کد خبر 589316
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷

در مدت زمان باقی مانده تا پایان مهلت کسب سهمیه المپیک در دوومیدانی، ملی‌پوشانی که شانس زیادی برای کسب سهمیه داشتند در شرایط خوبی به سر نمی‌برند که البته مسابقه‌های خوبی هم از طرف فدراسیون برای کسب سهمیه المپیک برای ملی پوشان در نظر گرفته نشده است.

به گزارش مشرق، در فاصله  حدود یک ماه تا پایان مهلت فدراسیون جهانی دوومیدانی برای کسب سهمیه المپیک، ملی‌پوشان ایران برای افزایش تعداد سهمیه های خود به تورنمنت "ارزروم" ترکیه سفر کردند. تیم ملی ایران با ترکیب مریم طوسی، فرزانه فصیحی، جواهر زمانی، کیوان قنبرزاده، محمد ارزنده، سبحان طاهرخانی، محمدرضا وظیفه دوست، سجاد هاشمی آهنگری، محمد چشمه زار، امید تاجی، بهنام شیری، علی ثمری، محمد بنی آدم، میلاد سیار، میلاد دریساوی، وحید صدیق، رضا ملک پور، محمد صمیمی، محمود صمیمی، علی خدیور، یونس یوسف‌وند و مهدی زمانی در این رقابت ها شرکت کرد.

6 طلا، 5 نقره و 6 برنز ره‌آورد تیم ملی دوومیدانی در ترکیه بود اما نکته جالب این رقابت‌ها این بود که با وجود کسب 17 مدال که 6 عدد آن طلا بود هیچ یک از ملی‌پوشان موفق به کسب سهمیه المپیک نشدند. ترکیه یکی از مسابقه‌هایی بود که فدراسیون دوومیدانی برای کسب سهمیه المپیک برای ملی پوشان در نظر گرفته بود.

این سفر از همان ابتدا با حواشی همراه بود. تصمیم فدراسیون برای اعزام زمینی تیم ملی به ترکیه اعتراض ملی پوشان را به همراه داشت هرچند در نهایت تیم ملی با هواپیما و در یک سفر طولانی راهی ارزروم ترکیه شد.

ملی‌پوشانی همچون محمد ارزنده در پرش طول،‌‌کیوان قنبرزاده و محمدرضا وظیفه دوست در پرش ارتفاع، مریم طوسی در 200 متر و محمد صمیمی در پرتاب دیسک جزو شانس های کسب سهمیه المپیک دراین رقابت‌ها بودند.

می‌توان گفت محمد صمیمی با برجای گذاشتن رکورد 63.76 متر که در پرتاب دیسک قهرمان شد نزدیک ترین دوومیدانی‌کار ایران به المپیک بود. ورودی این ماده در المپیک 65 متر است.

دو ملی پوش پرش ارتفاع ایران در این رقابت‌ها عملکرد خوبی نداشتند و با وجود کسب مدال طلا و نقره از گرفتن سهمیه المپک بازماندند. محمدرضا وظیفه دوست با ثبت رکورد 2.15 متر به مدال طلا رسید و کیوان قنبرزاده نیز با رکورد 2.09 متر نایب قهرمان شد.(ورودی المپیک این ماده 2.29 است.)

در دوی 100 متر بانوان مریم طوسی با ثبت زمان 11:84 ثانیه نایب قهرمان شد و مدال نقره گرفت. طوسی در 200 متر نیز با ثبت زمان 24.11 ثانیه دوم شد و به مدال نقره رسید. تلاش طوسی برای گرفتن سهمیه 200 متر المپیک است که ورودی آن 23.20 است؛ رکوردی که به نظر می‌رسد در مدت زمان باقی مانده تا المپیک برای طوسی سخت باشد.

محمد ارزنده نیز که سابقه حضور در المپیک 2012 را دارد با رکورد 7.85 در ترکیه به مدال طلا رسید. ورودی المپیک در پرش طول 8.15 است.

یکی از عواملی که برای عدم نتیجه گیری تیم ملی در این رقابت ها عنوان می‌شود آب‌وهوای نامطلوب ارزروم ترکیه است. روز اول مسابقه ها به دلیل بارندگی نیمه تمام باقی ماند و این موضوع برای ملی‌پوشان ایران که در گرمای ایران بودند مشکل ایجاد کرد. اما فدراسیون دوومیدانی زمانی که چنین رقابتی را برای کسب سهمیه المپیک در نظر می‌گیرد باید تمام جوانب آن را بسنجد تا ملی‌پوشانش مجبور نباشند در شرایط جوی نامناسبی رقابت‌ کنند هرچند بد بودن آب‌وهوا دلیل خوبی برای ناکامی برخی دوومیدانی کاران است.

فدراسیون دوومیدانی اعلام کرده بود که رقابت های جایزه بزرگ تهران، مرحله اول لیگ ایران، رقابت‌های ترکیه و جام کازانف قزاقستان مسابقه‌هایی است که فدراسیون برای کسب سهمیه المپیک روی آن‌ها برنامه ریزی کرده است. در حال حاضر مسابقه های زیادی در سطح اروپا با حضور دوومیدانی کاران با کیفیتی برگزار می‌شود و مشخص نیست که چرا فدراسیون تنها ارزروم ترکیه را برای گرفتن سهمیه المپیک درنظر گرفته است که  ورزشکاران حریف قدری ندارند تا با مسابقه دادن با آنها سعی کنند رکورد خود را بهتر کنند.

بنابراین دو مسابقه برای ملی پوشان باقی مانده؛ یکی لیگ ایران و دیگری جام کازانف. کازانف رقابتی است که حدود نیمی از سهمیه های المپیک ایران سال گذشته در این مسابقه به دست آمد. کازانف همیشه برای دوومیدانی ایران خوب بوده و سهمیه های زیادی در این رقابت‌ها نصیب دوومیدانی کاران ایران شده است. با توجه به  این شرایط، کار برای دوومیدانی ایران برای کسب سهمیه بیشتر در مدت زمان باقی مانده سخت شده است و می توان گفت محمد صمیمی پرشانس‌ترین دوومیدانی کار برای گرفتن هشتمین سهمیه المپیک است.

کیوان قنبرزاده که پیش از این جزو نفراتی بود که همه شانس زیادی برای کسب سهمیه او قائل بودند درحال حاضر در وضعیت خوبی قرار ندارد. او مدت هاست با ایگور پاکلین کار می‌کند اما هنوز نتوانسته رکورد خود را که 2.26 است تکرار کند. این پرنده برای کسب سهمیه پرش ارتفاع باید رکورد ایران را که در اختیار خودش است 3 سانتی متر ارتقا بدهد و با 2.29 راهی المپیک شود؛ کاری که در یک ماه باقی مانده به نظر دشوار می‌رسد.

بسیاری از ملی پوشانی که ماه‌ها قبل اعلام می‌کردند به ریو می‌روند این روزها شرایط خوبی ندارند هرچند اکثر آن‌ها هنوز هم می‌گویند "المپیکی می‌شوم"؛ شیوه‌ای که برخی از ورزشکاران تنها برای اعزام شدن و فراهم شدن شرایط تمرینی برای خودشان به کارمی‌گیرند. در این جا فدراسیون باید هوشیاری لازم را داشته باشد تا امکانات را در اختیار افرادی قرار دهد که شانس واقعی رفتن به المپیک هستند.

دوومیدانی‌ ایران تاکنون توسط احسان حدادی و محمود صمیمی در پرتاب دیسک، لیلا رجبی در پرتاب وزنه، حسن تفتیان و رضا قاسمی در دوی 100 متر،‌ حمیدرضا زورآوند در 20 کیلومتر پیاده‌روی و محمد جعفر مرادی در ماراتن، 7 سهمیه المپیک بدست آورده است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس