به عقيده كارشناسان گردشگري ورود سرمايه‌گذاران خارجي به ايران استانداردهاي صنعت گردشگري ايران را به جلو هل مي‌دهد. شركت‌هاي خارجي رقابت و چالش‌هاي جديدي را پيش روي سرمايه‌گذاران داخلي مي‌گذارند و شركت‌هاي داخلي سعي مي‌كنند خدمات بهتري را به مشتريان ارائه دهند. اينگونه صنعت گردشگري با يك سونامي واقعي زيرساختي مواجه مي‌شود.

به گزارش مشرق، وقتي صحبت از آغاز سونامي گردشگري در ايران و ساخت 501 هتل و هتل آپارتمان به ميان مي‌آيد به معني وقوع اولين تكانه‌هاي بزرگ در صنعت گردشگري بعد از انقلاب اسلامي است. رشدي كه كم‌كم دارد نمود پيدا مي‌كند. اولين نشانه‌هاي خوش‌بيني را بايد ساخت هتل‌هاي لوكس ايراني و خارجي در كشورمان دانست.

اگر تا همين چند سال پيش تصاوير زيبا و رؤيايي هتل‌هاي دريايي در سواحل آنتاليا، اندونزي و تايلند مردم كشورمان را به سر وجد مي‌آورد، حالا مشاهده اولين هتل دريايي ايران در كيش كه اين روزها تيزرش از تلويزيون پخش مي‌شود اين باور را محقق كرده كه ايران نيز در زمينه خدمات‌رساني و امكانات و تسهيلات گردشگري چيزي كمتر از نام‌هاي بزرگ گردشگري دنيا ندارد. اكنون هتل‌هاي لوكس در كنار جاذبه‌هاي بي‌همتاي گردشگري ايران، گردشگران غربي را براي آمدن به كشورمان اغوا مي‌كنند.

تا چند سال پيش توقع گردشگران از هتل در ايران، توقعي سطحي بود. همين كه هتل‌ها و اتاق‌هايشان از وضعيت ظاهري مناسبي برخوردار و از نظر بهداشتي در وضعيتي ايده‌آل باشند، موردپسند گردشگران بود. اما حالا كم‌كم سر و كله هتل‌هاي لوكس پنج ستاره در ايران پيدا مي‌شود.

در واقع سونامي گردشگري كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي از آن سخن گفته را مي‌توان به ساخت هتل در ايران تسري داد. ايران با يك جهش بزرگ در زمينه هتل‌سازي و صنايع وابسته به آن مواجه است. رشد گردشگري در ايران و افق روشن گردشگري بين‌المللي در كشورمان در عين حال، زمينه را براي هجوم سرمايه‌گذاران خارجي به كشورمان فراهم آورده است تا شايد خلأ موجود در بخش سرمايه‌گذاري داخلي زيرساخت‌هاي گردشگري كشور به اين وسيله پر شود.

براي مثال، برند جهاني هتل‌هاي «مليا » كه يك برند اسپانيايي است، قرار است سال آينده اولين هتل پنج ستاره خارجي ايران را در سلمانشهر مازندران افتتاح كند، آن هم در حالي كه اين هتل تا پيش از اين از جزاير قناري و تنريف اسپانيا تا تايلند داراي شعبات زنجيره‌اي بوده است. در واقع هتل اسپانيايي «مليا» اولين هتل بين‌المللي و خارجي ايران خواهد بود كه بعد از 35 سال در كشورمان ساخته شده و به بهره‌برداري مي‌رسد.

رسانه‌هاي خارجي از اين اتفاق به منزله نشانه‌اي دال بر شكوفايي گردشگري ايران ياد كرده‌اند. از نظر رسانه‌اي چون روزنامه « تلگراف » انگليس، اين اميدواري وجود دارد كه با گشايش هتل‌هاي لوكس خارجي همچون هتل «مليا» در ايران پاي گردشگران و تجار خارجي به ايران باز شود.

تا پيش از وقوع انقلاب اسلامي، شركت‌هاي خارجي همچون «اينتركانتيننتال» داراي هتل‌هايي در ايران بودند. بعد از وقوع انقلاب اسلامي و در شرايط تحريم‌هاي گسترده اقتصادي كه با خروج شركت‌هاي خارجي از كشورمان همراه بود، هتل‌هاي داخلي جاي هتل‌هاي خارجي را گرفتند.

با اين حال بر اساس يك مدل جهاني، رشد و شكوفايي زيرساخت‌هاي گردشگري در كشورها در گرو سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك داخلي و خارجي است. سال گذشته نيز در بحبوحه ابراز علاقه‌مندي شركت‌هاي هتل‌سازي خارجي براي ورود سرمايه به ايران، اين هتل فرانسوي «آكور» بود كه ذكاوت به خرج داد و زودتر از همه اولين شعبه خود را در نزديكي فرودگاه بين‌المللي امام خميني تهران افتتاح كرد.

به نوشته روزنامه «تلگرام» انگليس در ايران براي حضور سرمايه‌گذاران خارجي و ساخت هتل‌هاي با‌كيفيت پتانسيل و ظرفيت بسيار زيادي وجود دارد كه به اين زودي تمام نمي‌شود. علاوه بر اين، هتل روتانا امارات متحده عربي نيز در حال ساخت چهار شعبه از هتل‌هاي خود در ايران است كه دو شعبه آن در تهران و دو شعبه ديگر نيز در مشهد ساخته مي‌شود. شهري كه ميعادگاه شمار زيادي از زائران شيعه از سرتاسر دنيا است. علاوه بر اين، گروه هتل‌هاي « جميرا » نيز در حال ساخت هتل در ايران است.
 
تنها حدود 125 هتل با مديريت خارجي و داخلي قرار است در سال 2016 ميلادي افتتاح شود. بر اساس هدفگذاري‌هاي بلند مدت، ايران تا سال 1404 بايد موفق به جذب سالانه بيش از 20 ميليون گردشگر خارجي شده باشد كه اين رقم در حال حاضر حدود پنج ميليون نفر است. ظرف دو سال گذشته نيز سير گشايش و افتتاح هتل‌هاي ايراني با سرعت زيادي رو به گسترش است.

تا پيش از انقلاب استراحتگاه‌هاي كنار دريا آميخته با نشانه‌هايي از انحطاط غربي بود به همين خاطر با وقوع انقلاب اسلامي بساط اين استراحتگاه‌ها كم‌كم برچيده شد. حالا بيش از سه دهه از انقلاب گذشته و مديريت گردشگري در كشور به اين نتيجه رسيده كه براي همطراز شدن با سطح رقابت جهاني گردشگري مي‌توان استراحتگاه‌هاي ساحلي را منطبق بر ارزش‌هاي اسلامي ساخت و به بهره‌برداري رساند.

با اين طرز تفكر، جزيره كيش در خليج پارس چند ماه پيش شاهد افتتاح اولين هتل لوكس دريايي ايران بود. هتلي كه 100 سوئيت و يك رستوران با كف شيشه‌اي را به مهمانانش ارائه مي‌دهد و تيزرش در اين روزها همه را پاي تلويزيون ميخكوب مي‌كند.

هتل بوتيك تجاري آراميس يكي ديگر از اين هتل‌هاي لوكس است كه در پاييز سال گذشته افتتاح شده است. هتل ايراني اسپيناس پالاس و هتل سالار دره در جوار رشته كوه البرز نيز از ديگر نمودهاي ظهور هتل‌هاي لوكس ايراني در كشورمان هستند.

به عقيده كارشناسان گردشگري ورود سرمايه‌گذاران خارجي به ايران استانداردهاي صنعت گردشگري ايران را به جلو هل مي‌دهد. شركت‌هاي خارجي رقابت و چالش‌هاي جديدي را پيش روي سرمايه‌گذاران داخلي مي‌گذارند و شركت‌هاي داخلي سعي مي‌كنند خدمات بهتري را به مشتريان ارائه دهند. اينگونه صنعت گردشگري با يك سونامي واقعي زيرساختي مواجه مي‌شود./روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    بزودی زنان ایرانی را هم جهت خدمات لازم به گردشکران استخدام خواهید کرد. مالزی هم ده سال پیش همین برنامه را شروع کرد الان پایتخت فحشا در آسیا از پاتایا به کوالالامپور منتقل شده است.
  • حسین ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    اگر واقعا سرمایه گذاری غیر رانتی کنند و هتل بسازند خیلی خوبه زیرا 1 - نمی تونند ساختمان هتل را بزنند زیر بغل و از کشور ببرند 2 - شرایط رقابتی برابر خواهد بود زیرا آنها هم مجبور به استفاده از نیروی کار ایرانی خواهند بود و به نظرم هتلهای داخلی در صورت کمی تحرک، مزیت رقابتی خوبی خواهند داشت 3 - رشد صنعت هتلداری به نفع همه فعالان خواهد بود
  • اسفندیاری ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    پس می گفتید برجام و بدفرجام و اینا شکست خورده شما؟؟؟
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    ما رو هم راه می دن؟
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    هتل چه دردی از کارگرهای بیکار شده ی ارج و پارس و قند ورامین و ..... دوا میکنه؟؟؟؟
  • حاج آقا ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    زنان ایرانی این کاره نیستن آقا
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    این حاج آقا چه خوش خیاله انگار تو جامعه رفت و آمد نداره
  • فوق تخصص ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    بی تربیت ذهن آلوده تاسف میخورم به حالت
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    حاج آقا زیاد خوش بین نباش! بی زحمت یه نگاه به سیر صعودی وحشتناک زنان بی حیا و حجاب بنداز و ببین اینکاره اند یا نه!
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    احسنت منم همین رو بهشون عرض کردم. آمار بالای بیحیایی و بی حجابی همه چیز رو روشن میکنه!
  • حاج آقا ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    چشمها را باید شست! تا وقتی نگاه امثال شما به خانوم ها اینه اوضاع از این بهتر نمیشه آقا.
  • امین ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    هتلی که مردم خودمون توان 1 شب موندن توشو ندارن. قطعا بعد از مدتی باید به توریستاشم خدمات نا متعارف بدن تا خرج زندگیشون در بیاد.توففف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس