقط بر روی کاغذ اثر گذاشت. دست‌کم 38 نفر از معترضان تاکنون کشته شده‌اند.

گروه بین‌الملل مشرق- جمعه 18 تیرماه برهان وانی رهبر 22 ساله حزب مجاهدین به ضرب گلوله کشته شد و همین کافی بود تا موجی از تظاهرات و اعتصاب گسترده کشمیر را فرا بگیرد. اما شاید هیچ کس تصور نمی‌کرد نارضایتی‌های فروخفته مردم تا این اندازه باشد که پس از گذشت یک هفته همچنان درگیری‌های خشونت‌آمیز تداوم یابد.

تداوم یک هفته درگیری و خشونت در کشمیر + تصاویر 

پلیس هند که پیش‌تر برای دستگیری وانی، 15 هزار دلار تعیین کرده بود، با اطلاع از حضور وی در مراسم نمازجمعه، موقعیت او را محاصره کرده و او و دو همراهش را به قتل رساند.

از همان شامگاه جمعه، سه روز عزای عمومی اعلام شده و اعتراضات به اقدام پلیس هند آغاز شد. زمانی که تشییع وانی با شکوه هرچه‌تمام‌تر برگزار شد، تظاهرکنندگان با قوت بیشتر به کار خود ادامه داده و در مواجهه با برخوردهای پلیس هند به درگیری‌های خشونت‌آمیز روی آوردند.

تداوم یک هفته درگیری و خشونت در کشمیر + تصاویر

یک هفته است که در کشمیر هند
حکومت نظامی اعلام شده است

نیروهای انتظامی از روز شنبه 19 تیر ماه مجبور به اعلام حکومت نظامی شده، تردد وسایل نقلیه عمومی را ممنوع کرده و بر اساس برخی اخبار، ارتباط مردم از ظریق تلفن همراه و اینترنت را مسدود کردند، اما به گزارش الجزیره گستردگی مخالفان در سرینگر، مظفرآباد، یاریپور، کوپوارا و شهرهای دیگر به حدی بود که منع آمد‌و‌شد فقط بر روی کاغذ اثر گذاشت.

گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور پلیس، هر روز به سمت تظاهرات‌کنندگان شلیک می‌‌شود. تا کنون طبق منابع بیمارستانی دست‌کم 38 نفر از معترضان مسلمان به قتل رسیده و  بر مبنای گزارش پلیس کمتر از 10 نفر از نیروهای انتظامی نیز کشته و ناپدید شده‌اند. تلفات یادشده از زمان اعتراضات در 2010 میلادی بی‌سابقه بوده است.

تداوم یک هفته درگیری و خشونت در کشمیر + تصاویر

تشییع برهان وانی با شکوه برگزار شد

در راه‌پیمایی روز چهارشنبه، سید علی شاه‌گیلانی و یاسین ملک از رهبران مسلمانان کشمیر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. گروه‌‌های معترض و استقلال‌طلب با صدور بیانیه‌ای خواستار ملحق‌شدن مردم منطقه کشمیر پاکستان به اعتراضات شدند. همچنین حزب مجاهدین بخاطر مرگ رهبر جوان خود، دهلی را به اجرای عملیات تلافی‌‌جویانه تهدید کرد.

آخرین خبرها حاکی است دیروز جمعه مراسم نماز تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و به مساجد بزرگ در خیابان‌های اصلی اجازه مراسم داده نشد.

تداوم یک هفته درگیری و خشونت در کشمیر + تصاویر

واکنش اسلام‌آباد و دهلی نو


اسلام‌آباد بیکار ننشسته و نشست مقامات عالی را برگزار شده است. نواز شریف رئیس‌جمهور پاکستان در این نشست گفت: دولت پاکستان از نظر اخلاقی و سیاسی و دیپلماتیک از مردم کشمیر حمایت می‌‌کند. او با تأکید بر اینکه برهان وانی یک تروریست نبوده است، روز 18 ژوئیه را به مناسبت کشتار مردم کشمیر به دست نیروهای هند، «روز سیاه» اعلام کرد.

همچنین مقرر شد تمامی سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های پاکستان با دور بیانیه‌های جداگانه نسبت به نقض حقوق بشر توسط نیروهای هندی در کشمیر هشدار دهند.

تداوم یک هفته درگیری و خشونت در کشمیر + تصاویر

منابع غنی و زیبایی‌های جامو و کشمیر دستخوش اختلافات سیاسی شده است

تداوم یک هفته درگیری و خشونت در کشمیر + تصاویر

مقامات هندی از فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه هندیِ جامو و کشمیر با عنوان «تروریسم» یاد می‌‌کنند. در همین راستا میکاس سُواروپ سخنگوی وزارت خارجه هند از پاکستان خواست تا در مسائل داخلی هند دخالت نکرده و از تروریسم و سایر اقدامات خرابکارانه حمایت نکند.

دهلی نو برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها مواضع همدلانه‌ای اتخاذ کرده‌اند. محبوبه مفتی سروزیر ایالات جامو و کشمیر روز پنج‌شنبه به نیروهای انتظامی هندی هشدار داد مأمورانی که با مردم بیگناه برخورد کنند، تنبیه می‌شوند. نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در نشست اضطراری بررسی مسائل کشمیر که روز سه‌شنبه باحضور مقامات عالی‌رتبه برگزار شده بود، به خشونت مقامات امنیتی نسبت به مردم بیگناه اذعان کرد.

هیأتی از کنگره ملی هند به دیدار نارندیر وورا فرماندار جامو و کشمیر رفته و از وی خواسته تا با توجه به مشکلات معیشتی مردم به دلیل عدم دسترسی به فروشگاه‌‌ها، تغییری در مقررات منع آمد‌و‌شد بدهد. وورا نیز از کنگره خواست تا هر چه سریعتر به حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها اقدام کند. برخی اعضای کنگره هند از کشته‌شدن بیگناهان در روزهای اخیر گله کرده بودند.

تداوم یک هفته درگیری و خشونت در کشمیر + تصاویر

پیش‌تر نیز برخوردهای خشن پلیس هند با معترضان غیرمسلح کشمیری خبرساز شده بود

تداوم یک هفته درگیری و خشونت در کشمیر + تصاویر

مردم جامو و کشمیر تاوان درگیری هفتادساله دهلی و اسلام‌آباد بر سر مرزهای خود را می‌دهند. از 1990 میلادی تا کنون حدود 68 هزار نفر از مردم عادی، نیروهای انتظامی و ارتش جان خود را در این درگیری از دست داده‌اند. هند این ایالت را سهم خود می‌داند اما پاکستان بر وجود اکثریت مسلمان در این ناحیه تأکید می‌کند. پس از چند دوره جنگ، سال 2003 میلادی مذاکرات صلح میان دو کشور آغاز شد اما هنوز با نقطه پایان درگیری‌ها فاصله زیادی دارند.

منابع


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    ایران باید این جنایت دولت هند رو محکوم کنه و از مردم کشمیر حمایت کنه
  • ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    خدایا برسان امام زمان را افرین بر مشرق که این خبر را کار کرد در رسانه های دیگر اثری نیست
  • بسم الله ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    ایران تا بدان حد از هند می ترسد که حتی یک سایت فزرتی ایرانی مثل مشرق نظری در حمایت از مردم کشمیر و انتقاد از توسعه بندر چابهار به کمک هند را غیرقابل انتشار می کند. خلایق هر چه لایق.
  • آشنا ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    کشور هند دوست باستانی و دیرینه و کهن ماست و ما بهتره که به جای دخالت در امور داخلیش دوستیمون را بهبود بخشیم.
  • ایرونی ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    الان فکر کنید بجای مسلمانان کشمیر دو نفر یهودی سرشون میشکست اونوقت چه جاروجنجالی رسانه های دنیا راه مینداختن. اما دردناکتر اینه که رسانه های جمهوری اسلامی و حتی دولت اقدام خاصی انجام ندادن. شایدم ترسیدن هند پولهای ایران رو نده.
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    پس چرا محکوم نمیکنه کسی این اقدامات وحشیانه رو.
  • ھمدانی ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    بعنوان یک #کشمیری علاقه مند به انقلاب اسلامی ایران هشدار می دهم که اگر سکوت دستگاه دیپلماسی، نهادهای انقلابی، صدا و سیما و رسانه های داخلی و مردم ایران در قبال بحران کشمیر استمرار یابد، ایران نه تنها عمق استراتژیکش را در میان عموم مسلمانان کشمیر از دست خواهد داد، که حتی شیعیان کشمیر نسبت به انقلاب اسلامی دلسرد خواهند شد؛ چه آنکه شواهد این دلسردی بوضوح دیده می شود
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    هندی که دوست ما بود هند مسلمان کورگانی بود که نادرشاه رفت بابایشان را در آورد. در عوض هندوها دشمن ما بودند و هستند تا جایی که سلسله ماراتا که با تضعیف کورگانیان بر هند مسلط شد زبان فارسی و خط فارسی را ممنوع کرد. الان هم دوست واقعی ما همین مردم پاکستان و کشمیر هستند که داریم از دستشان می دهیم و آنها را خودمان به سمت عربستان هل می دهیم. و می رویم سراغ هند و آنهم دولت فوق العاده افراطی مودی با آن پرونده خونین ماجرای کشتار مسلمانان گجرات و تخریب مسجد بابری و کشتارهای کشمیر.
  • ارمین ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    بعد هند پولها ی نفت را نمیده دیپلماسی فعال
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    خاک بر سرت با این فهمت که نداری
  • بهلول ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    بنده شخصا از شیعیان کشمیر حمایت میکنم.و ابراز همدردی میکنم.دعای تعجیل در ظهور میکنم.من دارم تو کانال تلگرامی کوچک خودم حمایت میکنم.
  • بهلول ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    بنده شخصا از شیعیان کشمیر حمایت میکنم.و ابراز همدردی میکنم.دعای تعجیل در ظهور میکنم.من دارم تو کانال تلگرامی کوچک خودم حمایت میکنم.
  • بهلول ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    بنده شخصا از شیعیان کشمیر حمایت میکنم.و ابراز همدردی میکنم.دعای تعجیل در ظهور میکنم.من دارم تو کانال تلگرامی کوچک خودم حمایت میکنم.
  • پويا ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    عزيز من از اين دولت بيشتر از اين انتظار نداشته باش دولتي كه وزير امور خارجش به اين شدت ضعيفه و حالت تهاجمي نسبت به مسائل منطقه اي نداره نبايد خيلي اميدوار بود
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ایران مواظب باش اربابانت را (روسیه -چین-هند) ناراحت نکنی.
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    علت عدم حمایت چیست آیا حرف مولای متقیان در حمایت از مسلمان چه میشود این دولت اخر
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ملت خودمون رو فدای چه بکنیم اگه بیکاری ازاین بیشتر بشه تحریم ها بیشتر بشه شما جواب میدید
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    کشمیر همیشه جزو هند بوده خدا لعنت کنه انگلیس رو که با تجزیه هند به چند کشور و جدایی پاکستان از هند آتش درگیری و جنگ را در منطقه روشن کرده
  • ناشناس ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    علت اینکه اروپایی نیستند!!!! پاریس و نیس و .. نیست که نیاز به محکوم شدن داشته باشند
  • مهرزاد ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    سلام. این هندیا وقتی موشک رو با دستشون میگیرن رو چجوری بایر شکست داد اونم یک میلیارد و اندی ادم. در ضمن تو کشمیر چرا میگن لبیک خامنه ای. مگه ایران چه رابطه ای داره. من در جریان نیستم هر کی میدونه لطفا راهنمایی کنه.
  • Mehri ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    خدای من......چرا انسا نها اینقدر وحشی شدند....خدا خودش به مظلومان رحم کند...اخه چرا اخبار از طریق tv پخش نشده.....ماکه از دستمان کاری بر نمی اید....فقط برایشان دعا می کنم...و پیروزی انها را از پروردگارم خواستارم........یا علی مدد
  • علی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    من به عنوان یک مسلمان ایرانی از دولت خودم میخواهم که با این موضوع با اقتدار برخورد کند و از مسلمانان حمایت کند.
  • محمد ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    یعنی اگه وزیر خارجه در حد یک جمله این کشتار رو محکوم کنه ما دوباره تحریم میشیم وبیکاری ایجاد میشه ؟؟؟ درسته که نباید در سیاست تند رفت ولی این همه ترس هم خوب نیست . ناسلامتی مسلمان هستیم . اینجوری کشته بشن ما حتی ازش حرف هم نزنیم .
  • مهران ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    مرگ بر وهابیت...
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    کشمیر میانمار اویگور چچن بوسنی فلسطین یمن سوریه عراق آفریقا مسلمین دارن قتل عام میشن
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    همه اینا یه بازی تبلیغاتیه.هیچ مسلمانی در کشمیر کشته نشده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس