یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که اجرای برجام در عمل هیچ تحرک و رونقی را برای اقتصاد کشور به ارمغان نیاورده گفت: در شرایط کنونی معاملات بازار سرمایه و حرکت شاخص بورس بر اساس واقعیت های اقتصادی کشور است.

به گزارش مشرق، محمد قصری گفت: با کاهش هیجان‌های ناشی از انتشار خبر رسیدن به توافق هسته ای و نیز اجرایی شدن برجام، در حال حاضر سرعت رشد شاخص و قیمتها در بورس کاهش یافته است و در شرایط کنونی معامله گران بازار به دنبال خبر تازه به عنوان بهانه ای برای بازگشت دوباره نقدینگی به معاملات هستند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر با توجه به این که خبر تازه ای در خصوص اجرای برجام و رفع تحریم ها شنیده نمی شود بنظر می رسد ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک دوباره بر بازار سرمایه حاکم شده و این موضوع جذب سرمایه‌های جدید و رونق بورس را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی با اشاره به این که رفع تحریم‌ها و نیز ایجاد گشایش‌های مالی در عرصه جهانی موجب رونق نسبی اقتصاد خواهد شد اضافه کرد: این موضوع موجب می شود ریسک های سرمایه‌گذاری در اقتصاد در کشور کاهش یافته و شاهد رونق نسبی بازار سهام باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرایی عدم تاثیرپذیری اقتصاد و بازار سرمایه از امضاء تفاهم نامه و قرارداد میان شرکتهای داخلی و خارجی در ماههای گذشته اذعان داشت: تا ریسک های اقتصاد کشور از بین نرود نباید انتظار رونق بورس و تحول اقتصادی در کشور بود و با امضاء چند تفاهم نامه اقتصادی اتفاقی در حوزه اقتصاد رخ نخواهد داد.

وی تاکید کرد: تاثیر پذیری اقتصاد از رفع تحریم ها و اجرای برجام موضوعی زمان بر است و تا زمانی که شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به سودآوری نرسند نمی توان انتظار رشد و رونق پایدار در اقتصاد و بازار سهام را داشت.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: بهترین راه حل رسیدن معاملات بورس به ثبات و تعادل این است که معامله گران از خرید و فروش سهام بر پایه هیجان و شایعات پرهیز کنند و با نگاهی بلندمدت در بورس اقدام به دادوستد کنند.

وی گفت: همچنین در شرایط کنونی بنظر می رسد معاملات بازار سرمایه و حرکت شاخص بورس بر اساس واقعیت های اقتصادی کشور است؛ چرا که اجرای برجام در عمل هیچ پیشرفتی را برای تحرک و رونق اقتصاد کشور به ارمغان نیاورده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون قیمت سهم‌ها شرکتها در بیشتر گروه‌های بورسی اصلاح و به قیمت واقعی خود رسیده است و ریزش بیشتر قیمت و شاخص نشان از حاکم بودن هیجان بجای تحلیل در بورس دارد.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار سهام در ماههای پیش رو نیز اذعان داشت: بنظر نمی رسد اتفاق خاصی تا پایان نیمه نخست امسال در اقتصاد و در پی آن بورس بیفتد و تنها شایعات می تواند موجب نوسان در بورس و افزایش و کاهش قیمت سهام برخی شرکتها شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس