دولت طی تبصره‌ای 5 هزار میلیارد تومان از بودجه دفاعی کشور را در لایحه اصلاحیه بودجه حذف کرد اما دست به یارانه ثروتمندان نزد.

5 هزار میلیارد تومان ازبودجه دفاعی حذف شد /خطرات کاهش چشمگیر توان دفاعی کشور در اصلاحیه بودجه
به گزارش مشرق، دولت با ارائه لایحه اصلاحیه بودجه سال 95 مطرح کرده است که با تصویب این لایحه کشور به سمت سیاست‌های اقتصادی بویژه اقتصاد مقاومتی حرکت خواهد کرد.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سخنگوی دولت روز سه‌شنبه و در آستانه عید سعید فطر اصلاحیه لایحه بودجه سال 95 کل کشور را به مجلس برد و با اتمام حجتی که کرد توانست فوریت این اصلاحیه را به تصویب نمایندگان مجلس برساند.

 نوبخت در این نشست تصریح کرد: « دولت با ارائه این پیشنهاد در اصلاحیه بودجه 95 حجتش را تمام کرده و آماده است با تصویب این اصلاحیه طرح‌های عمرانی را فعال کند، تصویب پیشنهاد دولت هم به اقتصاد ملی و هم به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند.»

سخنان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مبنی بر اینکه تصویب پیشنهاد دولت به اقتصاد ملی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند، در حالی است که در اصلاحیه لایحه، بخش «ب» تبصره 14 حذف شده که بر اساس  آن قرار بود از اول تیرماه یارانه سه‌دهک بالای جامعه قطع گردد.

بنابر گزارش فارس، طبق این بخش از لایحه بودجه، دولت باید از ابتدای تیرماه سال جاری یارانه سه‌دهک بالای درآمدی را قطع می‌کرد؛ ضمانت اجرایی این بخش از قانون جرم تلقی شدن پرداخت یارانه به اقشار مدنظر این تبصره بوده که متوجه دولت است، درحالی که دولت در لایحه اصلاحی ضمانت اجرایی حذف سه‌دهک درآمدی بالا را حذف کرده است. در این صورت به نظر می‌اید دیگر قید قانونی برای حذف یارانه پردرآمدها وجود ندارد.

 به راستی اگر دولت به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی و کمک به تولید است، با کدام هدف با حذف یارانه ثروتمندان مخالف است و در قالب اصلاحیه بودجه در صدد حذف این بخش از بودجه است؟

اما مهمتر از موضوع یارانه ثروتمندان، بحث حذف تبصره 22 بودجه در اصلاحیه بودجه است که عملا به حذف 5 هزار میلیاد تومان از بودجه دفاعی کشور آنهم در این شرایط حساس منطقه می‌پردازد.

در این تبصره آمده است «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه وجوه ارزی مستردشده ناشی از طرح دعاوی در مراجع بین‌المللی و کشورهای خارجی مربوط به قراردادهای نظامی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سقف پنجاه هزار میلیارد (50.000.000.000.000)ریال را به ردیف درآمدی 160165 جدول شماره (5) این قانون واریز کند. معادل مبلغ واریزی از محل ردیفها و جداول مربوطه در این قانون به مصرف می‌رسد.»

این تبصره به موضوعات دفاعی کشور بازمی‌گردد و به اختصاص بخشی از سرمایه‌های مستردشده ناشی از طرح دعاوی در مراجع بین‌المللی و کشورهای خارجی به تقویت توان دفاعی کشور مربوط است.

استدلال دولت برای حذف این تبصره ان است که وصول مطالبات بین‌المللی ایران برای تامین منابع این تبصره مشکوک است!

همین موضوع انتقادات بسیاری از کارشناسان سیاسی و بین‌المللی را به دنبال داشت که با توجه به تحولات منطقه و موقعیت خطیر امنیتی ایران نسبت به کاهش بودجه دفاعی کشور از این موضوع انتقاد کردند.

5 هزار میلیارد تومان ازبودجه دفاعی حذف شد /خطرات کاهش چشمگیر توان دفاعی کشور در اصلاحیه بودجهشبهات لایحه اصلاحی بودجه/۵هزار میلیارد تومان ازبودجه دفاعی حذف شد

عضو کمیسیون صنایع مجلس ضمن تشریح شبهات لایحه اصلاحی بودجه سال ۹۵، از حذف ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه دفاعی کشور در این لایحه انتقاد کرد.

حمیدرضا فولادگر در تشریح لایحه اصلاحیه قانون بودجه ۹۵ گفت: دولت در این لایحه خواستار مجوز مجلس برای تسعیر اموال بانک مرکزی جهت پرداخت بدهی‌هایش به بانک ها شده است.

نماینده مردم اصفهان افزود: استدلال وزیر اقتصاد در روزهای بررسی بودجه این بود که این کار توان تسهیلات دهی بانک ها را افزایش می دهد، اما این نگرانی وجود دارد که دولت فقط به دنبال تسویه بدهی هایش به بانک ها باشد.

وی ادامه داد: در واکنش به انتقادات نمایندگان نسبت به تورم زا بودن این اقدام نیز وزارت اقتصاد اعلام کرد خلق پولی صورت نمی‌گیرد، لذا این اقدام تورم زا نیست.

فولادگر با اشاره به دغدغه مجلس نسبت به این موضوع تصریح کرد: اولا مشخص نیست دولت کدام اموال بانک مرکزی را می خواهد تسعیر کند، دوما مشخص نیست این پول به کدام بانک ها و به چه مقدار پرداخت می شود مجوز کلی است که دولت هر اموالی را خواست تسعیر کرده و به هر بانکی و به هر مقدار که خواست بپردازد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: بانک ها بدهی زیادی به بانک مرکزی دارند و دولت با پرداخت بدهی‌اش به بانک ها فقط به دنبال تسویه‌حساب است.

وی همچنین در خصوص درخواست مجوز دولت برای انتشار اوراق مشارکت گفت: دولت باید طبق قانون رفع موانع تولید برای انتشار اوراق مشارکت مجوز بگیرد تا طبق این قانون در سامانه ای بدهی‌هایش به پیمانکاران را مشخص کند و با روش های دیده شده در اوراق مشارکت بدهی هایش را تسویه کند.

فولادگر با انتقاد از حذف تبصره ۲۲ قانون بودجه ۹۵ اظهار کرد: طبق این تبصره به میزان ۵ هزار میلیارد تومان به بودجه دفاعی کشور کمک می شد، اما دولت با این استدلال که وصول مطالبات بین المللی ایران برای تامین منابع این تبصره مشکوک است، خواستار حذف این تبصره شده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد بود در شرایط منطقه موجود، حذف این تبصره، پیام بدی را به دشمنان ما در منطقه می دهد.

وی همچنین در خصوص بند دیگر این اصلاحیه برای حذف مواد مربوط به کارت سوخت و دو نرخی کردن بنزین گفت: کارت سوخت ابزار خوبی است و مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی ایجاد شده است و باید حفظ شود، اما در مورد دو نرخی شدن قیمت بنزین، بحث های زیادی وجود دارد.

5 هزار میلیارد تومان ازبودجه دفاعی حذف شد /خطرات کاهش چشمگیر توان دفاعی کشور در اصلاحیه بودجهقاضی‌زاده‌هاشمی: تضعیف اعتبارات دفاعی کشور کار احمقانه‌ای است/ایران کمترین بودجه دفاعی را در منطقه دارد

عضو هیأت‌رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه تضعیف اعتبارات دفاعی کشور کار احمقانه‌ای است متذکر شد: منابع و اعتبارات دفاعی برای هر کشوری واجب است آن هم در منطقه‌ای که ما کمترین بودجه دفاعی را داریم.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهادات تأمل‌برانگیز دولت در لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 مبنی بر عدم حذف یارانه نقدی ثروتمندان، کاهش بودجه دفاعی کشور و حذف کارت سوخت، اظهار داشت: به نظر می‌رسد هر 3 پیشنهاد دولت در لایحه اصلاحیه بودجه در مجلس حذف شده و به تصویب نمی‌رسد البته باید دید خروجی نظر کمیسیون برنامه و بودجه چه خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه پیشنهاد دولت مبنی بر کاهش 5 هزار میلیارد تومانی بودجه دفاعی در لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 به ضرر امنیت کشور است، افزود: دولت در اصلاحیه بودجه پیشنهاد حذف کارت سوخت را داده است، در حالی که با حذف کارت سوخت، قاچاق سوخت به خارج از کشور افزایش می‌یابد و کلی منابع مالی از ایران خارج می‌شود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه تصریح کرد: دولت همچنین در پیشنهاد تعجب‌برانگیزی خواستار عدم حذف یارانه نقدی 3 دهک بالای درآمدی کشور و ثروتمندان شده است، عدم حذف یارانه نقدی این افراد دولت را در معذوریت می‌گذارد و با مشکل مواجه می‌کند، بنده تعجب می‌کنم، از یک طرف دولت می‌گوید به هر شکلی که شده کمک کنید یارانه‌ها را کم کنیم اما از یک طرف می‌بینیم چنین پیشنهادی در اصلاحیه بودجه 95 می‌دهد، با این پیشنهاد دولت پارادوکسی درست شده است.

قاضی‌زاده‌ هاشمی همچنین با اشاره به پیشنهاد دولت برای کاهش بودجه دفاعی کشور متذکر شد: منابع و اعتبارات دفاعی برای هر کشوری واجب است، آن هم در منطقه‌ای که ما کمترین بودجه دفاعی را داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه دفاعی کشور ما با توجه به تهدیدات موجود کم است، ما هر روز لب مرزهای کشورمان درگیری است، هر روز تیم‌ها و گروه‌های تروریستی به کشور ما اعزام می‌شوند، آقای علوی وزیر اطلاعات هفته گذشته در مجلس گزارشی از اعزام تیم‌های تروریستی برای بمبگذاری در 50 نقطه تهران ارائه داد، بنابراین تضعیف اعتبارات دفاعی کشور به معنای تضعیف امنیت کشور است، تضعیف اعتبارات دفاعی کار احمقانه‌ای است، حال باید دید مجلس چه تصمیمی در این زمینه می‌گیرد.

5 هزار میلیارد تومان ازبودجه دفاعی حذف شد /خطرات کاهش چشمگیر توان دفاعی کشور در اصلاحیه بودجهیدالله جوانی: کاهش بودجه دفاعی کشور به اقتصاد هم آسیب می‌زند

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه عقلانیت و تدبیر اقتضا می‌کند که توان دفاعی خود را حفظ کنیم تا قدرت بازدارندگی‌مان محفوظ بماند، گفت: ما اگر از حیث امنیت دچار خدشه شویم، سرمایه‌‌گذاری در حوزه‌های دیگر نیز بی‌اثر خواهد بود.

یدالله جوانی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به لایحه دولت برای حذف تبصره 22 که منجر به کاهش بودجه دفاعی کشور تا سقف پنج هزار میلیارد خواهد شد، اظهار داشت: روشن است در شرایطی که کشور ما در معرض تهدیدات جدی قرار دارد اگر این روند را در پیش بگیریم که منجر به تضعیف بنیه دفاعی کشور شود، خسارات جبران‌ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

جوانی ادامه داد: اگر تا امروز دشمنان ما جرأت پیدا نکردند که تهدیدات نظامی خود را عملیاتی کنند، دلیل‌ آن برخورداری جمهوری اسلامی از قدرت نظامی و دفاعی بوده است و از این رو دشمنان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اقدام علیه جمهوری اسلامی با پاسخ قاطع روبه‌رو شده و ضرر آن بیش از سودشان در اقدام نظامی خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه قدرت بازدارندگی یعنی ما می‌توانیم ضربه متقابل را آنچنان وارد کنیم که دشمن پشیمان شود و نتواند به اهدافش برسد یادآور شد: این وضعیت ما محصول مجموعه اقداماتی است که در سال‌های گذشته صورت گرفته است.

وی بر همین اساس تأکید کرد: ‌با توجه به استمرار تهدیدات منطقه‌ای، عقلانیت و تدبیر اقتضا می‌کند که توان دفاعی خود را حفظ کنیم تا قدرت بازدارندگی ما محفوظ و معتبر بماند.

جوانی تصریح کرد: کاهش بودجه دفاعی به این موقعیت جمهوری اسلامی آسیب می‌رساند و از این رو نمایندگان باید با نگاه واقع‌بینانه این موضوع را بررسی کنند چرا که در همه کشورهای دنیا بودجه دفاعی و امنیت ملی در صدر قرار دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال با ذکر این نکته که درست است که ما در مباحث بودجه با تنگنا مواجهیم اما مباحث دفاعی نباید فراموش شود، افزود: ما اگر از حیث امنیت دچار خدشه شویم، سرمایه‌‌گذاری در حوزه‌های دیگر نیز بی‌اثر خواهد بود و از این رو امنیت ملی باید به عنوان شاخص در اولویت اول قرار گیرد و دولت و نمایندگان نیز به این نکته توجه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 75
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    کی بود کی بود من نبودم!! دنیا دنیای گفتمان است نه دنیای موشک!
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    بودجه دفاعی یعنی رسیدگی بحال سربازان بدبخت. که با اتوبوس داغون ترن ته دره. اونایی که خودشون رو برای سربازا کشتن کجا هستن که از این اقدام دولت انتقاد کنن؟
  • وحید ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    باید برای دولتی که حاضره به خاطر رای جمع کردن امنیت ملی کشور رو به خطر بندازه تاسف خورد!
  • احمد ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    کم کردن بودجه دفاعی وقتی کشور رو تروریستها محاصره کردن و اعراب هم افسارگسیخته شدن(اون هم بخاطر انفعال جناب وزیر خنده رو)احمقانس
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    چشمتون به این چندقاز یارانه است. برین جلوی ویژه. خوارها واختلاس ها بگیرین، دههابرابر پول یارانه است
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    بودجه دفاعی باید افزایش پیدا میکرد نه کاهش، شیوه دولت در راستای کمک به ثروتمندان میباشد!!!!
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    از پول مدیران نجومی کم کنن خوب چرا از بودجه دفاعی و امنیت ملی مردم می زنن
  • محمد ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    خودتون به خواب بزنید همین الانم وضعیت دفاعی ما تعریفی نداره این کاهش بودجه تو این زمان حساس دلیلش چیه جز فرستادن پیام خاص به بعضی از رقبای منطقه ای و غربی ها؟!
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    آفتاب برجام چی شد؟ چرا یه شعاع نورش رو نمی بینیم؟
  • حجت ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    دولت به اینا نیاز داره شدید وگرنه تو انتخابات زیر 0.00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001 درصد رای خواهد آورد
  • yas ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    چطور برا بخور بخورا پول هست,ولی برای امنیت ملت پول نیست؟!هرچند وقت شهید میدیم؛جواب خانواده این شهدارو کی میده.....!؟
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    یه سری به خانواده شهدای حرم بزنید آقایون مدیرای نجومی ببینید این بندگان خدا چه وضعیتی دارند؟ اینا برای ما و اینکه تروریست به کشورمان تجاوز نکنند شهید شدند. ایثار کردند. یه سری بزنید ببیند چطور زندگی میکنند
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    این هم یکی دیگه از بند های برجام 2 است که وادادگان در حال عملی کردن آن هستند .
  • ناشناس ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    مشرق اگر از نهادهای فرهنگ ساز کم کند که بازهم شما اعتراض می کنید.
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    آقای روحانی یدفعه ارتش و سپاها منحل کن تا بره دیگه وزارت دفاع را هم درشا تخته کنن تجهیزات هم بفروش پولشا بده به ثروتمندان یه وقت سرمایشون کم نشه!
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    مطمئنا هدف تحت فشار گذاشتن سپاه است تا در اینده با اجرای دستورات FATF مانع هر گونه کمک به محور مقاومت شوند رایانه ثروتمندان هم خلاف عقل است هم خلاف قانون هم خلاف تدبیر هم خلاف امنیت ملی دولت حق ندارد چنین خودسرانه برخورد کند بخدا قسم اگر دولت اقای احمدی نژاد چنین کارهایی را می کرد نمایندگان تا حالا از او شکایت کرده بودند براستی چرا مجلس از روحانی شکایت نمی کند؟ یک بام و دو هوا تا کجا؟!!
  • مهماندار هواپیما ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    دکترین ظریف با یک بمب تمام ارتش ایران نابود میشه ان هم با تضعیف بودجه دفاعی
  • یعقوب ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    مجلس چرا فوریت آن را تصویب کرده
  • عليرضا ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    خدا لعنت كند كساني را كه از اول براي ثروتمندان و طبقه متوسط جامعه يارانه گذاشت وباعث هدر رفتن ده ها هزار مليارد تومان از بودجه كشور شد تا امروز براي اساسي ترين قسمت بودجه (بودجه دفاعي) با كمبود مواجه شوند
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    ماه هاست در نهایت خشمم جدی جدی دارند کشور را ... یعنی بچه 8 ساله هم میفهمه تو وضعیت فعلی احمقانه ترین کار ممکن همینه..
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    کم کم دارند رگ غیرت مردم را سرخ میکنند ...
  • سرباز ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    سیاست خطرناکی در پیش گرفته دولت.. کاهش بودجه نظامی به خصوص باتوجه به مسئله FATF باعث فشارآوردن به سپاه و درنتیجه عدم حمایت از محور مقاومت در منطقا میشود که این خود خطرات امنیتی در پیش دارد..
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    چشماتو باز کن خوب
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    خب به سلامتی بریم کفن بخریم فردا گرون میشه :/
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    دولت باید هزینه های نجومی خود را کسر کند .بهترین راهکار کسر کردن از حقوق مدیران نجومی و هم سطح کردن انها با قانون است. بریز و بپاش های دولت در برگزاری سمینارها و همایشهای بی نتیجه باید حذف شود و بودجه های ان به خزانه و بودجه دفاعی اختصاص یابد. در ضمن فراموش نکنید دشمن قدم به قدم در حال پیشروی به سوی خلع سلاح ایران است. ابندا برنامه هسته ای را تعطیل کردند سپس نظارت مستقیم بر عملیات های بانکی سپاه و مقاومت به بهانه مبارزه با پولشویی و جلوگیری از کمک به مقاومت و حزب الله. در نهایت هم با کسر بودجه دفاعی می خواهند کشور را تضعیف کنند. و البته به همین جا ختم نمی شود صنایع موشکی هم باید تعطیل شود حقوق بشر امریکایی هم باید پیاده شود راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس و شعار مرگ بر امریکا و اسرائیل هم باید حذف شود واردات افزایش یابد و تولید باید کلا تعطیل شود ایران باید بشود یک کشور مصرف کننده مثل زمان قبل از انقلاب !! حالا اگر می خواهید این طرح کامل اجرا شود اجازه دهید 4 سال دیگر و چند دوره بعد هم اصلاح طلبان روی کار باشند
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    مثبت دادم ولی نمیدونم چرا اینطوری می نویسی " سپاها ، درشا ، پولشا " ؟؟؟
  • پروفسور سعید عالمی نابغه دوران ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد
  • علی ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    اول هسته ای را تعطیل کردند و حالا از طریق بودجه موشکی. دست آورد اولی هیچ بود و دست آورد بعدی هم هیچ. ضرر حذف هسته ای و موشکی هم یعنی قطع دو مشت محکم نظام برای دفاع از خود. اینجوری و بدون دو مشت دفاعی نظام اقتصاد نظام هم روهواست. مطمئنا دولتهای متخاصم خیلی خوشحالند.
  • نیما ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    همه اش تدبیر و امید است.
  • پرفسورسعیدعالمی ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    حقوق های چندصدملیونی خزانه دولت را خالی کرده کله قندی
  • اسفندیار ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    بیشترین نفع از یارانه های غیر هدفمند را اغنیا می بردند که عین پول پاشیدن بود البته بیشتر نصیب ثروتمندان می شد 50سال دیگر هم به مستضعفان پول یارانه ها را بدهند فکر نمی کنم جبران گذشته شود الان که دارند به اسم ثروتمندان یارانه فقرا را حذف می کنند درخت یارانه را زنجیر بارش کرده و گفتند هرس کردن شاخش از اختیارات محمود است
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    نتیجه تفکر اصلاح طلبی که بدنه اجتماعیش مرفهان جامعه هستن که درد جامعه درد اونا نیست و موقع سختی جامعه یا فرار میکنن یا سوء استفاده بهتر ازین نمیشه
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    وکیل الدوله اند دیگه!!
  • مجید ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    بودجه دفاعی یعنی تجهیزات و مهمات که اصلا تو مرزهای کشور به ویژه در مرز پاکستان پیدا نمیشه که مهمترین عامل شهادت مرزبانان است.
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    نادان آلزایمری همون هم کار کسانی بود که الان در قدرت هستند شعار "رایانه حق همه مردم است" شعار چه کسانی بود؟ اولین بار چه کسانی استفاده کردند؟ دولت و باند و گروهش در چاهی گرفتار شده اند که خودشان کنده اند!!
  • دانشجوی شریف ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    متاسفانه بودجه نظامی ایران رو در حد کویت و امارات کردن بعد ادعای رقابت با ترکیه عربستان و اسراییل رو می کنن!!...این حضرات دنبال خلع سلاح جمهوری اسلامی برای اشغال بدون هزینه توسط غرب یا متحدین غربی هستن و بس چند سال دیگه همه اینها رو اونر آب می بینید...
  • ناصر ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    محبیت ایران رو با کمترین بودجه نظامی در منطقه داره تبدیل می کنه به دلغک خاورمیانه جای تبریک داره به عربی ها عرب ها ترک ها و حتی پاکستانی ها دارن به ما می خندن وضع چنان خرابه که به جز موشک و تسلیحات سبک زرهی هیچ چیزی نمیشه ساخت پروژه های موج و زیر سطحی های فتح چهار سال تاخیر خوردن...مسایگانر تحت فشار قرار بده
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    لیبرال های درون نظام روز به روز بیشتر ماهیت غرب گرایانه شون رو نشون می دن.
  • مهندس رضا ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    جنگنده قاهر و کوثر 4 ساله به خاطر نبود بودجه تولید انبوه نشدن...متاسفم...
  • مهندس رضا ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    جنگنده قاهر و کوثر 4 ساله به خاطر نبود بودجه تولید انبوه نشدن...متاسفم...
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    برای اینکه حقوق ها نجومی تر بشه
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    دولت باید هزینه های نجومی خود را کسر کند .بهترین راهکار کسر کردن از حقوق مدیران نجومی و هم سطح کردن انها با قانون است. بریز و بپاش های دولت در برگزاری سمینارها و همایشهای بی نتیجه باید حذف شود و بودجه های ان به خزانه و بودجه دفاعی اختصاص یابد. در ضمن فراموش نکنید دشمن قدم به قدم در حال پیشروی به سوی خلع سلاح ایران است. ابندا برنامه هسته ای را تعطیل کردند سپس نظارت مستقیم بر عملیات های بانکی سپاه و مقاومت به بهانه مبارزه با پولشویی و جلوگیری از کمک به مقاومت و حزب الله. در نهایت هم با کسر بودجه دفاعی می خواهند کشور را تضعیف کنند. و البته به همین جا ختم نمی شود صنایع موشکی هم باید تعطیل شود حقوق بشر امریکایی هم باید پیاده شود راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس و شعار مرگ بر امریکا و اسرائیل هم باید حذف شود واردات افزایش یابد و تولید باید کلا تعطیل شود ایران باید بشود یک کشور مصرف کننده مثل زمان قبل از انقلاب !! حالا اگر می خواهید این طرح کامل اجرا شود اجازه دهید 4 سال دیگر و چند دوره بعد هم اصلاح طلبان روی کار باشند
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    دشمن وقتی دید سپاه و ارتش محکم جلوی فشار های خارجی وایسادن و در داخل کشور حرمت برادری حضرات خوش خنده رو نگه میدارن حالا دشمن میخواد از داخل ضربه بزنه(البته تصویب این فوریت یعنی اولین ضربه رو زده) که در اینجا نمایندگان و دولت متاسفانه متاسفانه در نقش دشمن ظاهر شدن
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    واقعا که بجای حذف بودجه نظامی این اختلاص های ریز و درشت رو جلوشو بگیرید!
  • آرش ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    قاضی‌زاده‌هاشمی: تضعیف اعتبارات دفاعی کشور کار احمقانه‌ای است/ایران کمترین بودجه دفاعی را در منطقه دارد" بله جناب قاضی زاده وقتی به من سرباز 93000 هزار تومن اونم با کلی تأخیر پول بدن معلومه کمترین بودجه دفاعی رو داریم!!! تا الآن که این 5000میلیارد بود ما حقوقمون این بود! بعید می دونم که بعد این هم فرقی کنه!! ولی تعارف نکنن اگه بودجه شون کم شده میخان حقوق سربازا رو از 100هزار تومن بکنن 20 هزار تومن!! به قول حمید رسایی "مدیونید اگه پول دستی بخاید و نگید!"
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    چرا هر اتفاقی می افتد به یارانه گیر می دهید؟ یارانه از بیت المال و بیت المال هم سهم مساوی همه. تازه این یارانه تنها یک پنجم مبلغی است که دولت پیش از آزاد سازی قیمتها پرداخت می کرد. پس این درآمد آزاد سازی قیمت ها به کجا رفته است؟ شما به جای گیر دادن به 45 تومان یارانه مردم فکر کنید این نقدینگی که دوبرابر شده است به کجا رفته است و چرا هزینه های جاری دولت اینهمه زیاد است و مدیران به غیر از حقوقهای صدها میلیونی چه مزایا و مواجب دیگری دریافت می کنند.
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    دشمن را شاد کردند.
  • ساعد ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    برجام 2 همین است تسلیم کشور به آمریکا و انگلیس تعجب نکنید اگر داعش در آینده نزدیک به پشت دروازه های تهران برسد خیانت که شاخ و دم ندارد
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    چشمم به من دروغ نمی گه اگه شما هم می خواهید بیایید ببینید که یک مرکز نیروی انتظامی حدود سه سال هزینه برای این ساختمان شد دیوارهای بیرونش تماما سرامیک داخلش همه سنگ در های فاخر که نمونه بارز اندر بارز اشرافی گریست بین این بودجه و بودجه بچه های وزارت دفاع که صرف ساخت سلاح میشه تفاوتی نیست؟
  • شناس ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    حالا تو محاوره یکی یارانه و رایانه رو اشتباه کنه هیچی ولی دیگه نوشتنی هم میشه رایانه؟؟؟؟
  • کارمند وزارت دفاع ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    3 با تا حالا دولت روحانی بودجه دفاعی رو کاهش داده الآن بین وزارت خانه ها کمترین بودجه مربوط به وزارت دفاع هست 3 هزار میلیارد تومن! بودجه وزارت خانه ها دیگه مثل نیرو راه مسکن بهداشت آموزش و.....از ده هزار میلیارد تازه شروع میشه..به بالا...
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    اتفاقا نیروی انتظامی ایران در شهرستان ها و مرزها ضعیفترین نیروی انتظامی منطقه هست از نظر امکانات تنها نیرویی هست که با تویوتا هایلوکس!! به جای خودروی زرهی ضد مین و بمب نفرات رو در مرزها جابجا می کنه و هر ماه پژاد و جیش العدل در بلوچستان و کردستان کلی تلفات می گیرن از اینها گشت هوایی و دریایی این نیرو هم دو ساله تقریبا تعطیل شده به خاطر بی پولی در مرزها و روند قاچاق به کشور به شدت افزایش پیدا کرده..فقط برای حفظ ظاهر در تهران و شهرهای بزرگ با دستور از بالا یه سری اقدامات نمایشی برگزار می کنن
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    چه دل خوشی داری شما! کشوری که کمترین بودجه نظامی منطقه رو داره و به اندازه کل منطقه آش خور یا سرباز داخل پادگان داره بهتر از این نمیشه متاسفانه نگاه کاملا کمی و نه کیفی مسئولین ما داره همان بلایی که سر اقتصاد و تولید آمد رو سر امنیت ملی ایران میاره الان هم که این دولت جدیدا کلا اعتقادی به جنگ و تسلیحات نظامی نداره و به نرم تر تسلیم شدن بدون درد اعتقاد داره.و بس..
  • ترک ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    با فرانسه و امریکا می رن 50 میلیارد دلار یا 150 هزار میلیارد تومن قرار داد تجاری می بندن بودجه وزارت بهداشت و..در همین شرایط بی پولی از 13 هزار میلیارد تومن به 45 هزار میلیارد افزایش پیدا می کنه ولی در بخش نظامی 3 بار بودجه رو کاهش می دن جوری که بودجه نظامی ایران الان یه شوخی شده در سطح منطقه شده از نظر کم بودن باید باور کنیم پول نیست!!؟
  • اصلاح طلب ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    درود بر روحانی داره جنگ طلب ها رو در داخل ایران وادار به تسلیم می کنه در برابر اسراییل......جنگنده ملی چی شد؟ تانک ملی جی شد؟ بالگرد ملی چی شد؟ اون متوهم هایی که می گفتن ایران اینها رو ساخته و ترکیه و پاکستان و عربستان و اسراییل عددی نیستن کجان!؟؟؟
  • دکتر ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    ضعیف کردن توان نظامی ایران هزینه حمله به ایران رو برای اعراب ترک ها اسراییل و حتی امریکا و غرب به شدت پایین میاره در بلند مدت شاید در کوتاه مدت اسمش رو تصفیه حساب با سپاه و رهبری گذاشت ولی در بلند مدت این اسمش خلع سلاح نظامی کشور هست به فرض رهبری و نظام تسلیم شد و برجام دو و سه و چهار رو قبول کرد بعدش دولت به چه بهانه ای دوباره می تونه قدرت نظامی رو افزایش بده؟ عملا از چاله به چاه می افته مثل لیبی و عراق در یک پروسه ده یا بیست ساله سال به سال ضعیف تر می شیم تا دیگه هزینه حمله به ایران بسیار کم بشه آن موقع دیگه کار تمام هست...
  • اصلاح طلب ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    فرداست که مشرق نیوز یه مقاله تکراری درباره یه دستاورد تکراری برای دهمین بار با یه تیتر جدید بکشه یو ههه هه هههههههههه..............
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    برای کسی مثل تو که اصلا نمیفهمه چه خبره و چی داره به سرش میاد چه فرق میکنه؟
  • ناشناس ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    کاهش بودجه دفاعی سایه شوم جنگ را بر سر کشور می گستراند.
  • ناشناس ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    در شرایطی که دور تا دور کشور را پایگاههای نظامی دشمن فرا گرفته هرکس دم از مذاکره بدون موشک بزند یا جاهل است و یا خائن است .
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    احمدی نژاد هر چه که بود ، بودجه دفاعی سرجایش بود ! قابل توجه آقایان بصیرت پراکن که در حال جا انداختن این گزاره هستند که روحانی از احمدی نژاد بهتر است !
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    داداش جوک نگو بودجه ی نظامی در حال حاضر بیست و هشت هزار میلیارد تومن هستش
  • اصلاح طلبان غیور ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    درود بر روحانی خارچشم شما افراطی ها خخخخخخ ما فقط آمریکا یعنی کدخدا رو میخوایم موشک به چه دردی میخوره
  • ناشناس ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    اگر حقوقهای نجومی را کم کنید به همه پول نفتشان می رسد ماهی صد میلیون برای چی / چیکاره بوده ؟ اخه با این دستمزدها چگونه درد ملت را میفهمند . عیدی بازنشستگان راه اهن را اخر اردیبهشت دادن یعنی برای گل منار خوب بود. انوقت این اقایان این پولها را از کجا اوردند
  • حشمت ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    الانه هرچی پیشرفت واولدرم و بولدرم وپای میز مذاکره امدن 5+1 وپذیرش شروط ونتیجاتا برجام از سایه همان سینه سپر کردن دکتر احمدی نژاده . چون اگر او بخواسته های غربیها تن میداد الان نه در انرژی هسته ای حرفی برای گفتن داشتیم نه پیشرفتهای موشکی ونظامی . عاقلانه اینست که با پشتکارو افزایش بودجه دفاعی وافزایش حقوق و روحییه پرسنل نیروهای مسلح کشور مان را از گزند دشمنان واغیار و اجانب مصون بداریم واجازه نگاه جپ به هر شغالی ندهیم
  • محسن ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    آبرومون رفت...
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    بصیرت بصیرت
  • جاسوس کهنه کار صهیونیست ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    ما جاسوسها به این کار می گیم جاسوسیی که توسط منابع مان در منابع نیروی انسانی صورت گرفته است . در واقع یکی از آموزش های ما نفوذ عوامل جاسوس در منابع نیروی انسانی هست ،که پس از آموزش های لازم به آنها شرایط ارتقاء آنهارا فراهم می کنیم و سپس سعی در انهدام زیرساختهای کشور هدف تهت عنوان قانون و قانون مداری در دولتها ، ادارات ، مجلس و... توسط آنها می کنیم . اگه دوست داشتین چندین نمونه از این قوانین را براتون بگم و یا دوست داشتین آموزش بدم تا لذت ببرین . من که جرات دارم و بعضی از اسرار را نوشتم ، تو چی جرات چاپش را داری؟ ها ها ها
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    چطوری میشه به شما پیوست؟
  • کارمند وزارت دفاع ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    28 هزار میلیارد تومن پول داریم که نتونستیم از روسیه تانک بخریم!! شما جوک می گی در حد عرش!!...محض الاع شما پایین ترین بودجه بین وزارت خانه ها مربوط به وزارت دفاع هست
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    سیستم خدمت رو باید عوض کنند
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    واقعا مانده از تعجب شاخ در بیارم .... خوب حقوق های چند صد میلیونی را حذف کنند چرا بودجه دفاعی را کاهش می دهند ....یه دفعه با سلام و صلوات مملکت را دو دستی بدن دست اسراییل و آمریکا
  • ناصر ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    بودجه وزارت دفاع بین وزارت خانه ها کمترین بودجه هست اینو همه می دونن تمام بار کارهای تحقیقاتی و هایتک نظامی هم با این وزارت خونه هست و زیر ساخت های تولید انبوه بودجه ارتس و سپاه جداست که اون هم کلا 10 هزار میلیارد تومن نمیشه که بیشتر خرج خرید تسلیحات سبک و نیمه سبک از داخل و خارج میشه برای جنگ در عراق و سوریه امنیت خلیج فارس دریای عمان اسکورت کشتی ها و رزمایشها آنهم قبل از کم کردن اخیر الان که دیگه مشخص نیست چی شده!! با این بودجها مشخص نیست چه طور قراره از روسیه جنگنده پدافند تانک و ...بخرن!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس