کد خبر 588641
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

مرکز پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارشی اعلام کرد که به نظر می‌رسد اسرائیل 80 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

 به گزارش مشرق، به نقل از سایت إرم نیوز، این مرکز که مقر آن در سوئد قرار دارد، در گزارش خود نوشت: انبارهای سلاح هسته‌ای جهان در سال جاری میلادی کاهش یافته است اما روند کاهش بسیار کند بوده و 9 قدرت هسته‌ای جهان به ارتقای زرادخانه‌های خود ادامه داده‌اند.

تعداد سلاح‌های هسته‌ای در ژانویه به 15 هزار و 395 کلاهک هسته‌ای رسید که در مقایسه با سال 2015، 455 کلاهک کاهش یافته است.

یکی از پژوهشگران این مرکز می‌گوید: روند کاهش نشان می‌دهد که از بین بردن سلاح هسته‌ای در پایان راه خود قرار دارد چرا که هیچ گونه توافق جدید و یا احتمال توافق جدید میان روسیه و آمریکا وجود ندارد.

این مرکز اعلام کرد: دو قدرت بزرگ هسته‌ای در جهان 90 درصد سلاح هسته‌ای موجود را در اختیار دارند طوری که آمریکا حدود 7000 کلاهک هسته‌ای و روسیه 7290 کلاهک دارد. هفت قدرت دیگر عبارتند از: انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی.

به گفته پژوهشگر این مرکز، بسیاری از قدرت‌های هسته‌ای غیرشفاف بوده‌‌اند.

این مرکز برآورد کرده که کره شمالی 10 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. این کشور در سال 2006 نخستین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد با این حال این مرکز قادر به تحقیقات درباره این مساله نیست که آیا پیونگ یانگ می‌تواند سلاح قابل استفاده را تولید یا منتشر کند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس