خط داستانی نمایش «اوریا» با وجود تکراری بودن همچنان جذاب است و می تواند مخاطب را تا انتها با خود همراه کند.

رستگاری یک نمایش در «روز واقعه»سرویس فرهنگ و هنر مشرق - نمایش اوریا کاری از گروه تئاتر یتمیان کوفه این شبها و همزمان با ایام شهادت امام علی (ع) و شب های قدر در سالن مهر روی صحنه می رود. در این نمایش مرجان قمری، سعید بحرالعلومی، عارف برهمن، حسین میرزائیان، مجید اكبری، امیر رونقی، سید علیرضا موسوی، محمدعلی كیانی، یوسف طاهریان، سهیلا جوادی، علی راسـخ، حسـین میرزایی، حسین افرادی، محمد پیرمرد، سبا سلیمانی و كیانا كیانی نقش آفرینی کرده اند .  

نمایش مذهبی «اوریا» حكایت دختری یهودی به نام رایا است كه در خواب به او الهام می‌شود برادر مرده‌اش اوریا، زنده است و جایی انتظارش را می‌كشد. رایا مخفیانه و بدور از چشم برادران و پدرش که یک  یهودی بسیار متعصب است برای یافتن برادر، به سمت كوفه سفر می‌كند و ... خط داستانی نمایش «اوریا» با وجود تکراری بودن همچنان جذاب است و می تواند مخاطب را تا انتها با خود همراه کند. هاشمی حتی برای اینکه حوصله مخاطب در میان نمایش 75 دقیقه ای اش سر نرود و بتواند مخاطبانی از طیف های مختلف سلیقه ای و سنی داشته باشد ، پاساژهایی را برای هر چه جذاب تر کردن قصه نمایش تدارک دیده. در میانه نمایش ما با فصل هایی طرف هستیم که تم و فضای کار کاملا کمدی می شود و شخصیت هایی جدید به نمایش اضافه می شوند. از جمله این شخصیت ها دو عرب طماع هستند که برای دستیابی به اسب و سکه های رایا نقشه های ابلهانه ای را طرح ریزی می کنند و برای شرعی جلوه دادن کارشان به روایت هایی از معاویه متوسل می شوند.

آنچه نمایش «اوریا» را برای مخاطب متفاوت از سایر نمایش های مذهبی و تاریخی می کند لحن و بیانی است که در نمایشنامه نویسی اتخاذ شده. برعکس اغلب نمایش های مذهبی در نمایش «اوریا» هیچ کدام از شخصیت ها به زبان نوشتاری و ادبی صحبت نمی کنند و لحن و زبان کاملا محاوره ای و عامیانه است. همین موضوع سبب می شود مخاطب عام که اتفاقا مخاطب مورد نظر کارگردان است  ارتباط بیشتری با داستان و کاراکترها برقرار کند. درواقع در نمایش «اوریا» داستان در زمان صدر اسلام و ایام شهادت حضرت علی (ع) می گذرد اماشخصیت ها با زبانی امروزی و ساده صحبت می کنند.

در این نمایش از دو دسته از بازیگران استفاده شده است. بازیگران حرفه ای که سابقه نقش آفرینی در نمایش های حرفه ای و فیلم ها و سریال ها را داشته اند و بازیگرانی که قبلا چندان تجربه تئاتری نداشته اند و به اصطلاح در ابتدای راه قرار دارند. این شیوه ای است که سید جواد هاشمی از همان زمانی که مسئول تدریس به نوجوانان علاقمند به تئاتر در کانون فرهنگی حر بود نیز انجام میداد. یعنی قرار دادن بازیگران حرفه ای در کنار تازه کارها . در این رویه بازیگران کم تجربه می توانند از بازیگران با تجربه بیاموزند و بازیگران با سابقه هم از بازیگران جوانتر و تازه کار انگیزه و انرژی می گیرند.

رستگاری یک نمایش در «روز واقعه»

اما در کنار همه این محاسن ،نمایش «اوریا» خالی از اشکال هم نیست. موسیقی انتخابی چنگی به دل نمی زند و در بزنگاه های دراماتیک بی کارکرد بنظر می رسد. همچنین دکور و اکسسوار نمایش خوش سلیقه چیده و انتخاب نشده اند که البته مضیغه مالی می تواند دلیل موجهی برای این موضوع باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    من این نمایش رو شنبه شب دیدم. بنظرم کار متوسطی بود. ولی همین که مذهبی و درباره امام علی بود به دلم چسبید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس