نگاهی به 500 مقاله پر استناد مربوط به جمهوری اسلامی ایران تا سال 2015 در نمایه اسکوپوس نشان می‌دهد که کمتر از 15 مورد از این مقالات در دوران دولت تدبیر و امید منتشر شده است.

به گزارش مشرق، رشد علمی کشور در یک بازه ده ساله(2012-2003)، حیرت بسیاری از جهانیان و صاحبان علم و اندیشه را برانگیخت و تحلیل های مختلفی را درباره آینده علمی و تکنولوژیک ایران در ساحت بین المللی مطرح کرد.

تحلیل های مختلف پیش بینی می کردند که ایران در سال 2015، به یکی از ده قدرت برتر تولید علم جهان تبدیل خواهد شد.

سیاست مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ شتاب و افزایش آن نیز با چنین دورنمایی همراه می شد و کشور را در سال های 2015 و 2016 در صف مقتدرترین کشورهای علمی دنیا قرار می داد.

در سه ساله گذشته، علیرغم هشدارهای فراوان تمامی دلسوزان حوزه علم و فناوری، وزارت علوم به عنوان متولی حفظ و افزایش شتاب رشد علمی کشور، در یک کمای بی سابقه فرو رفته و با ارائه آمار و استدلال های عجیب، موجبات افت در شتاب علمی کشور و نهایتا افت رشد علمی کشور را فراهم ساخته است.

نگاهی به آمار ارائه شده در نمایه بسیار معتبر اسکوپوس ، نشان دهنده سیاست های غلط و ناکارآمد وزارت علوم دولت تدبیر و امید در این زمینه است.

اسکوپوس و تامسون رویترز به عنوان دو نمایه بسیار معتبر بین المللی، به صورت لحظه به لحظه ارجاعات مستندات علمی و وضعیت پژوهشگران و کشورهای مختلف را رصد می کنند. رنکینگ های مربوط به نمایه استنادی اسکوپوس به صورت سالیانه در سایت سایماگو ارائه می شود.  

نگاهی به آمار رنکینگ های بین المللی و مواضع وزارت علوم

در سال 2015، جمهوری اسلامی با تولید 39727مستند علمی در نمایه اسکوپوس در رتبه 16 دنیا قرار گرفته است.

شتاب رشد علمی و نرخ تولید علم کشور هر دو منفی/ عربستان در حال بلعیدن سهم منطقه ای ایران

  * افت رشد علمی در سال 2015 به منفی هشت و نیم درصد رسیده است

با در نظرگرفتن تولید 43389 مستند علمی در سال قبل از آن و با یک حساب سرانگشتی به یک افت خیره کننده می رسیم. افت رشد علمی ایران در سال 2015 به عدد منفی رسیده و مقدار منفی هشت و نیم درصد را به خود اختصاص داده است.

 شتاب رشد علمی و نرخ تولید علم کشور هر دو منفی/ عربستان در حال بلعیدن سهم منطقه ای ایران

گرچه مسئولین وزارت علوم فرصتی برای رسیدگی به بحث های تولید علم و رصد حوزه علم و فناوری ندارند و عمده وقت آنان مصروف عزل و نصب های سیاسی و طراحی شکنجه های جدید و نوین بر ضد جوانان بورسیه می شود، اما ارائه آمار صحیح و مبتنی بر نمایه های استنادی، مسئولین عالی رتبه نظام را در جهت سیاستگذاری صحیح در این زمینه یاری خواهد داد.

* شتاب رشد علمی کشور در سال 2015 منفی سیزده و نیم درصد است

اگر تغییرات سرعت رشد علمی کشور را به صورت شتاب رشد علمی تعریف کنیم، درسال2015 کشور دارای شتابی کاملا منفی به اندازه سیزده و نیم درصد بوده است. این عدد بر مبنای تولیدات علمی سه سال اخیر استخراج شده است.

با توجه به آمارهای مطرح شده از سوی وزارت علوم کاملا مشهود است که این وزارتخانه در صدد است با اتکا به آمار متزلزل پایگاه های ناشناس و نه چندان معتبر مانند نشریه "لایدن" ، پایگاه "یو اس نیوز" و "تایمز" کم کاری خود را به هر نحو ممکن در این قضیه توجیه و تفسیر کند. در آمارهای ارائه شده وزارت علوم نشانی از نمایه های معتبر و اثر گذاری مثل اسکوپوس(Scopus) یا تعداد مستندات علمی بر مبنای نمایه تامسون رویترز (ISI)دیده نمی شود.

 شتاب رشد علمی و نرخ تولید علم کشور هر دو منفی/ عربستان در حال بلعیدن سهم منطقه ای ایران

وزارت علوم به صورت زیرکانه قصد دارد تا عملکرد دولت های قبل در تولید مقالات معتبر پر استناد را به نفع خود مصادره کند. نگاهی به اعلام رسمی وزارت علوم در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود. در قسمتی از این متن که در تمامی خبرگزاری های رسمی قرار گرفته است آمده است:

"از بعد کیفی، سهم مقالات پر استناد ایران ( یا مقالات یک درصد برتر دنیا) رشدی چشمگیر و حدود 2 برابری داشته است به این ترتیب که تعداد مقالات پر استناد ایران در پایان سال 2012 تعداد 111 مقاله داغ بوده که در پایان سال 2013 به 229 مقاله رسیده است."

* کمتر از سه درصد مقالات پراستناد مربوط به دولت یازدهم است

حال سوال اینجاست که سال انتشار این مقالات پر استناد که وزارت علوم در سال 2013 تعداد آن را 111 مقاله داغ گزارش کرده است، مربوط به چه بازه زمانی و کدام دولت بوده است؟

نگاهی به 500 مقاله پر استناد مربوط به جمهوری اسلامی ایران تا سال 2015 در نمایه اسکوپوس نشان می دهد که کمتر از 15 مورد از این مقالات در دوران دولت تدبیر و امید منتشر شده است. یعنی کمتر از سه درصد این مقالات مربوط به این دولت بوده و بیش از 70 درصد این مقالات در دولت های نهم و دهم منتشر شده است.

به عبارت دیگر در حال حاضر (با در نظر گرفتن سال 2013 به عنوان سال کارکردی دولت تدبیر و امید)، دولت های نهم و دهم بیش از 23 برابر دولت تدبیر و امید، تولید محتوای کیفی و پراستناد داشته اند. نگاهی به شیب افزایش رشد علمی مستندات علمی تولید شده در دولت های نهم، دهم و یازدهم، ناکارامدی سیاست های وزارت علوم دولت روحانی در این عرصه را به روشنی هویدا می کند.

 شتاب رشد علمی و نرخ تولید علم کشور هر دو منفی/ عربستان در حال بلعیدن سهم منطقه ای ایران

تمامی این مقالات پر استناد، لیست نویسندگان، تعداد ارجاعات و زمان انتشار آنها را در اختیار دارد که در صورت لزوم منتشر خواهد شد.

* بلعیده شدن سهم تولیدات علمی ایران توسط عربستان در منطقه

ایران در سال های اخیر به صورت مستمر در حال از دست دادن سهم تولید علم منطقه ای خود است.

 شتاب رشد علمی و نرخ تولید علم کشور هر دو منفی/ عربستان در حال بلعیدن سهم منطقه ای ایران

این در حالی است که سهم از دست رفته ایران در منطقه توسط عربستان سعودی بلعیده شده و اقتدار علمی این کشور در منطقه به شدت تقویت شده است. نگاهی به آمار سال های 2011 تا 2015 نشان دهنده این واقعیت تلخ است.

 شتاب رشد علمی و نرخ تولید علم کشور هر دو منفی/ عربستان در حال بلعیدن سهم منطقه ای ایران

به گزارش فارس، اکنون این پرسش به وجود می آید که وزارت علوم که رسالت اساسی در تولید و رشد دانش در کشور دارد، تا چه حد در این زمینه سیاستگذاری و برنامه ریزی داشته است؟ آیا موضوع تولید دانش و اقتدار علمی که یک مساله اساسی برای کشور در جهت ارتقای اعتماد به نفس ملی است، ذره ای توسط وزارت علوم، مورد توجه قرار می گیرد؟ آیا یک درصد از زمان و هزینه ای که وزارت علوم و شخص رئیس جمهور برای کوبیدن بورسیه های مظلوم مصرف کردند، برای ارتقای رشد مستندات علمی کشور و افزایش اقتدار علمی کشور صرف کرده اند.

با توجه به وضعیت تاسف بار علمی و افت شتاب رشد علمی و همچنین افت در تعداد مستندات تولید شده، مسؤولان وزارت علوم باید پاسخگو باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 1
    تازه عنایت کنید ادامه کار علمی در دانشگاههای علوم پزشکی جلوی سقوط بیشتر را گرفته است. چرا که در دانشگاههای وزارت علوم سقوط فعالیت علمی و و سیاسی کاری به برنامه رسمی تبدیل شده است. دانشجویانی که همه زندگیشان دوستی با جنس مخالف و پارتی و اردوی مختلط و رقاصی و تلگرام است می خواهند علم تولید کنند؟
  • ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 1
    جماعتی که باد مینداختن تو گلو و می گفتن وهابی ملخ خور و عقب مانده تحویل بگیرند عربستان سقوطی هم به لطف تدبیر و امید از ما زد جلو
  • احمد ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 1
    سلام متاسفانه در این حوزه هم از سوی دولت تدبیری ندیدیم.
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    2 1
    مقاله ای که تازه منتشر شده طبیعی هست که استناد کمتری به اون بشه و باید چندسال بگذره . در ضمن احمدی نژاد حتی اگه رتبه یک هم داشت ارزش نداشت چون کشور رو تا مرز فروپاشی اقتصادی برد. بعدشم ایران و تولید علم ! چندتا مقاله که این حرفا رو نداره
  • قل مراد ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    3 1
    صنعتی سازی علم مهمه، چاپ و کپی و پیست مهم نیس
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    3 0
    تا هنگامی که به نخبگان بی توجه باشیم همینه دیگه همه به فکر کار یا شغل دوم و سیر کردن شکمشان هستند ، دیگه کسی به فکر مقاله دادن نیست
  • یک دوست مسلمان ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 0
    سلام اولا این گونه مراجع علمی برای دزدیدن ایده های کشورهای ضعیف دایر شده تا هم ایده ها وهم ایده ورها راشناسائی وجذب کنند ثانیا آقای مشرق این رشدعلمی متعلق به زمان آقای احمدی نژاد است وچندان قابل اعتماد نیست نه از بابت ثبت بلکه ازبابت هزینه کرد نیل به این رکورد ثالثا هرچنددولت یازدهم ضعیف عمل میکند اما این دلیل نمیشود که من وشمای منتقد واقعیتهای حاکم براقتصاد کشورمان را نادیده بگیریم
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 0
    اینا 4سال اول اومدن تلاش کنن برا ریاست 4 سال دوم . 4 سال دوم تلاش می کنن برا رئیس بعدی . به همین ترتیب . این فاجعه ها طبیعیه عزیزم .
  • shadman ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    متاسفانه بوی قربانی کردن سرعت علمی به مشام میرسه عزتی که ما باید به دین و اسلام و ایران بدیم به قیمت قربانی کردن خودمون داریم اسلام و دین و ایران رو قربانی بعضی چیزا می کنیم ما در برجام چیزهایی دادیم که مجسم بود و چیزایی دادیم که نامریی و ناجسم بود آنچه بیرن آمد نه تدبیر که تشییع پیکر عزت و اقتدار بود.
  • مجيد ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    وقتي من دانشجوي تخصص مجبور مي شوم براي دفاعم مقاله ISI تحويل بدهم اما با توجه به تحريم ها هنوز هم نتوانستم موفق به اين كار شوم و دولت نيز هيچ حمايتي از امثال من نكرد(دولت قبل هم) منتظر اين روز بودم.هيات هاي علمي را دريابيم
  • بی نام ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 0
    دادن شعارهای دهن پر کن و بی پشتوانه که کاری ندارد.
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    پول می خواهد و امکانات و جذب هیات علمی جدید که هیچ کدام انجام نمی شود
  • حمید ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    عربستان دانشگاه هاي بزرگي داره که از اساتيد خارجي زيادي استفاده ميکنند. خيلي از اين مقالات که با استناد به اونها رشد علمي کشور سنجيده ميشه، توسط اساتيد خارجي و با نام دانشگاه هاي عربستان چاپ ميشه. لذا مقايسه ايران و عربستان چندان درست نيست. نکته ديگر اينکه توليد علم به پول نياز داره. وقتي پولي براي آزمايشات نيست، پس علمي هم توليد نميشه. عربستان اين مشکل را نداره. مشکل ديگه گرفتن بدون پشتوانه دانشجويان دکتري است که ده درصد هم شانس استخدام در دانشگاه ها را ندارند. در نتيجه اکثرا براي امرار معاش هم زمان با تحصيل کار ميکنن و طبيعتا وقت کار علمي ندارند. ضمن اين که به دليل بي پولي و نداشتن آينده، انگيزه کار هم ندارند.
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 0
    همینم از سرمون زیاده من نخبه ای هستم که برای پیاده سازی یکی پروژه هام باید مثل گدا بگردم اول یک سرمایه گذار پیدا کنم که پیدا نمیشه اصلا بعدش پروژم رو وقتی میبرم برا مسئولان بالا میگن هنوز کشور برای کار شما آمادگی نداره خوب بیخیال شیم بهتره والا و تا مسئولان پول برا ماها نریزن این کشور همین هست که هست تکنولوژی ما هم اونقدا که تو بوق میکنن به روز نیست حداقل تو 90% زیر ساختامون 20 سال عقبیم پس بازم میگم همینم از سرمون زیاده
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    همین سیاست زدگی امثال شماست که مملکت را عقب نگه داشته و کارتان شده تخریب هر اقدام مثبتی گویا برایش ماموریت داشته باشید
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    وقتی به اعضای هیات علمی بها داده نشه، نتیجه اش همینه.
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    با همین بهانه های شما به اینجا رسیدیم بدون مقالات علمی که حکم دستور عمل را دارند چه چیز را میخواهید صنعتی سازی کنید
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    مهم ارتباط علم با صنعت است. که متاسفانه نه به علم بها داده میشه و نه به صنعت. کل هنر ما شده ترقه بازی که اونم واسمون داره دردسرساز میشه.
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    اتفاقا به نظر من يکي از دلايل اين وضعيت، اهميت دادن بيش از اندازه به اعضاء هيئت علميه. يک نفر هيئت علمي پس از جذب حداقل 30 سال يک موقعيت هيئت علمي را پر ميکنه. از طرفي چون به موندنش مطمئنه، علي رغم اينکه حقوق خوبي ميگيره، سر از بازار در مياره و در عرض چند سال کلا از کار علمي فاصله ميگيره، مقالاتي هم که ميده حاصل کار دانشجوهاست. دانشجوهايي که اگر خداي علم هم باشند، با توجه به اينکه اون استاد تا سي سال کماکان استاده، فرصت جذب به عنوان هيئت علمي نخواهند داشت.
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 1
    مشکل شما فقط و فقط سیاست بازی است و از اساس با هر اقدامی که در زمان احمدی نژاد صورت گرفته مخالفت میکنید که اگر اینطور نبود آمار وقتی برایتان ارزشمند نمیشد که به نفعتان باشد حالا از هر منبعی
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 0
    جمعیت دهه 60 دیگه بالای 30 سال داره و کم کم دارن از دانشگاه ها میان بیرون و دیگه مقاله تولید نمیکنن پس افت تولید مقاله طبیعیه ثانیا از این به بعد نیاز به شغل برای این نسل سوخته خودشو بیشتر بروز میده تا الان تونستیم با تلف کردن عمر این نسل در دانشگاه و پادگان جلو نیاز به اشتغال این قشر رو بگیریم اما از الان میخاهیم چه کنیم الله اعلم
  • مانترا ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    مدیران دارند هروز تولید علم میکنند معادلات پیچیده ریاضی در مورد فیزیک ستارگان پیچیدگی فضا زمان در فضاهای هیلبرتی تابع زتای ریمان سری عددی فوریه و فرمولهای پیچیده در علم اقتصاد یا اصلا کلنگ برداشتند سنگهای گرانیت وبازالت را میکنند مگر فیشهای حقوقی چند صد وچند ده میلیونی انها را نمیبینید بنده خداها هرروز تولید علم برای ما وتولید ثروت برای خود میکنند ولی در معادلات علمیشان یک اراد هست چرا مشکلات حل نمیشه
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    آیا به مقالاتی که در کف انقلاب نوشته میشه میگی رشد علمی
  • حمید ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    عربستان دانشگاه هاي بزرگي داره که از اساتيد خارجي زيادي استفاده ميکنند. خيلي از اين مقالات که با استناد به اونها رشد علمي کشور سنجيده ميشه، توسط اساتيد خارجي و با نام دانشگاه هاي عربستان چاپ ميشه. لذا مقايسه ايران و عربستان چندان درست نيست. نکته ديگر اينکه توليد علم به پول نياز داره. وقتي پولي براي آزمايشات نيست، پس علمي هم توليد نميشه. عربستان اين مشکل را نداره. مشکل ديگه گرفتن بدون پشتوانه دانشجويان دکتري است که ده درصد هم شانس استخدام در دانشگاه ها را ندارند. در نتيجه اکثرا براي امرار معاش هم زمان با تحصيل کار ميکنن و طبيعتا وقت کار علمي ندارند. ضمن اين که به دليل بي پولي و نداشتن آينده، انگيزه کار هم ندارند.
  • علی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    - اشتباه بزرگ در روی کارآوردن اصلاح طلبان بود در سطح مدیریت و تصمیم گیری وزارت علوم، اصلاح طلبان در 8 سال خاتمی فقط روزنامه و سیاسز بازی کردن توی حلق این مردم شریف، اقتصاد علم فرهنگ هسته ای تعطیل را روند به عقب داشت متاسفانه همین طیف الان در وزارت علوم مشغولند ... - عربستان بقول یکی از کارشناسان سیاسی جهان عرب تنها میتواند شیشه قلیان تولید کند، آمار رشد علمی این کشور بیشتر مربوط به دانشجویان و اساتید خارجی مهمان در این کشور است که با دلار نفتی خریداری شده یا قرض گرفته شده اند عمدتا با تبار خاورمیانه ای هستند. - من شخصا از اینکه آمار مربوط به رشد علمی ایران از نظر این موسسه خارجی پایین بیاید استقبال بکنم، به شخصه امیدوارم روزی به صفر برسد و هیچ مقاله ای به سایتهای خارجی عرضه نشود، در عوض مقالات با زبان فارسی به یک موسسه داخلی با کارکرد مشابه خارجی آن ارائه شود و همان موسسه رشد علمی کشور را اعلام کند ازنطوری هم دانشمندان و نخبگان عزیز کشور شناسایی نمیشوند و هم کسانی که مایل به استفاده از مقالات علمی ایرانی هستند باید زبان فارسی یاد گرفته و اتوماتیک توسط فرهنگ ایرانی استحاله میشوند. مدیریت کار هم باید دست نهادهایی باشد که پیشرفت کشور در زمینه هوافضا و هسته ای را رقم زدند نه اصلاح طلبانی کا تا چند سال دیگه پکاهنده به اروپا میشوند .
  • امیر ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    همش حرافی و سخنرانی... حضرت آقا فرمودند که صحبت کردن در مورد مشکلات و امار دادن که کار مسئولین نیست... مسئولین باید کار کنند و مشکلات رو حل کنن نه اینکه مدام آمار و ارقام بدن و از مشکلات بگن...
  • عبدالله ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 1
    کجان اونایی که میگفتن عربستان فلانه؟الانم بیاین .خدایا دیگه حاالا شفا بده
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    خم رنگرزي نيست برادر شما برنامه ريزي بلند مدت ميدوني يعني چي؟
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    عجب تحلیل ابلهانه ای!!! عربستان تا 20 سال دیگه هم نمیتونه به این رشد برسه!!!
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    جماعت لیبرال وطن فروش، کاری جز عقب نگه داشتن کشور ندارن. چه زمان شاه باشه چه جمهوری اسلامی. فقط ترس و هضم شدن در غرب. ایا از درون ضعیف هستند.
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 0
    اگه دولت احمدی نژاد بود شاید به طور کامل فروپاشیده بودیم(با این قیمت نفت و تحریمای فلج کننده)
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    شما برو ببین لیبرالیسم یعنی چی بعد اظهار نظر کن اگه همین لیبرالیسم نبود شاید جنگ جهانی شیشم و پشت سر می زاشتیم به جای استفاد از اینترنت با چوب و چماق می زدیم تو سر هم
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    همینطوره. حتی گوگل آنالیتیک هم تحریم کرد ما را! که به تازگی رفع ترحیم کرد. معمولا 5 سال طول می کشه تا مقاله چاپ شده در مجله آی اس آی تأثیرگذاریش در آمارها بیاید.
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    بلکه فله ای شدن هیأت علمی و افزایش بی منطق دانشجویان دکترا حباب علمی درست کرده بود که باید بادش خالی می شد.
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    به ناشناس 14:01 اتفاقا درست می گویید. چون لیبرالیسم تنها یک شعار است و پشت این شعار همان حاکمیت جهانی فراماسونها است. وقتی همه کشورهای دنیا استقلالشان را از دست بدهند و صرفا مطیع دستورات یک ارباب بزرگ باشند جنگی هم بین آنها در نمی گیرد! و الا همین لیبرالها با کشورهای مستقل چه ها که نکردند و چه بلایی سر کشورهایینیاوردند که خواستند بیرون از حاکمیت جهانی ماسونها باشند.
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    این جنابی که از لیبرالیسم دفاع میکنی. جنگ جهانی دوم با 6 میلیون کشته بدون دخالت مسلمون ها رو همین لیبرال ها راه انداختند. حقوق بشر لیبرالی یعنی امریکا و اسرائیل و داعش و صدام. یعنی 8 سال جنگ تحمیلی. لیبرالیسم یعنی انحصار طلبی علمی و صنعتی. لیبرالیسم یعنی غارت جهان سوم به اسم آزادی. لیبرالیسم یعنی شکنجه های قرون وسطایی از زندان ساواک تا موساد و ابوغریب گوانتانامو. پیشرفت های فنی مال مهندس ها و دانشمندهایی که سرشون تو لاک خودشونه. لیبرالیسم یعنی تفکر صهیونیسم که سر از بمب اتم و 11 سپتامبر میاره بیرون.
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    ناشناس ۱۴۰۱ عهد تیرکمون نیست که شما لیبرالیسم و منجی بشر غالب کنی تو همون اینترنت هم میتونی کلی مطلب راجع به خونخواری و استعمار غربیان به اسم دموکراسی و لیبرالیسم پیدا کنی تقریبا تمام جنگهای بزرگ و بعضا کوچک دو قرن اخیر را همین لیبرالیسم به پا کرده
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    این استدلال و استناد بی بدیلتان بسی مایه مباهات است
  • ناشناس ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    در دولت قبل هم چرخ سانتریفیوژها می چرخید و هم چرخ کارخانه ها اما حالا هیچکدام نمی چرخد .
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    اون دو تا جنگ جهانی به همراه جنگ سرد را هم لیبرالیسم به راه انداخته و سکانداری کرده ناشناس 14:01 آنوقت شما ذوق میکنید از توهم پیشگیری جنگ
  • ناشناس ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    نتیجه سیاسی کاری در دانشگاهها و اردوهای مختلط دانشجویی همین می شود .
  • مسعود ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    با رکودی که در دولت یازدهم بوجود آمد و تعطیلی کارخانجات در حال فروپاشی اقتصادی هستیم .
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    از جمله اولتون میشه به عمق!!! اطلاعاتتون پی برد. این حساب و کتاب فرمولی داره که همه دنیا ازش استفاده میکنن. برا همه سالها هم به یه شکل حساب میشه.
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    تولید علم پیش زمینه تولید فناوریه (همون صنعتی سازی شما) در ضمن اگه کمی اطلاعات داشتین میدونستین ژورنال آی اس آی کار اریجینال با ناولتی قبول میکنه.
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    درکتون میکنم. دولت قبل طرح قبول مقالات علمی پژوهشی و طرح صنعتی برا دفاع phd رو تو دستور کار داشت که متاسفانه عمرش کفاف نداد. این دولت هم که کلا بی خیال این جریاناته تو دنیای دیگه سیر میکنه
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    ترقه بازی که شما میفرمایین از راه همین علم و صنعت بهش رسیدیم و الان به خاطر همین #درد-سر که میفرمایین راحت نشستین پشت سیستم و کامنتای روشن فکرانه میدین. به جای تمجید از کسایی که تو زمینه موشکی تا این حد از علم و صنعت رسیدن و الگو گیری از عملکرد اون ها تو زمینه های دیگه دارین داستان میبافین
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    سر هر موضوعی پای این الاغای سعودی رو نکشید وسط ، اینا برای به دست آوردن رتبه بالا پول میدن به این سازمانهای بین المللی مولفان خیلی از مقالاتی که به اسم عربستان ثبت میشه اصلا سعودی نیستن! تیترتون اصلا جالب نیست فقط باعث شادمانی کاذب مخاطبان وهابیتون میشه! اینکه تعداد مقالات ارسالی کاهش یافته ملاک نیست ، تولید علم باید کاربردی باشه... همیشه کیفیت به کمیت ارجحیت داره
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    به ناشناس 16:25 نه. ژورنال آی اس آی یعنی ژونالی که به طور مداوم و شناسنامه دار منتشر می شود. اما لزوما همه این ژورنالها ارزش علمی ندارند. بیشتر مقالات ایرانیها در ژورنهالهای سطح پایین هندی و عربی و اروپای شرقی و حتی آفریقایی منتشر می شوند.
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    سرت را لای برف کرده ای. سعودیها با دانشگاههای پیشرفته ای دارند بهترین و با استعاداد ترین دانشجویان را از اسراسر جهان اسلام دارند جذب می کنند و به سرعت دارند به قطب علمی تبدیل می شوند.
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    تا موقعه ای که برای تولید ثروت پول ندهیم و هزینه نکنیم همین است و از طرف دیگر اساتید و هیئت های علمی سیاسی انتخاب شوند و سواد لازم را نداشته باشند و اساتید بی سواد به جای علم به سیاست و در علوم اجتماعی با پیش فرض ها و اطلاعات سیاسی و مسخره احزاب استفاده کنند جز بی سوادی دانشجو چیز دیگری نخواهید دید
  • ناشناس ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    اصلاحات همان معده لیبرالیسم برای هضم انقلاب هاست .
  • ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    0 0
    بخواهیم یا نخواهیم باید از زبان علمی استفاده کنیم. اگر می خواهید فارسی زبان علمی دنیل شود باید برنده یک جنگ جهانی شوید یا قدرت مسلط اقتصادی و سیاسی دنیا بشوید. اما بقیه دانشمندان دنیا بیکار نیستند وقت خود را برای یاد گیری زبانی تلف کنند که حوزه نفوذش از ایران و افغانستان فراتر نمی رود. ضمنا یادتان باشد به همان دلیلی که الان علمای قم دروس خارج خود را به زبان عربی می دهند باید زبان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ما انگلیسی باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس