استاد دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، فاش کرد؛ در عربستان سعودی، مجازات پیش بینی مرگ پادشاه یا صحبت درباره بیماری او، زندان یا تبعید از کشور است.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی العالم نوشت:  خانم مضاوی الرشید، استاد اهل عربستان سعودی که در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، آنتروپولوژی تدریس می کند، در مقاله ای که در روزنامه المانیتور منتشر کرد، نوشت درباره این که پادشاه آینده عربستان سعودی کیست، سئوال نکنید! با انتشار گزارش هایی درباره بیماری ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و احتمال نزدیک بودنِ مرگ او، حرف و حدیث درباره جانشین احتمالی او بالا گرفته است.

محمد بن سلمان جانشین ولیعهد، سعی کرد با به پا کردن جنگ یمن، سفرهای متعدد به آمریکا و اروپا، ارائه برنامه اقتصادی تحت عنوان "چشم انداز 2030" به کانون توجه ها تبدیل شود و برای رسیدن به پادشاهی زمینه سازی کند.

این در حالی است که در مقابل، محمد بن نایف که علاوه بر ولیعهدی، عهده دار وزارت کشور عربستان سعودی است دولتی ریشه دار و واقعی را زیر سلطه خود دارد.

شمار بسیار اندکی که از رازهای مربوط به جانشین پادشاه آگاهند، حاضر نیستند درباره آن صحبت کنند و کسانی که درباره این موضوع صحبت می کنند، در واقع اطلاعی از آن ندارند.

در واقع، هر کس در عربستان سعودی، به صورت علنی مرگ پادشاه را پیش بینی کند یا از بیماری یکی از شاهزادگان سخنی به میان بیاورد، ممکن است به زندان بیفتد.

ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان سعودی، به منظور انتخاب پادشاه بعدی، کمیته ای 33 نفره تشکیل داد و سلمان را به عنوان ولیعهد منصوب کرد.

آن چه از این مقاله می توان دریافت، این است که جانشینی پادشاه فعلی عربستان سعودی، اصول یا سازوکار مشخص ندارد و نمی توان بر اساس سن یا هر قاعده دیگر این موضوع را پیش بینی کرد. قوانین را پادشاه وضع می کند و به همین اساس، هر آن امکان دارد پادشاه همه متون مکتوب و کمیته های مرتبط به جانشینی پادشاه را نادیده بگیرد و تصمیمی جدید بگیرد. به همین سبب، تا زمانی که ملک سلمان زنده است، سیاست داخلی عربستان، در قبضه اوست و موضوع رقابت محمد بن نایف و محمد بن سلمان نیز از قاعده مستثنی نیست.

بنابراین دو رقیب سعودی، از رقابت علنی با یکدیگر به شدت پرهیز می کنند، زیرا این کار می تواند پایه های حکومت آل سعود را فرو بریزد و به نابودی این خاندان منجر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس