کد خبر 601222
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶

عباسی در یادداشتی نوشت: من خودم سالها وزیر بودم متوسط حقوق ماهانه دریافتی ام از طول سال های وزارت حدود 3 میلیون تومان بوده است. همه ی همکارانم هم در دولت نهم و دهم همینطور بودند.

به گزارش مشرق، متن یادداشت محمد عباسی وزیر سابق ورزش و جوانان با عنوان «اول ای دوست دفع شر موش کن؛ بعد از آن در جمع گندم جوش کن» که برای درج در اختیار تسنیم قرار گرفته به شرح ذیل است:

آخر هفته گذشته حسب روال معمول و همسان وظایف قانونی و عملی مسئولیت سابق(وزارت ورزش) و پرداختن به سنت حسنه کوهنوردی،از یکی از کوههای اطراف بالا می رفتیم . مرد میان سالی را که پایین می آمد ، سلام و خسته نباشید گفتم . از برخوردش معلوم شد که مرا نشناخته است . اما از همان بالا نگاهی به قیافه ام که یک دست عصای کوهنوردی و تسبیح در دست دیگرم بود ، کرده و گفت :

آقا من می توانم یک سوال از شما بپرسم ؟

گفتم : بفرمائید

گفت : شما یک فرد مذهبی هستید یا حزب اللهی ؟

گفتم : حالا فرق اینها از نظر شما چی هست ؟

گفت : آها " یک فرد مذهبی یعنی مذهبی دیگه ، اما فرد حزب اللهی یعنی مانند اونایی که حقوق های بالا تا دویست سیصد میلیون می گیرند و مال مردم را می چاپند .

از این تعبیر نا مناسب این برادرمان کمی دلخور و واقعا تعجب کردم . چون من را نشناخته بود نمی خواستم از موضع یکی از مسئولین پاسخی داده باشم . خواستم در پاسخ مواردی را بگویم اما خود او ادامه داد . گفت : من روز گذشته با ماشین خودم که صادقانه بگویم تا حدی مدرن هست از منزل خارج می شدم . چند بچه ی خرد سال را دیدم که مانند بچه گربه های کوچک از سطل آشغال بیرون پریدند . واقعا از آن روز بهم ریختم . چرا این افراد اینقدر بی رحم هستند . " بعد هم رفت در مذمت این بانکی ها که " اگر یک بنده ی خدا به 10 - 20 میلیون وام احتیاج داشته باشد آنقدر باید سگ دو بزنه و بیاد و بره ؛ آخر هم انگار صدقه می گیرد . حالا خودشان را ببین چه می کنند . "

من هم حدود 10 دقیقه ای در حد لازم نظر خودم را گفتم . می خواستم بگویم که اولا تعداد بسیار زیادی اینطور نیستند . من خودم سالها وزیر بودم متوسط حقوق ماهانه دریافتی ام از طول سال های وزارت حدود 3 میلیون تومان بوده است . همه ی همکارانم هم در دولت نهم و دهم همینطور بودند . یا اینکه همین الان کسانی را می شناسم که در سمت های مهمی مشغول به کار هستند اما مثل این افراد نیستند که ایشان متاسفانه به صفت حزب اللهی از آنها یاد کرده است . اینطور در مورد همه قضاوت نکنید . (( این حرف های دلم بود اما برای اینکه شناسایی نشوم به زبان نیاوردم . نمی توانستم به این صراحت به این دوست کوهنوردمان بگویم ))

این آشنای جدید ، در مجموع درد دل هایی را مطرح کرد و حرف های خوبی هم گفت و بخشی هم تحلیل های شنیده ای را مطرح می کرد که حکایت از بی اطلاعی ایشان داشت . به هر حال تا ممکن بود توضیحاتی را خدمتشان به عنوان کسی شغلش معلمی هست ( چون در حال حاضر کارم در دانشگاه هست ) دادم او هم مرا به عنوان فردی خوشبین به مسائل توصیف کرد و در نهایت خداحافظی کردیم .

******************

در مسیر کوهنوردی به قول این دوستمان ، من هم خیلی بهم ریختم . چون تحلیل این تخلف ظالمانه و غیر منصفانه از نظر اینگونه افراد نشان می دهد که:

1: چقدر نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری مظلوم می باشند که هر کدام از ما ( بلانسبت همه خوبان ) هر غلطی می کنیم متاسفانه پای نظام نوشته می شود .

2: حالا باید غصه خورد که حزب اللهی ها دیگر چقدر مظلومند . چون این واقعه در دولت یازدهم اتفاق افتاده ، حسب مواضع سیاسی اکثریت حزب اللهی های کشور ( 1) مخالف سیاست های اجرایی و انتصابات دولت شکل گرفته توسط اصلاح طلبان و آقای روحانی هستند .  و انتخابات اخیر مجلس هم نشان داد در مناطقی که تمرکز جمعیتی غیر حزب اللهی تا حدی بالا هست ، ولو اینکه رادیوی انگلیس هم به هر دلیل لیست امید را تبلیغ کند و رای دهندگان هم اصلا قالب کاندیداها را نشناسند مطابق گرایش و تبلیعاتی که شده است ، موافقین سیاست های این دولت در این حوزه ها از جمله تهران اکثریت می شوند؛یعنی حزب اللهی ها لیستشان رای نمی آورد،اما کتک این رفتارهای غیر منصفانه بعضی از اعضای تیم دولت یازدهم را هم باید حزب اللهی ها(یعنی همین هایی که این افراد مثلا خوششان نمی آید) بخورند.یعنی بر اساس اینگونه تحلیل ها،به نام حزب اللهی ها و نظام مظلوم، و به کام دیگران.

در درمان این حادثه حقوق های نجومی ، آقای رییس جمهور ابتدا گفتند که این موضوع را به یک مساله ملی تبدیل نکنیم. اما خودشان در دیدار عید فطر رهبری با مسئولین نظرشان را تغییر دادند که این موضوع حقوقهای نجومی یک مساله ملی است.هرچه هست به نظر می رسد، باید بطور جدی دنبال شود.پس از این بابت می توان چند نکته را اشاره کرد:

1. همانطور که رهبری عزیز در خطبه های نماز عید فطر فرمودند:" این‌جور نباشد که ما سروصدا بکنیم و بعد قضایا را تمام بکنیم و بکلّی به دست فراموشی بسپریم؛ باید با جدیّت دنبال بشود؛ دریافتهای نامشروع باید برگردانده بشود، و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند، و اگر سوءاستفاده‌ی از قانون هم شده است بایستی اینها  را از این کارها برکنار بکنند؛ اینها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند."(2)

2: همه بخشهای اجرایی، مدیریتی و اقتصادی کشور بویژه دولت محترم  باید از این موضوع پیش آمده به عنوان یک فرصت مدیریتی استفاده کنند. شاید خوش بینی ها یا حتی غلبه فضای سیاسی و تنازعات حاصل از اختلافات موجود، موجب شده تا ضریب نظارتی متولیان اجرایی کاهش یافته و عده ای با وصل به اهرمهای قدرت در دولت جدید خود را  از حیطه نظارت های اجرایی و قانونی در امان بدانند.لذا به متولیان دولتی  توصیه می شود بدون اینکه از اصل موضوع فرار کنند،یا با فرافکنی و...از قاعده ناپسند" کی بود کی بود"استفاده کنند؛ باید بپذیرند که این نوع پرداختهای نجومی ظالمانه، در زمان این دولت اتفاق افتاده است.

به تعبیر ابوعلی سینا اگر در توجیه یک خطا هزار دلیل آورده شود، می شود هزار و یک خطا.بنابراین منطقی است که مسئولین مرتبط این دریافت های ظالمانه شرمشار باشند و اگر خودشان دخالت نداشتند، برخورد سریع و جدی کنند.مقام معظم رهبری فرمودند:"خوشبختانه رئیس جمهور محترم و رؤسای محترم دو قوّه‌ی دیگر، متعهّد شده‌اند که این مسئله را دنبال کنند؛ باید با جدیّت دنبال بشود؛ دریافتهای نامشروع باید برگردانده بشود"امید است مطابق انتظار ایشان و امت آگاه، روسای سه قوه مخصوصا جناب آقای روحانی اقدام سریع و جدی نموده تا ریشه چنین رفتارهای غیر منصفانه و نامشروع کنده شود.

3 : .در گزارش کمیته ویژه دولت که بیانیه 9 ماده ای اقای رییس جمهور بر اساس آن صادر شده است،از این حقوقهای نجومی در دولت به عنوان استثناء ذکر شده است.گرچه بعضی از مفاد این گزارش، کارشناسانه و برای درمان مواردی از تخلفات احتمالی مفید خواهد بود،با اینحال اگر منظور از استثناء ذکر شده این است که در کشوری مانند ایران با حجم بالای اقتصادی و اجرایی، اکثریت مدیران،  کارکنان و مردم شریف در بخشهای متعدد سالم و رعایت کننده اصول هستند حرف درستی است.بحمدلله در دوره های متعدد اکثریت مدیران و کارکنان پاک دست و سالم زحمت کشیده اند.قطعا نباید بی مبالاتی عده ای را به حساب همه گذاشت. بالاخره در این حجم کاری ممکن است افرادی هم،چه بدلیل شکاف قانونی یا حیله های دیگری منشاء سوء استفاده هایی باشند.مخصوصا نباید از این موضوع پیش آمده عده ای در مدیران خادم را غرض ورزانه متهم کنند.سلامت روانی فضای مدیریتی کشور باید رعایت شود.

اما اگر دولت می خواهد حجم بسیار زیادی از مدیرانی را که در این زمینه باصطلاح ترمزشان بریده است که بعضا در رسانه ها با تعداد بالایی ذکر می شود را بپوشاند.نوعی فرار از واقعیت  و سبک گرفتن کار است.نباید در حد چند نفری را که تخلف  آنها توسط کارکنانشان بر ملاء شده اند، موضوع خلاصه شود.بلکه لازم است. سازمانهای مربوطه بررسی جدی تر داشته باشند.

4:ریشه یابی علل و بروز چنین تخلفاتی برای عدم تکرار آن حتما لازم است.تا کنون دو تحلیل متفاوت از دلایل بروز این واقعه و مشابه آن در رسانه ها مطرح شده است.آنطور که اقای رییس جمهور در سخنانشان در محضر رهبری معظم در روز عید فطر در مورد واقعه حقوقهای نجومی اشاره کردند ریشه را در بعضی از قواعد و قوانین دانستند.بر این اساس درمان آن را ارائه لایحه به مجلس دانستند.

بعضی از صاحب نظران ریشه این نوع رفتارها را حاکی از  افکار نئولیبرالیستی حاکم بر نظام اجرایی کشور می دانند که از دولتهای سازندگی و اصلاحات شکل گرفته و در این دولت مجدد مستقر شده اند.برای تحلیل دقیق تر آن، از نظر نگارنده اگر همه اقدام دولت به این حد ختم شود،راهکار آقای روحانی در پیگیری این موضوع مهم، راهکاری سطحی انگارانه یا سپردن به زمان در سپری شدن فرایند قانون در مجلس و.. است.

اولا اگر آقای رییس جمهور می خواهند مساله را پیگیری کنند باید ضمن عذر خواهی از ملت بخاطر بروز چنین رویدادی در بدنه نظام اجرایی که ملت را دلواپس و نگران کرده است. در حد اختیاراتشان ابتدا با متخلفین آن برخورد و چگونگی برگرداندن آن را هرچه سریعتر به اطلاع مردم برسانند.


ثانیا اگر گمان می کنند مشکل اصلی وجود قواعدی است که عده از آن سوء استفاده می کنند،یا باید این قواعد در زمان دولت فعلی وضع شده باشد.باید بررسی شود که چه نوع تفکری و با چه قصدی چنین اجازه هایی را داده اند.اما اگر مدعی هستند  قبل از دولت ایشان هم بوده است. نتیجتا باید کارگزاران قبل از ایشان هم همین حقوقهای نجومی را گرفته باشند.چون همه پرداختها دارای سند حسابداری هست و موجود،بدون تعارف لیست آن را منتشر کنند.تا معلوم شود که مشکل از این جنس آدمها یا سیاست اجرایی این دولت نیست که اینگونه حقوقها و دریافتها از آن بیرون می آید.مثلا برای اینکه معلوم شود این دولت و اعضای آن به سمت ها، به عنوان طعمه نگاه نمی کنند، در اولین فرصت لیست دریافتی های وزیران و استانداران و مدیران عامل و... دولت قبل و فعلی را در جدولی متناظر منتشر کنند.

اثبات آن خیلی سخت نیست.اگر وزرا و مسئولین قبلی هم همینطور بودند پس نشان می دهد که اشکال در قوانین است.اما اگر اینطور نیست و همانطور که در برخی از رسانه ها آمده است و تا کنون از جانب دولت مستندا تکذیب نشده است،لیست ها نشان می دهد که در این دولت فقط پرداختی ماهانه به رییس جمهور ،وزیران ،استانداران و.. که مدیران ارشد اجرایی کشور ،در فاصله کوتاه بعد از دولت قبل به پنج برابر و بالاتر از گذشته رسیده است،می توان نتیجه گرفت که مشکل اصلی قواعد نیستند.بلکه به تعبیر نظر دوم مشکل از حضور سیاستهای فکری معتقد به نگاه اقتصادی نئولیبرالیستهای حاکم بر دولت و بسترهای اجرایی است که به بیت المال و آنچه به آنها سپرده شده است، به دید طعمه انبار سرمایه از جیب ملت نگریسته اند.اگر خدای نکرده اینطور باشد،وقتی متولیان اصلی به مسئولیت ها اینگونه نگاه کنند به قول شاعر ...برآرند غلامان درخت از ریشه..
در این شرایط باید به رییس جمهور گفته شود که :
اول ای دوست دفع شر موش کن  
بعد از آن در جمع گندم جوش کن

_________________________

1.به نظر می رسد تعریف دسته بندی شده و بلامنازعی در ادبیات سیاسی برای حزب اللهی ها ارایه نشده است اما اجمالا منظور اکثریت افراد مذهبی و متدینی که به رعایت حدود شرعی و ارزشهای انقلاب اسلامی معتقد و مقید  و مخالف سرسخت غربگرایی و واداگی به اجانب هستند و در نظر افرادی در جامعه به حزب اللهی ها مشهورند می باشند.

2.بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید فطر (95.4.16)

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • حسین ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    حقوق ماهانه کارمندان وزارت نفت چقدر است
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    باید مردم را اطلاع دهید و بدانند که سه میلیون دریافتی در 8 سال قبل الان حداقل حدود 60 الی 200 میلیون تومن ارزش داشت و باید به شعور و درک مردم هم احترام بگذارید.
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    دولت جدید خط مشی عدالت رو که دکتر احمدی نژاد تا حد زیادی به برنامه کاری مدیران کشور برگردانده بود رو از بین برد
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    در میان سیاسیون هیچ کس احمدی نژاد نمی شود
  • احمد ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    اونا که اصلا فراقانونن و حتی اسمشونو هم نمیشه آورد از ترس اینکه یوقت مثل اول انقلاب اعتصاب کنن!
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    آره از سه و نیم برابر کردن دلار و گرانی شدید و حذف یارانه با وعده دروغین ارزانی ش پیداست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس