سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ضمن تکرار ادعاها درباره ایران گفت که گزارش سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی‌های ادعایی واشنگتن درباره فعالیت‌های ایران در زمینه سلاح‌های هسته‌ای را تأیید می‌کند.

به گزارش مشرق، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که ادعاهایی درباره سایت پارچین مطرح کرده بود را کم‌اهمیت دانست و گفت که محتویات این گزارش درباره فعالیت ایران در زمینه تسلیحات اتمی، قبلاً در گزارش ماه دسامبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره «ابعاد نظامی احتمالی» (PMD) برنامه هسته‌ای ایران منعکس شده بود. 

«وال‌استریت‌ژورنال» بامداد دوشنبه به نقل از مقامات فعلی و پیشین آمریکایی ادعا کرد ذرات کشف‌شده اورانیوم در نمونه‌برداری سال گذشته در سایت نظامی پارچین احتمالا مرتبط با فعالیت‌های ایران در گذشته برای ساخت سلاح هسته‌ای بوده و با اظهارات مقامات ایرانی در تناقض است. 

کربی در واکنش به سوالی درباره اینکه آیا با توجه به این گزارش می‌توان گفت که موضوع PMD برنامه هسته‌ای ایران حل شده، گفت: «ما به طور کامل از گزارش ماه دسامبر آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران حمایت می‌کنیم. این گزارش، ارزیابی دیرینه ما درباره فعالیت‌های تسلیحاتی ایران را تأیید و نتیجه‌گیری کرد که فعالیت‌های تسلیحاتی صورت گرفته‌اند. بنابراین، این گزارش (وال‌استریت‌ژورنال) چیز تازه‌ای ندارد.»

«یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آذرماه سال گذشته گزارش خود را درباره موضوع ادعایی «جنبه‌های نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرد. 

منظور از «ابعاد نظامی احتمالی» ادعاهایی هستند مبنی بر اینکه ایران قبل از سال 2003 اقدام به انجام آزمایش‌هایی در زمینه سلاح‌های هسته‌ای در برخی از سایت‌های خود کرده است. کشورهای غربی ادعا می‌کنند شواهد مربوط به این تحقیقات از اسنادی به دست آمده‌اند که در لپ‌تاپی متعلق به یکی از فعالان برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته است. 

بسیاری از کارشناسان از جمله «محمد البرادعی»، مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در صحت و اعتبار این اسناد ادعایی تردید وارد کرده‌اند.

گزارش آذرماه آژانس، ایران را به فعالیت‌های تحقیق و توسعه در زمینه ساخت سلاح‌های هسته‌ای قبل از پایان سال 2003 میلادی متهم اما ادعا کرده است که این فعالیت‌ها از سطح امکان‌سنجی و تحقیقاتی فراتر نرفته‌اند. 

ایران همواره قاطعانه هر گونه ادعا درباره تلاش برای دست‌یابی به سلاح اتمی را رد کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس