کد خبر 590618
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱

تهدید یا عدم تهدید ایران برای رژیم صهیونیستی، بحران سوریه و ائتلاف اسرائیل با عربستان سعودی علیه ایران، محوری‌ترین بحث‌های انجام شده در کنفرانس امنیتی «هرتزلیا» بود.

به گزارش مشرق، شانزدهمین کنفرانس سالانه امنیتی «هرتزلیا» در سرزمین اشغالی روز چهارشنبه آغاز شد و همان‌طور که پیش بینی می‌شد، مهم‌ترین بحث‌ها همچون سال‌های گذشته، مربوط به ایران بود.

برنامه هسته‌ای ایران و موضوع سوریه و حزب‌الله و همکاری با کشورهای عربی علیه جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین سر فصل‌های سخنان مقامات و شخصیت‌های حاضر در کنفرانس بود.

«موشه یعلون» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی از افرادی بود که در صحبت‌های خود به برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و  مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران به دلیل اینکه تحت مفاد توافق هسته‌ای منجمد شده است، فعلا تهدیدی برای این رژیم محسوب نمی‌شود.

او در این باره افرود: برنامه هسته‌ای ایران تا پایان مدت برنامه جامع اقدام مشترک، محدود شده و اسرائیل وقت دارد تا خود را برای اتفاقات آینده آماده کند.

با وجود سخنان و ادعای موشه یعلون، اما «گیلعاد اردان» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تصریح کرد که ایران بزرگترین تهدید برای رژیم صهیونیستی بوده و هست.

او در این باره گفت: حزب‌الله می‌تواند به زیرساخت‌ها، فرودگاه‌ها، بنادر و منابع انرژی رژیم صهیونیستی صدمه وارد کند ...ایران هر اقدامی را برای ارسال سلاح‌های پیچیده به حزب‌الله انجام می‌دهد.

بحران سوریه و ارتباط آن با ایران موضوع مهمی دیگر بود که برخی سخنرانان همچون رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی به آن پرداختند.

«هرتزی هالیوی» رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه ادعاهای خود، با اشاره به «تلفات ایران در جنگ سوریه» مدعی شد: «آنها 250 نفر که این تعداد فقط شامل جنگجویان آنها از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، از دست دادند و این رقم شامل شبه نظامیان شیعه نمی‌شود که توسط ایران مدیریت می‌شوند».

رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه این سخنرانی مدعی شده که ایران «60 درصد بودجه» حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی فلسطین را تامین می‌کند.

اما بخش مهم و قابل توجه این کنفرانس اعترافی بود که برخی شخصیت‌های امنیتی اسرائیل در رابطه با ائتلاف این رژیم با برخی کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی علیه ایران، به زبان آوردند.

«هرتزی هالیوی» رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی  با استقبال از تقابل کشورهای عربی سُنی شامل برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان سعودی با ایران، آنها را «سُنی‌های عملگرا» خواند.

 هالیوی درباره عربستان سعودی هم گفت: «این عربستان سعودی همان عربستان سعودی که ما یک سال و نیم قبل دیدیم، نیست. عربستان سعودی فعالتر شده و در تلاش برای رهبری اردوگاه سنی در خاورمیانه است. این کشوری است که شاید وضعیت را باثبات کرده و در جنگش با ایران، قوی‌تر شده است».

 رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی افزود: «برخی از منافع کشورهای سنی عملگرا در حال نزدیک شدن به منافع ما است. این تحولی جالب است و در آن فرصتی وجود دارد

«دور گولد» سرپرست وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اما صرح‌تر در این باره صحبت کرد  گفت: میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و اسرائیل، همگرایی منافع وجود دارد.

گولد طی سخنرانی در شانزدهمین کنفرانس امنیتی «هرتزلیا» دلیل اصلی این همگرایی را نگرانی بر سر تمایلات ایران در خاورمیانه عنوان و تاکید کرد که موضوع فلسطین دیگر به هیچ وجه عنوان موضوع اصلی در منطقه نیست.

وی با بیان اینکه دیگر حل مناقشات فلسطین-اسرائیل پایه‌ای برای ایجاد روابط با دنیای عرب نیست، گفت: «مهم است که این روابط را قطعه به قطعه و در فضایی بسته ایجاد کرد تا پوشش رسانه‌ای نیر بر آن نباشد.»

سرپرست وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در انتها گفت: «شاید فرصت‌های جدیدی پیش‌روی ما باشد، (که آنهم) اساسا بخاطر ترس کشورهای زیادی از قدرت گرفتن ایران است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس