حالا از طرح ساده «قرار شهدا» با آن ایده اولیه پخش نذری؛ قرار جانبازان مدافع حرم، کمک به نیازمندان، قرار شهدا در کلیسا، سلفی با تابلوی اسامی شهدا و... شکل گرفته.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، همه چیز از یک اتفاق کوچک و نیتی که به نام شهدا گره خورده بود شروع شد. تصمیم چند جوان برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ی شهدا و عملی کردن فرموده رهبر معظم انقلاب که جوانان و آحاد مردم را به حفظ دستاوردهای شهدا و یاد و خاطره آنان تشویق می‌کند. با گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دیگر کمتر کسی است که از ثمرات 8 ساله آن بی اطلاع باشد. حالا همه می‌دانند اگرچه جنگ خسارات جبران ناپذیر و صدمات زیادی را به کشور وارد کرد اما دستاوردهایی نیز داشته که مهم‌ترین آن شکل گیری روحیه جهادی و مقاومت در نسل‌های بعد از انقلاب اسلامی است. شاید اگر خون شهدای جنگ تحمیلی نبود درخت انقلاب اسلامی امروز با قوام و ریشه‌های عمیق در زمین دویده نمی‌شد به دست نسل‌های بعد نمی‌رسید.

ایده "قرار با شهدا" سال 90 توسط چند تن از جوانان محله سبلان شروع شد. قراری که ابتدا با پخش نذری توسط گروهی از بچه ها در روزهای پنجشنبه همراه بود. یک میز کوچک، صدای نوحه و زیارت عاشورای حاج منصور ارضی و پخش نذری در محله خیلی زود اهالی را با بچه ها همراه کرد. کم کم اهالی محل هم برای پخش نذری های خود با گروه همراه شدند.

یکی از اعضای گروه تعریف می کند: "یکبار بعد از تمام شدن کار وسایل را کنار خیابان گذاشتم تا بعد از برگشت آن ها را جمع کنم اما وقتی برگشتم خبری از وسایل نبود حدس می زدم  کار که تمام شده یک نفر به خیال اینکه وسایل اضافیست با خودش برده هفته بعد به ذهنمان رسید کار را بزرگتر کنیم و تصمیم گرفتیم ایستگاه صلواتی توی خیابان شهید کرد مقابل حسینیه شهید کیخسرو برپا کنیم."

با وجود وقفه یکساله در کار، اربعین سال 93 در سفر به کربلا آغاز دوباره "قرار شهدا" به شکل و سیاق جدید کلید خورد. همان قرار هر هفته در خیابان شهید غلامحسین کرد حالا با سبکی جدید همراه با دیدار از خانواده شهدای محل آغاز شده بود بچه ها در طرح جدید می توانستند در کنار دیدار از خانواده شهدا با تابلوی اسامی شهدای محل هم عکس سلفی و قرارشان در منزل شهدا را به شیوه ای نو در اماکن دیگر برگزار کنند. برپایی یک وعده از دیدار قرار شهدا در کلیسا به یاد شهدای ارمنی دفاع مقدس نیز از جمله کارهای بچه ها در طرح جدید بود.

چند ماهی از شکل گیری طرح نگذشته بود که حالا همه اهالی محل به خصوص جوانان با هر سلیقه ای روزهای پنجشنبه در یک ساعت مقرر دور هم جمع می شدند. وسعت کار کوچک به وسعت اهالی محله رسیده بود، هر هفته براساس سالروز میلاد یکی از شهدای محل سر کوچه شهید قرار گذاشته می شد و گروه به همراه گل و شیرینی به دیدار خانواده شهدا می رفتند.

بعد از برپایی چند قرار محله های دیگر هم از این ایده استقبال کردند و گروه قرار شهدا در شهرستان پردیس نیز شکل گرفت و بنا است در آینده نزدیک قرار شهدای شهرستان جاجرود با کمک اهالی این شهرستان آغاز به کار کند.

حالا از طرح ساده "قرار شهدا" با آن ایده اولیه پخش نذری به یاد یکی از شهدای محله؛ قرار جانبازان مدافع حرم، کمک به نیازمندان، قرار شهدا در کلیسا، سلفی با تابلوی اسامی شهدا و... نیز برگزار شد. همان جوانان محله امروز قصد دارند تا طرحشان را مثل دیگر طرح های خودجوش فرهنگی که روزی به وسیله ذهن های خلاق دیگر جوانان کشور بنا نهاده شده در محله و شهرهای دیگر عملی کنند آرزوی دوری نیست شاید تا چندسال دیگر "قرار شهدا" به وسعت یک کشور برسد کشوری که جای جای آن به نام شهدا و به خون پاک آنان متبرک شده است.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس