سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پارتی‌های شبانه و شواهدی که نشان می‌دهد این پارتی‌ها هدایت‌شده است توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش مشرق، غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز در نود و هفتمین نشست خبری خود، در خصوص آخرین وضعیت پرونده مرتضوی گفت: دادگاه به یک بخش از این پرونده نقص گرفته که هنوز رفع نقص نشده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شورای شهر تبریز هم گفت: هنوز برای این پرونده کیفرخواست صادر نشده است.

یکی از خبرنگاران خطاب به اژه‌ای گفت: شما قبلاً گفته بودید که شواهد نشان می‌دهد پارتی‌های شبانه از جای به خصوص هدایت می‌شوند، آیا این شواهد تأیید شده است و اینکه تعداد بازداشتی‌ها چند نفر بوده است؟

اژه ای در پاسخ گفت: افراد بازداشتی که نگه داشته شده باشند کم بودند، مثلاً از پرونده سعادت‌آباد 2 نفر بازداشت شدند و به طور کل به انگشتان دو دست هم نمی‌رسند، این پرونده‌ها در خراسان، قزوین، کرج، کرمان و تهران بوده است و سیستم های اطلاعاتی در حال بررسی شواهد هستند.

وی افزود: این تعداد پارتی‌ها در یک مقطع زمانی بوده و نسبت به گذشته، از لحاظ تعداد متفاوت است، ضمن اینکه افرادی که در این پارتی‌ها شرکت می‌کنند، از این استان به آن استان مشترک هستند و دعوت‌کننده‌شان یکسان بوده است.

یکی دیگر از شواهدی که باعث شد احساس کنیم این پارتی‌ها هدایت‌شده است، این بود که برخی از افراد شرکت‌کننده از سفارتخانه‌ها در برخی پارتی‌ها حضور داشتند و انگار یارگیری می‌کنند و قرار و مدار می‌گذارند، ضمن اینکه نوع حرف‌هایی که آنجا زده می‌شود و نوع ابتذال‌شان مشترک است و به همین جهت احساس می‌شود که از یکجایی هدایت شده است. 

اژه‌ای ادامه داد: البته ممکن است برخی افراد شرکت‌کننده اطلاعی نداشته باشند و حتی برای عده‌ای که در تحقیقات اولیه مشخص شد از چیزی خبر نداشتند، پرونده هم تشکیل نشد، اما ممکن است در این مسیر فردی باشد که از تشکیل این پارتی‌ها هدف خاصی را دنبال کند، در هر صورت پرونده‌ها هنوز تکمیل نشده و غیر از پرونده قزوین، هیچ حکمی صادر نشده و پرونده‌ها به دادگاه نرفته است.

یکی از خبرنگاران گفت چرا در پرونده قزوین فرصت به اعتراض داده نشد و حکم به سرعت اجرا شد، در حالی که براساس قانون آیین دادرسی کیفری، 20 روز فرصت اعتراض وجود دارد و پرونده باید به تجدیدنظر برود، که اژه‌ای در پاسخ گفت: برخی از احکام قابل تجدیدنظر است و حکمی که قابل تجدیدنظر است، فرد ظرف 20 روز فرصت اعتراض دارد.

وی افزود: این موضوع چهار حالت دارد، اول اینکه حکم به محکوم علیه و وکیل قانونی‌اش ابلاغ می‌شود، می‌نویسند رؤیت کردم بدون اینکه اشاره‌ای داشته باشند که اعتراض دارند. حالت دوم این است که می‌گوید رؤیت کردم و اعتراض دارم، حالت دیگر می‌گوید حکم را قبول داشته و اعتراضی ندارم و در حالت چهارم هم ممکن است کلاً از پذیرش حکم استنکاف کند.

اژه‌ای تصریح کرد: اما در صورتی که همانجا بگوید حکم را قبول دارم و اعتراضی ندارم، همانجا حکم قطعی می‌شود، در این زمینه نیز به همین شکل بوده و خلاف آئین دادرسی صورت نگرفته است.

یکی از خبرنگاران پرسید: چرا با درخواست دفن حبیب محبیان در تهران مخالفت شده است که اژه‌ای گفت از این موضوع اطلاعی ندارم و با لبخند گفت شاید این اشکال از من است که همه خواننده‌ها را نمی‌شناسم.

خبرنگار دیگری در خصوص دلیل توقیف فیلم «عادت نمی‌کنیم» از سوی دادستان تهران اشاره کرد که اژه‌ای گفت: در این مورد به خصوص اطلاعی ندارم اما کما بیش چنین موضوعاتی اتفاق می‌افتد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس