کد خبر 589930
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

معاون اول رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که بغداد قصد دارد از رژیم صهیونیستی به دلیل بمباران تاسیسات هسته‌ای عراق در سال ۱۹۸۱ شکایت و این رژیم را به پرداخت جریمه مالی ملزم کند.

 به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه رأی الیوم، همام حمودی، معاون اول رئیس پارلمان عراق اعلام کرد: ما قصد داریم اسرائیل را به دلیل بمباران تاسیسات هسته‌ای "تموز" در سال ۱۹۸۱ محاکمه و به پرداخت جریمه مالی به دلیل این تجاوز ملزم کنیم. این مسئول موعد طرح شکایت را مشخص نکرد.

تاسیسات اتمی اوسیراک عراق معروف به تموز، نخستین و تنها تاسیسات اتمی عراق بود که در زمان حکومت صدام در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی بغداد ساخته شد اما در هفتم ژوئن ۱۹۸۱ توسط جنگنده‌های اسرائیلی منهدم شد. اوسیراک نام خدای مرگ در مصر باستان بود. هزینه ساخت این نیروگاه تماماً از جانب عربستان سعودی پرداخت شده بود.

وی افزود: وزارت خارجه عراق و کمیته روابط خارجه در پارلمان باید این موضوع را در سطح بین المللی مطرح کنند و همزمان با سی و پنجمین سالروز حمله اسرائیل به این تاسیسات، به مسئله توجه ویژه‌ای کنند.

حمودی از سازمان ملل خواست قطعنامه ۴۸۷ شورای امنیت سال ۱۹۸۱ را اجرایی کند. براساس این قطعنامه عراق حق دارد برای حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای خود درخواست غرامت کند. شورای امنیت در این قطعنامه حمله اسرائیل را محکوم و درخواست کرده که در آینده چنین حمله‌ای را تکرار نکند.

عبالباری زیباری، معاون رئیس کمیته روابط خارجه در پارلمان عراق نیز تأکید کرد: عراق تاکنون نتوانسته به حمایت بین الملی برای اقامه دعوی علیه اسرائیل درباره بمباران رآکتور هسته‌ای تموز دست یابد.

وی گفت: اقامه دعوی قضایی علیه اسرائیل دستیابی به حمایت بین المللی به ویژه از سوی کشورهای عضو دائم شورای امنیت را می‌طلبد. ما تاکنون به این حمایت دست نیافته‌ایم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس