مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: 750 هزار زوج برابر با 1/5 میلیون جوان آماده ازدواج برای نخستین‌بار امسال زیرپوشش آموزش‌های رایگان پیش از ازدواج قرار می‌گیرند.

به گزارش مشرق، ناصر صبحی‌قرا ملکی دوشنبه شب در همایش جوانان و دولت تدبیر و امید اظهار کرد: به نظر من روانشناس مهم‌ترین دستاورد برجام برای ما رهاورد امنیت است که پایه ارضای همه نیازهای اساسی انسان است در کشوری که امنیت نباشد آن کشور نه رشد کرده و نه به جایی می‌رسد.

وی افزود: سیمایی که اکنون از جوانان و کشورمان داریم این است که روز به روز گرایش به ازدواج و تشکیل خانواده رو به پایین است و از آن طرف انحلال خانواده و بحث طلاق رو به بالاست.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: با توجه به وضعیت استان مازندران که جزو استان‌های پر خطر است قضیه یک مقدار حساس شده و مازندران از نظر گرایش به اقدام ازدواج در سال‌های 93 و 94 دارای رتبه 27 کشور یعنی رتبه پنجم از آخر شده بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در بین استان‌های پر خطر بعد از تهران، البرز، قم، گیلان نوبت استان مازندران است به همین‌ دلیل برای این استان یک سری برنامه‌های خاصی را برای شرایط ویژه و مسافرپذیر بودن در نظر گرفته شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: برای اینکه در کشورمان بحث ازدواج را به حد معقول برسد و خطرها را کم کنیم چند مسئله را باید در نظر بگیریم که یکی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج است که جای نگرانی دارد اگر علمی به مسئله نگاه کنیم بخشی از قضیه نه تنها نگران‌کننده نیست بلکه یک چیز عادی است.

وی گفت: اکنون  سبک زندگی عوض شده و همه جوانان به ویژه دختران دوست دارند تحصیلات داشته باشند و این حق‌شان است یعنی دوست دارند تحصیلات عالی و به تبع آن اشتغال مناسب داشته باشند و در زندگی نقش‌آفرینی داشته و تاثیرگذار باشند و وقتی ما بخواهیم این کارها انجام دهیم خود به‌خود سن ازدواج بالا می‌رود پس جای هیچ نگرانی نیست.

صبحی افزود: نگرانی زمانی است که در کشور مسائل مختلف از جمله اقتصاد، مسکن، درآمد، شغل، بیکاری همه جزو موانع ازدواج محسوب می‌شود ما انکار نمی‌کنیم اما یادمان باشد هیچ کدام از اینها مانع اصلی ازدواج نیستند زیرا اگر این طوری بود باید طبقات مرفه همه‌شان ازدواج می کردند و هیچ مشکلی هم نداشتند یا برعکس طبقات متوسط به پایین نباید ازدواج می‌کردند یا اگر تشکیل خانواده می‌دادند باید دچار مشکل می شدند.

وی ادامه داد: از نظر روانشناسی برای ازدواج ایمن و ارتقای بهداشت روانی خانواده دو شرط اساسی داریم و این دو شرط باید با چهار نوع بلوغ همراه شود و با چهار نوع بلوغ همراه با  چهار ستون خانواده اصلاح شود تا به پنج نیاز اصلی رسیدگی شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان به تشریح این بحث برای حاضران پرداخت و گفت: چهار ستون ازدواج موفق شامل احساسات، شناخت، اقتصاد خانواده، روابط زناشویی زن و مرد است.

وی در این زمینه افزود: پنج نیاز اصلی هم شامل بقاء، عشق، قدرت، نیاز به تفریح و آزادی است.

صبحی در پایان اظهار کرد: برای نخستین‌بار امسال 750 هزار زوج برابر با 1/5 میلیون جوان آماده ازدواج زیرپوشش آموزش‌های رایگان پیش از ازدواج قرار می‌گیرند چون تمام تحقیقات نشان می‌دهد که پیشگیری بر همه فعالیت‌ها اولویت دارد و مهم‌ترین راهکار و استراتژی چیزی جزء آموزش نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس