اگر پیگیر اخبار تلفن های هوشمند باشید احتمالا طرح فروش اقساطی همراه اول به گوشتان خورده است. در یکی از طرح های فروش اقساطی همراه اول، این شرکت اقدام به فروش تلفن های هوشمند برند شیائومی به کاربرانی که دارای پیش شماره های تهران هستند می‌کند.

 به گزارش مشرق، با مراجعه با سایت همراه اول و مطالعه جزئیات این گونه فروش سوالات متعددی در ذهن کاربران ایجاد خواهد شد که شاید اصلی ترین آنها به صرفه بودن خرید گوشی از همراه اول باشد. آیا این نوع خرید اقساطی به نفع کاربران است یا خیر؟
 
در اولین بخش از صفحه اختصاصی توضیحات فروش اقساطی همراه اول عنوان چهار گوشی شیائومی به چشم میخورد. مدل های Mi 4، Mi 4i، Redmi 2 و Redmi Note 2 این چهار دستگاه هستند که البته حداقل یک سال از عمر همه آنها می‌گذرد و هیچ کدام جزو گوشی های روز بازار و حتی برند شیائومی به حساب نمی آیند.

این نکته به تنهایی یک نقطه ضعف بزرگ برای این سیستم فروش به حساب می آید و مشخص نیست دلیل انتخاب گوشی های مربوط به سال های 2014 و 2015 توسط همراه اول چیست. با این وجود همه این دستگاه ها دارای شرایط فروش اقساطی بوده و کاربران می توانند به انتخاب خود هر یک را در نظر داشته باشند.

برای بررسی اجازه بدهید مدل Mi 4 را در نظر بگیریم. این گوشی در بازار بین المللی قیمتی در حدود 230 دلار دارد و البته بعید است بتوانید در جایی که مدل های سال 2016 وجود دارند آن را پیدا کنید. با این حال با در نظر گرفتن قیمت دلار 3500 تومانی این دستگاه در بازار کشور حدود 850000 تومان قیمت خواهد داشت و در واقع با همین قیمت نیز به فروش می‌رسد.
 
آیا خرید اقساطی گوشی از همراه اول به نفع کاربران است؟

همراه اول برای فروش اقساطی این گوشی مبلغ 178900 تومان را به صورت پیش پرداخت در زمان خرید دریافت خواهد کرد و در ادامه در اقساط 12 ماهه خریدار میبایست ماهانه مبلغ 109600 تومان پرداخت کند. چنین تصمیمی باعث میشود قیمت کل دستگاه به 1494500 تومان برسد که 644500 تومان بیشتر از قیمت خود گوشی است.

افرادی که با محاسبات بازاری آشنایی داشته باشند می‌دانند چنین ارقامی معادل سود 8% برای مبلغ باقی مانده است که در عرف بازار رقمی بسیار زیاد به حساب می آید و حتی در معادلات بانکی هم به هیچ عنوان نمی توان چنین سودی را که اعداد آن سه رقمی خواهد شد پیدا کنید. باز پرداخت رقمی فوق العاده زیاد در بازه زمانی یک ساله تصمیم فروش اقساطی همراه اول را به شدت زیر سوال خواهد برد و شاید عدم تمایل به خرید اقساطی از سوی کاربران نیز به همین دلیل باشد. اما نکته ای در این بین وجود دارد که می بایست به آن توجه کرد.
 
آیا خرید اقساطی گوشی از همراه اول به نفع کاربران است؟

در توضیحات فروش قسطی همراه اول آمده است که با خرید این گوشی، 750 دقیقه مکالمه ماهانه، 750 عدد پیامک ماهانه و به ازای هر ماه 2 گیگابایت اینترنت به صورت رایگان در اختیار مشترکین قرار خواهد گرفت. اگر سری به جدول تعرفه های همراه اول بزنیم مشاهده خواهید کرد که هزینه ارسال پیامک فارسی به ازای هر صفحه 10 تومان، هزینه هر کیلوبایت دریافت و ارسال داده 0.75 ریال و هزینه هر دقیقه مکالمه بین خطوط همراه اول 57 تومان است.

در نتیجه مقادیر سرویس رایگانی که در هر ماه به کاربران خریدار گوشی های اقساطی اختصاص داده می شود در حدود 42000 تومان برای مکالمه، 7500 تومان برای پیام کوتاه و 10000 تومان برای اینترنت (همه قیمت ها حدودی) است که مجموعا به 60000 تومان در ماه و 720000 تومان در سال خواهد شد. البته جزئیات دیگری نیز وجود دارد. برای مثال اینکه در زمان استفاده از طرح های رایگان اختصاص داده شده توسط همراه اول کاربران می توانند از طرح های دیگر استفاده کنند، پس از اتمام هر کدام از سرویس ها ادامه سرویس با تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد و حجم باقیمانده از یک ماه به ماه بعد انتقال پیدا نخواهد کرد.
 
بر اساس این توضیحات می توان سیستم فروش اقساطی همراه اول را توصیف کرد. اگر کاربری که قصد خرید این تلفن های هوشمند را دارد جزو مشترکین پر مصرف باشد و میزان مصرف ماهانه وی بیش از مقادیر تعیین شده توسط همراه اول برای طرح های رایگان تخمین زده شود آن وقت چنین خریدی به نفع وی خواهد بود زیرا هزینه مازاد پرداخت شده برای خرید گوشی (که 670000 = 180000 – 850000 خواهد بود) کاملا توسط طرح های رایگان پوشش داده خواهد شد.

اما با وجود طرح‌هایی مثل بسته مکالمه همراهی (مکالمه نامحدود سابق) که برای خطوط دائمی و اعتباری بدون پیش شرط قابل فعال سازی است  و هزینه مکالمه شما را تا یک چهارم ترفه آزاد یعنی دقیقه‌ای 15 تومان کاهش می‌دهد اساس و اعتبار بسته 700 هزارتومانی همراه اول را زیر سوال می برد.

اگر کاربر جزو افرادی باشد که استفاده زیادی از تلفن هوشمند ندارد و مصرف ماهانه او به مراتب کمتر از مقادیر مشخص شده توسط همراه اول برای طرح های رایگان باشد، در این صورت خرید گوشی های اقساطی از همراه اول به هیچ وجه به صرفه نخواهد بود.

منبع: مجله سخت‌افزار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    خب .. که شاخ و دم نداره به هر شکلی باید مردم رو بدوشن چه با فعال سازی بدون اجازه پیامک‌های ارزش افزوده و چه با این روش. همراه اول پیشگام در ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس