تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی تا آغاز بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه دو دیدار دوستانه برگزار می‌کند که حریفان ایران برنامه بهتری پشت سر گذاشته‌اند.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال کشورمان خودش را برای حضور در انتخابی جام جهانی 2018 روسیه آماده می‌کند، جایی که باید در گروه A با کره‌جنوبی، قطر، ازبکستان، چین و سوریه رقابت کند. شاگردان کارلوس کی‌روش برای رقابت با این تیم‌ها دو بازی دوستانه برگزار کردند که برابر مقدونیه 3 بر یک پیروز شدند و مقابل قرقیزستان 6 بر صفر به برتری رسیدند. ایران یک دیدار دوستانه هم با کرواسی داشت که کادرفنی به دلیل در اختیار نداشتن چند بازیکن، آن را لغو کرد.

اینکه تیم ملی بازی‌های بزرگی انجام نداد، اظهر من‌الشمس است. آخرین بازی‌های تدارکاتی تیم ملی به جز ژاپن که تیمی آسیایی است، مقابل شیلی و سوئد در فروردین‌ماه 94 بود و پس از آن حریفان تدارکاتی تیم ملی تیم‌های درجه 2 و درجه 3 بودند.

کارلوس کی‌روش پیش از این درباره برگزاری بازی تدارکاتی با برزیل گفته بود: «در بازی با برزیل تیم ایران 3 بر صفر باخت و فقط بازیکنان عصبی شدند. این بازی دستاوردی برای فوتبال ایران نداشت. البته باید بگویم این تنها نظر من است. اینکه ما 1.5 میلیون دلار برای این بازی بدهیم رقم بسیار زیادی است، چرا که می‌توانیم با 500 هزار دلار دو تیم را به ایران بیاوریم و یک میلیون دلار نیز برای ما باقی بماند. می‌توانیم این یک میلیون دلار را خرج کیفیت زمین‌های ورزشگاه‌ها، فوتبال بانوان، فوتبال ساحلی و پیشرفت‌های دیگر فوتبال ایران کنیم».

در این مدت البته 1.5 میلیون دلاری که برای برگزاری بازی‌های دوستانه بزرگ پرداخت نشد، برای بالا بردن کیفیت زمین‌ها نیز خرج نشده تا کی‌روش از هر دو سو متضرر شود. نه برای تیم ملی بازی‌های بزرگ دوستانه تدارک دیده شد و نه کیفیت زمین‌ها بالا رفت. این بار سرمربی تیم ملی می‌گوید که تیمش نیاز به بازی‌های تدارکاتی بزرگ دارد و وقتی از او سؤال می‌شود آیا بازی با قرقیزستان محک خوبی برای بازیکنانش بود یا نه، گفت: «ما خوشحال و راضی هستیم که قرقیزستان قبول کرد در ایران بازی کند. البته ما منتظر حمایت مالی در ابعاد مختلف هستیم تا بتوانیم با تیم‌های بزرگ‌تر بازی کنیم. مطمئنم با حمایت مالی خواهیم توانست تیم‌هایی که در رنکینگ بالاتری قرار دارند، به ایران بیاوریم و بازی کنیم».

بازی با تیم‌های بزرگ دنیا برنامه‌ای است که تیم‌های مدعی آسیا در دستور کار قرار داده‌اند. استرالیا با انگلیس و یونان بازی می‌کند، کره‌جنوبی رو در روی اسپانیا و چک قرار می‌گیرد، ژاپن با بلغارستان و بوسنی بازی کرده و فقط تیم ملی ایران است که بازی با تیم‌های درجه 2 و 3 را در دستور کارش قرار می‌دهد.

اگر بر اساس رتبه‌بندی فیفا نگاه کنیم، مدعیان اصلی صعود به جام جهانی از قاره آسیا تیم‌های ایران، کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا هستند. در کنار آنها نیز تیم‌هایی مانند قطر، امارات، ازبکستان و چین هم که در چند سال اخیر پیشرفت خوبی داشته‌اند، می‌توانند خود را برای صعود مدعی نشان دهند و البته از عربستان هم نباید غافل بود. در این بین بیشتر این تیم‌ها باتوجه به فیفادی، اردوهای تدارکاتی برگزار کرده و بازی‌های دوستانه‌ای هم پشت سر گذاشتند یا در حین مسابقات انتخابی جام جهانی بازی‌های دوستانه‌ای را هماهنگ کرده‌اند، بازی‌هایی که در سایت فیفا به ثبت رسیده است.

نگاهی به جدول مسابقات دوستانه 12 تیم حاضر در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی نشان می‌دهد که تیم‌ها برای آماده‌سازی چه حریفانی را پیش‌رو داشته‌اند و به چه شکل می‌خواهند مسیرشان تا روسیه را طی کنند. کره‌جنوبی، اصلی‌ترین رقیب ایران در 10 روز اخیر دو دیدار تدارکاتی مقابل اسپانیا و چک انجام داده است. قطر، یکی دیگر از حریفان جدی ایران با آلبانی بازی کرده و پیش از شروع مسابقات انتخابی هم به مصاف عراق و تایلند می‌رود. ازبکستان با کانادا بازی کرد و در حین مسابقات با اردن مصاف می‌دهد و چین هم به مصاف ترینیداد و توباگو و قزاقستان رفته است. سوریه دیگر همگروه ایران هم با تایلند و امارات بازی کرده است.

جدول بازی‌های دوستانه گروه A انتخابی جام جهانی 2018 روسیه:

ردیف تیم‌ها بازی دوستانه اول بازی دوستانه دوم بازی دوستانه سوم
1 ایران مقدونیه - 13 خردادماه قرقیزستان - 18 خردادماه -
2 ازبکستان کانادا - 18 خردادماه اردن - 20 آبان‌ماه -
3 چین ترینیداد و توباگو - 14 خردادماه قزاقستان - 18 خردادماه -
4 سوریه ویتنام - 11 خردادماه تایلند - 14 خردادماه امارات - 16 خردادماه
5 قطر آلبانی - 9 خردادماه عراق - 18 مردادماه تایلند - 3 شهریورماه
6 کره‌جنوبی اسپانیا - 12 خردادماه چک - 16 خردادماه  

دیدارهای دوستانه تیم‌های حاضر در گروه B هم قابل توجه است. بیشترین تعداد بازی دوستانه را استرالیا و تایلند در برنامه داشته‌اند. تایلندی‌ها اخیراً جام پادشاهی کشورشان را برگزار کردند و به مصاف سوریه و اردن رفتند و یک بازی دوستانه با قطر هم در دستور کارشان قرار گرفته که پیش از آغاز بازی‌های انتخابی جام جهانی برگزار خواهند کرد. استرالیا یک دیدار با انگلیس برگزار کرده و دو بار رو در روی یونان قرار گرفته است. ژاپن با بلغارستان و بوسنی و هرزگوین بازی کرده و امارات با اردن و سوریه مصاف داده است و عراق هم یک بازی تدارکاتی با قطر خواهد داشت. عربستان تنها تیمی است که بازی دوستانه‌ای در دستور کارش قرار نگرفته و تقویم فیفا برای بازی‌های دوستانه عربستان خالی است.

جدول بازی‌های دوستانه گروه B انتخابی جام جهانی 2018 روسیه:

ردیف تیم‌ها بازی دوستانه اول بازی دوستانه دوم بازی دوستانه سوم
1 استرالیا انگلیس - 7 خردادماه یونان - 15 خردادماه یونان - 18 خردادماه
2 امارات اردن - 14 خردادماه سوریه - 16 خردادماه -
3 تایلند سوریه - 14 خردادماه اردن - 16 خردادماه قطر - 3 شهریورماه
4 ژاپن بلغارستان - 14 خردادماه بوسنی و هرزگوین - 18 خردادماه -
5 عراق قطر - 18 مردادماه - -
6 عربستان - - -
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس