کد خبر 598249
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

محققان موفق شده‌اند دوربین بسیار کوچکی بسازند که می‌توان آن را زیر پوست تزریق کرد.

 به گزارش مشرق، شاید در روزگار علم و فناوری دوربین‌های خیلی کوچک را دیده باشید اما مطنئناً این یک مورد را ندیده‌اید. محققان دانشگاه Stuttgart دوربین فوق کوچکی را تولید کرده‌اند که سه لنز و قابلیت چاپ سه‌بعدی دارد.

دوربین مورد نظر آنقدر کوچک است که می‌توان با یک سرنگ آن را به داخل بدن تزریق کرد. این دوربین به‌ویژه در آندوسکوپی و مشاهدۀ بخشهای داخلی بدن کاربرد بسیاری دارد.

در حال حاضر این دوربین باید به یک فیبر نوری متصل شود اما این توانایی را دارد که از فاصلۀ سه میلیمتری روی اشیاء را متمرکز شود.

با این دوربین می‌توان پرینت‌های سه‌بعدی به شکل دایره و مثلث نیز گرفت که برای منطبق شدن با اَشکال و اهداف خاص به‌کار می‌رود.

محققان پیش‌بینی می‌کنند در آینده‌ای نزدیک ربات‌های فوق کوچکی تولید شوند که دنیای پیرامونشان را به تصویر بکشند یا خودروهای بدون سرنشینی که دوربین‌هایی نامحسوس دارند. همچنین گوشی‌های همراه نیز دوربین‌های 360 درجه‌ای خواهند داشت که امکان تصویربرداری از فضاهای بسیار کوچک را دارند.

البته این فناوری‌ها در عین حال که نگرانی‌ها دربارۀ نقض حریم خصوصی را به همراه داشته این نکته را نیز تأیید می‌کند که "اندازه" نمی‌تواند مانعی بر سر راه ساخت دستگاه‌های هوشمندتر باشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس