پروژه زمین‌خواری باشگاه رئال مادرید از چند ماه پیش بر سر زبان‌ها افتاد و فلورنتینو پرس، مدیرعامل این باشگاه متهم ردیف اول شناخته شد. کمیسیون مالیاتی و نظام پرداختی اتحادیه اروپا در ابلاغیه اخیر خود خطاب به یوفا، باشگاه رئال مادرید را موظف به پرداخت مبلغ 18.2 میلیون یورو جریمه نقدی کرد.

افشای زمین خواری گسترده در فوتبال اسپانیا

سرویس ورزش مشرق - فوتبال اسپانیا در سطح باشگاهی بر خلاف سطح ملی، پیشرفت زیادی داشته و دارد، بیراه نیست اگر بعد از صنعت گردشگری، در اسپانیا به صنعت فوتبال اشاره کنیم. به جز چند باشگاه نه چندان ثروتمند و پر هوادار، بقیه باشگاه‌های ورزشی در اسپانیا هرگز مالک ندارند و هر 4 سال یک بار مدیر عامل تازه خود را با رای مردم می‌شناسند، البته درباره شفاف بودن رای مردم و هواداران در انتخابات این باشگاه‌ها حرف و حدیث زیاد است اما به فرض سالم بودن این انتخابات و آزاد بودن فرایند نامزد شدن باید بپذیریم که یکی از بهترین مکانیسم‌های انتخاب مدیر عامل و مدیریت هوشمند در فوتبال اسپانیا در جریان است.

در این میان اما انتشار چند خبر بد برای فوتبال اسپانیا، شیرینی این فوتبال باشگاهی باشکوه را به تلخی کشاند.

پروژه زمین‌خواری باشگاه رئال مادرید از چند ماه پیش بر سر زبان‌ها افتاد و فلورنتینو پرس، مدیرعامل این باشگاه متهم ردیف اول شناخته شد. کمیسیون مالیاتی و نظام پرداختی اتحادیه اروپا در ابلاغیه اخیر خود خطاب به یوفا، باشگاه رئال مادرید را موظف به پرداخت مبلغ 18.2 میلیون یورو جریمه نقدی کرد و این حکم بدون امکان درخواست تجدید نظر، لازم الاجرا است. هجده میلیون و دویست هزار یورو جریمه نقدی باشگاه رئال مادرید، برای فلورنتینو پرس مبلغ نجومی و غیر قابل پرداختی نیست اما باشگاه رئال مادرید در بعد حیثیتی نگران زیر بار رفتن این حکم است و اگر دادگاه مالی اتحادیه اروپا درست تصمیم گرفته باشد معنای آن، زمین خواری، سوء استفاده باشگاه رئال مادرید از نام و لوگوی خود در استفاده از منابع عمومی و همچنین خیانت در نگهداری اموال عمومی است.

هواداران رئال مادرید پیش از این مطمئن شده بودند که پرس در این پرونده محق است و مرتکب جرم نشده است اما انتشار این خبر موجی از بی اعتمادی نسبت به مقامات باشگاه رئال مادرید را در میان مادرید‌ی‌ها منتشر کرده است. ماجرا از این قرار است که باشگاه رئال مادرید در سال 1998 یک قطعه زمین در محله لاس تابلاس به مساحت نزدیک به 30 هزار متر مربع را تحت قانون عجیب شورای شهر آن زمان تصاحب کرده و متعهد شده که این زمین عمومی را پس از بازسازی و تبدیل آن به مرکز تفریحی و ورزشی به اموال عمومی باز گرداند اما این زمین نه تنها باز گردانده نشد بلکه بعدها به صورت رسمی به مالکیت باشگاه رئال مادرید درآمد و باشگاه با اعتبار این زمین تا کنون بارها از بانک‌های بزرگ اروپایی وام کلان و نجومی دریافت کرده است.

افشای زمین خواری گسترده در فوتبال اسپانیا 

پرس در کنار و داخل این زمین‌ها 4 برج بلند به نام برج‌های مادرید بنا کرده و از فروش طبقات تجاری و مسکونی آنها سودی نجومی به جیب زده که حتی بخشی از آن را نه به باشگاه بلکه به شرکت خصوصی خودش واریز کرده است.

در سال 1998 توسط شهردار وقت مادرید زمین‌های حومه پایتخت اسپانیا از محل اموال عمومی به باشگاه رئال مادرید به عنوان یک بخش خصوصی واگذار می‌شود و مشکل از همین بخش آغاز شده است و بایگانی شهرداری مادرید مدعی است در آن زمان باشگاه رئال مادرید در بخش سازمانهای خصوصی قرار نداشته و شهرداری مادرید این زمین‌ها را به یک ارگان سهامی عام واگذار کرده و رئال مادرید در آن سال یک واحد دولتی محسوب می‌شده است . در مقابل ، مخالفان معتقدند که رئال مادرید تنها یکسال پس از فروپاشی دیکتاتوری ژنرال فرانکو به عنوان یک باشگاه مردمی، اعلام استقلال مالی کرده و یک بخش خصوصی به حساب آمده است.

فلورنتینو پرس مدیرعامل باشگاه رئال مادرید اما یک روز پس از اولین روز صدور حکم علیه رئال مادرید گفت: این تریبون و این باشگاه نه مال من است و نه مال شهردار مادرید، این باشگاه به مردم مادرید تعلق دارد پس باید بگویم که انتشار خبر مربوط به زمین خواری یک دروغ مضحک بود که به دستور شهردار مادرید تنها چند روز قبل از ال‌کلاسیکوی دربی وارد رسانه‌ها شد. باشگاه رئال مادرید طبق قانون اسپانیا حق خرید زمینی را که جزو اموال عمومی بوده ندارد، مگر در صحرایی خالی از قانون و تمدن زندگی می‌کنیم که چنین کاری انجام داده باشیم؟ مردم تحقیق کنند و ببینند این زمین‌ها چه مالکی دارد؟ مالک این زمینها و سه برج بزرگ مادرید من هستم نه باشگاه رئال مادرید و این زمین‌ها را شهردار مادرید به من فروخته و همه چیز به صورت قانونی طی شده است.

افشای زمین خواری گسترده در فوتبال اسپانیا 

ماجرا از باشگاه رئال مادرید به سایر باشگاه ها نیز سرایت کرد، خوان لاپورتا مدیرعامل پیشین باشگاه بارسلونا در زمان مدیریت خود در این باشگاه متهم به پولشویی و فساد مالی شد اما در گیر و دار دادگاه‌های مربوط به این فساد مالی ماجرای زمین خواری او نیز بر سر زبان‌ها افتاد. بعد از جرایم زیادی که باشگاه بارسلونا در سه سال اخیر بابت نقل و انتقال بازیکنان و پنهان کردن رقم اصلی قرارداد آنها و نیز مسایل مالیاتی متحمل شد این بار پای فروش یک زمین نیز به میان آمد. یک مقام ارشد باشگاه بارسلونا عنوان کرد که مهمترین مشکل به وجود آمده، زمینی است که باشگاه سال ۲۰۰۵ آن را فروخته ولی ممکن است برای آنها حدود ۹ میلیون بیش از آن مقداری که زمین را فروخته اند جریمه در پی داشته باشد. بر اساس گزارش های منتشر شده، در زمان مدیریت لاپورتا، این زمین به یک شرکت ساختمان سازی فروخته شده ولی دادگاه اعلام کرده که بی نظمی هایی در روند انتقال باشگاه صورت گرفته است. بارسلونا باید رقم ۴۷ میلیون یورو جریمه پرداخت کند.

مورد بعدی زمین خواری در آندلوسیا و نزد باشگاه سویا صورت گرفته است، این باشگاه پر هوادار و موفق در سال 2004 با کمک فرماندار آندلوسیا 5 قطعه زمین بزرگ کشاورزی در حومه شهر را به نام خود ثبت کرد و مقرر شد تا پول خرید این 5 زمین را به مرور به بانک مرجع پرداخت کند اما این پولها هرگز به حساب بانک مورد نظر واریز نشد و فرماندار وقت آندلوسیا نیز دو سال بعد سر از کوبا و تابعیت این کشور درآورد.

اکنون باشگاه سویا باید برای تصاحب این 5 قطعه زمین که جزو اموال عمومی هستند، توضیح قانع کننده‌ای بدهد.

شمال غرب اسپانیا نیز از این قاعده مستثنی نیست و باشگاه دپورتیوو لاکرونیا از سال 1998 تا کنون 4 مورد زمین خواری داشته که هر 4 مورد در دادگاه عالی اسپانیا با توجه به اسناد و مدارک شفاف و غیر قابل انکار، اثبات شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 0
    همه جا دزدبازاره
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    بصیرت بصیرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس