کد خبر 597894
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵

گشتی در مرکز خرید و فروش لوازم خانگی کشور از به شماره افتادن نفس تولیدات داخلی خبر می دهد و این در حالی است که شرکت های کره ای با ترفندهایی نبض بازار را به دست گرفته اند.

به گزارش مشرق، جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری چندی پیش اعلام کرد:«برخلاف برخی سیاه نمایی‌ها وضع واحدهای تولیدی لوازم خانگی خوب است» این امربهانه ای شد تا به مرکز خرید و فروش و بازار لوازم خانگی ایران در سه راه امین حضور و خیابان ایران سری بزنیم.

 با وجود دمای بالای هوا گویا در این مکان بازار خرید و فروش گرمایی زیاد ندارد و بسیاری از فروشندگان را می‌توان دید که از فرط بیکاری سر در گوشی‌های خود برده اند و کارگرانی بیکار دیده می‌شوند که به دلیل رکود بازار کنار پیاده رو منتظر خرید و فروشی هستند تا آنها نیز با جابه جایی بار روزی کسب کنند.

برای اینکه از وضعیت ظاهری بازار لوازم خانگی پیش داوری نداشته باشیم به سراغ چند تن از این فروشندگان می‌رویم. برخی از این فروشندگان علاقه‌ای به گفتگو و مشارکت در تهیه گزارش ندارند و یکی از آنها می‌گوید: مصاحبه نکرده‌ایم وضعیت ما این است.

یک فروشنده ضبط و باند درباره وضعیت کسب و کار خود در شرایط بعد از برجام می‌گوید: آسمان برای همه صنوف به یک رنگ است و کسب و کار ما نیز در رکود به سر می‌برد.

وی می افزاید: شرایط بعد از برجام تغییری در کسب و کار ما ایجا نکرده است و همان شرایط گذشته را داریم.

بنا براین گزارش در سر در بیشتر مغازه ها نیز نام دو شرکت کره ای با رنگ های آبی و قرمز خود نمایی می‌کند گویی که تمام مغازه‌ها در اختیار این دو شرکت است. بعد از پرس و جو کاشف به عمل می‌آید که این تابلو ها به طور سالیانه توسط کره ای ها به مبالغی بین 20 تا 100 میلیون تومان اجاره می‌شوند.

*کره ای‌ها اجازه کاهش قیمت در بازار ایران را نمی‌دهند

 

 

نظر آقای معاون اول را برای یکی از کسبه عمده فروش به نام مهدی زینالی مطرح می‌کنیم و وی  در واکنش می‌گوید: آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور معلوم نیست که بر چه مبنایی می‌گوید که وضعیت لوازم خانگی کشور با رکود رو به رو نیست. بازار ما با رکود مواجه است.

وی افزود: شرکت‌های کره ای نیز دربازار لوازم خانگی کشور انحصار طلبی دارند که در کنار ورود کالا قاچاق به کشور، در مجموع شرایط بدی برای تولید کننده گان و فروشندگان ایجاد کرده اند.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: هرچند که شرکت‌های موفق ایرانی نیز دربازار لوازم خانگی وجود دارند که محصولات خود را صادر می‌کنند اما ما در مجموع حدود 80 درصد بازار داخلی را به خارجی ها واگذار کرده‌ایم.

وی تصریح کرد:  بیشترین تبلیغات میدانی در سطح شهر را شرکت های کره ای دارند و با اجاره‌های بالا، تابلو‌های مغازه‌های لوازم خانگی را نیز در اختیار می‌گیرند.

زینالی می افزاید: چرا شرکت‌هایی مانند آزمایش، ارج، آبسال و دیگر شرکت‌های ایرانی قدرت این کار و حضور در سر در و داخل مغازه‌ها را ندارند.

وی گفت: از طرفی شرکت‌های کره ای نمایندگی‌های انحصاری در بازار داخلی ایران دارند، به طوری که اجازه نمی‌دهند سایر واردکنندگان، این محصولات را حتی با 30 درصد قیمت کمتر و به صورت قانونی و با داشتن برگ سبز گمرکی  و خدمات پس از فروش به کشور وارد کنند.

زینالی افزود: با توجه به اینکه با کاهش قیمت نفت مواجه هستیم به طبع آن قیمت لوازم خانگی در سطح جهان با کاهش قیمت رو به است اما در یک سال گذشته این کاهش قیمت دربازار ما مشاهده نمی‌شود.

وی گفت: توزیع کنندگان انحصاری کره ای اجازه کاهش قیمت را نمی‌دهند و برای فروش محصولات خود در شرایط رکودی بازار صرفا با عنوان جشنواره‌های فصلی به مشتریان خود تخفیف می‌دهند.

 *خانه اطراف امین حضور محل توزیع لوازم خانگی شده است  / کارت خرید کالا مرفین است

علی مطیع الحق یکی از عمده فروشان لوازم خانگی نیز در خصوص وضعیت اجرای طرح فروش قسطی لوزام خانگی از طریق تسهیلات مالی دولت گفت: کارت‌های اعتباری که اکنون در میان برخی از مردم توزیع شده، بیشتر جنبه تزئیناتی دارد و مانند آن است که مریضی به دکتر رود و  طبیب بدون تشخیص بیماری مرفین تجویز کند.

وی افزود: این مسکن ممکن است درد فرد را برای ساعاتی محدود، کاهش دهد اما بیماری و مشکل فرد راحل نمی‌کند. کارت‌های که اکنون میان برخی افراد توزیع شده است نیز همین وضعیت را دارد و به صورت مقطعی وضعیت  صنایع و بازار را بهبود می‌بخشد. هر چند که این کارت‌ها در دستگاه‌های  پز 99 درصد فروشگاه‌ها قابل استفاده نیست.

مطیع الحق با بیان اینکه بهره تسهیلات دولتی، خرید لوازم خانگی بالا است گفت: در حال حاضر تنها برخی محدودی از نمایندگی‌های فروش خود صنایع لوازم خانگی در این طرح مشارکت دارند و امکانی برای سایر فعالین اقتصادی امکان پذیر نسیت.

وی افزود: با وجود اینکه محل کسب و کاربنده  در مرکز لوازم خانگی ایران قرار دارد اما هزینه‌ها و درآمدم با یکدیگر هماهنگی ندارد به طوری که باید به 10 مورد مانند: مالیات، بیمه، اتحادیه، ارزش افزوده، گاز، برق، تلفن و ... پرداختی داشته باشم که این وضعیت ممکن است برای خرده فروشان بدتر باشد.

این عمده فروش لوازم خانگی ادامه داد:« در سه سال گذشته آقای روحانی که عنوان دولت تدبیر و امید را دارد، میزان مالیات‌ها را بر خلاف آن چیزی که گفته، افزایش داده  و میزان مالیات‌ها به یکباره از پله اول به آخر آمد به طوری که میزان مالیات من طی این مدت از 2 میلیون به 26 میلیون رسیده است.»

مطیع الحق  گفت: میزان مالیات‌ها نیز براساس موقیعت مغازه از کسبه دریافت می‌شود و کاری ندارند که وی در یک سال گذشته چه شرایطی را تجربه کرده است. این شرایط باعث افزایش فعالیت برخی از کسبه متخلف شده تا آنها فعالیت خود را به آپارتمان‌هایی در اطراف سه راه امین‌حضور و خیابان ایران برند.

وی با بیان اینکه راه نادرستی  برای برخی از کسبه در حال تفهیم است، اظهار کرد: بیش از 10 نفر از همکاران سابق من برای عدم پرداخت مالیات‌های سنگین مغازه‌های خود را فروخته‌اند و به صورت اصطلا زیر زمینی فعالیت خود را  در واحد‌های مسکونی اطراف، دنبال می‌کنند و باید اذعان داشت راستی آزمایی در دولت آقای روحانی در حال از بین رفتن است.

* دارایی می‌گوید نمی توانی مالیات دهی درمغازه خود را ببند

 

مطیع الحق با بیان اینکه اداره مالیاتی فشاره سنگینی را به کسبه لوازم خانگی برای دریافت مالیات وارد می‌کند گفت: کسبه وقتی به اداره مالیاتی مراجه کرده و اعلام می‌کنند که به خاطر نداشتن کاسبی نمی‌توانند مالیات‌های سنگین را پرداخت کنند، چنین پاسخی را می‌شنوند: درمغازه خود را ببندید.

این عمده فروش لوازم خانگی گفت: دولت گذشته هر وضعیت اقتصادی داشت، بازار ما در گردش و حرکت و صنف بازار در اختیار بازاری‌ها قرار گرفته بود، اما اکنون مسئولان دارایی شناختی از بازار ندارند و می‌گویند در صورتی که نتوانستی مالیات پرداخت کنی، باید جریمه و اسکونت پرداخت کنید که علمای دین ما همان نام ربا بر آن می‌گذارند.

وی در پاسخ به این سوال که چه سطحی بازار لوازم خانگی ما در دست صنایع داخلی است گفت: در کل بازار لوازم خانگی، تولیدات ایرانی کمتر از 20 درصد است و شرکت‌های کره برای تبلیغات خود در ایران هزینه زیادی می‌کنند.

وی اضافه کرد: شرکت‌های کره‌ای به مغازه داران 3 میلیون تومان  تا 100 میلیون تومان برای نصب تابلو پرداخت می‌کنند و حتی هزینه‌های مالیات شهرداری را نیز متقبل می‌شوند.



منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس