سهیل کریمی کارگردان «حاج والی» گفت: پس از فوت حاج عبدالله والی، ننه سکینه یکی از افراد روستا شروع به نوحه‌خوانی برای امام حسین(ع) کرد و بر سرخود می زد و می‌گفت امام حسین ما رفت.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نخستین قسمت برنامه تلویزیونی «ماه نشان» ویژه شب های ماه مبارک رمضان، شب گذشته میزبان خانواده مرحوم عبدالله والی مسئول کمیته امداد امام خمینی(ره) و نماینده امام در منطقه محروم بشاگرد بود که اردیبهشت سال 1384 درگذشت.

در این برنامه که با اجرای حسین یکتا و بیژن نوباوه از شبکه افق روی آنتن می‌رفت، همسر مرحوم عبدالله والی، محمود والی برادر مرحوم عبدالله والی و همسر ایشان و همچنین سهیل کریمی کارگردان مستند «حاج والی» حضور داشتند.

آرزویی که همسر مرحوم عبدالله والی به آن رسید
همسر مرحوم والی در این برنامه با بیان اینکه مرحوم عبدالله والی از سال 1361 وارد منطقه بشاگرد شد و فعالیت‌های جهادی خود را آغاز کرده بود به ذکر خاطره‌ای از آن دوران پرداخت و گفت: در سال 1363 که به همراه فرزندم پس از طی مسیرهای صعب العبور و ناهمواریهای بسیار و پس از گذشت 19 ساعت به منطقه بشاگرد رسیدیم مهمترین دغدغه من چگونگی بازگشت از این مسیر بود.

وی افزود: زمانی که در منطقه حضور داشتم روزی حاج والی اعلام کرد که مهمان داریم و در آن همان لحظه هلی‌کوپتری بر زمین نشست و فرد مسئولی که برای بررسی وضعیت دارویی و درمانی منطقه آمده بود از هلی‌کوپتری که بیشتر از 2 ساعت نمی‌توانست توقف داشته باشد، پیاده شد و من از آنها پرسیدم که از کجا آمده‌اند؟ و جواب دادند که از بندرعباس. گفتم می توانستید این مسافت نزدیک را با هلی‌کوپتر نمی‌آمدید و از سختی‌های این جاده خود را دور نگه نمی‌داشتید. آنها برای بازدید از منطقه رفتند و زمانی‌که بازگشتند هلی‌کوپتر بازگشته بود و آنجا بود که آن مسئول هلال احمر به من گفتند حاج خانم به آرزویتان رسیدید.

همسر مرحوم عبدالله والی در ادامه برنامه درباره ویژگیهای شخصیتی آن مرحوم گفت: ایشان یک مرد نمونه بودند. پیش از اعزام به بشاگرد نیز عاشق خدمت به مردم بودند و به هموطنان خودش خدمت می‌کرد. ایشان با برنامه‌ریزی منظم برای افراد بی بضاعت و کم بضاعت خربد می‌کردند و در کنار کارهای اصلی نیز فعالیتهای جانبی مانند خیریه هم داشته است.

وی در پاسخ به حسین یکتا در رابطه با نصیحت به جوانان امروزی یادآور شد: گذشت و صبوری در زندگی بسار مهم است. وقتی زندگی زناشویی آغاز می‌شود مهمتر از همه ایمان به خداست. مشکلات با گذشت زمان و با توکل به خدا از بین می‌رود.

خاطرات سهیل کریمی از خدای بشاگرد

سهیل کریمی کارگردان «حاج والی» در این برنامه درخصوص ساخت مستند درباره خدای بشاگرد گفت: صحنه‌ای در مستند نمایش داده شده که با دیدن آن اشک من جاری می‌شود و آن زمانی است که همسر مرحوم حاج عبدالله والی جلوی تابوت را گرفتند و گفتند که اجازه دهید همسرم را پس از 23 سال ببینم.

وی افزود:‌ کار تصویربرداری این مستند در سال 84 به پایان رسیده بود و بنا بر پیشنهاد مرحوم والی در انتظار ارسال موسیقی محلی از منطقه بشاگرد توسط حاج والی بودم که خبر فوت ایشان را به من اطلاع دادند. مقام حاج عبدالله و امثال آنها همان شهادت است.

سهیل کریمی به ذکر خاطره‌ای از مرحوم عبدالله والی پرداخت وگفت: مرحوم والی همیشه می‌گفتند که خار مغیلانی که در پایمان می‌رفت خوشحال می‌شوم به این دلیل که مسیر درستی را طی می‌کنم.

این مستندساز کشورمان اضافه کرد: واکنش مردم پس از شنیدن خبر فوت مرحوم والی بسیار حیرت آور بود. ننه سکینه شروع به نوحه‌خوانی برای امام حسین(ع) کرد و بر سرخود می زد و می‌گفت امام حسین ما رفت. یا فردی که به مشهدی مریم معروف بود می‌گفت که خدای ما از دنیا رفت و یا فرد نابینایی که در منطقه حضور داشت می‌گفت که از امروز خداوند چشمان مرا گرفت و تعابیر بسیار عجیبی بود.

حسین یکتا: در مقابل حاج عبدالله والی کم آوردم
حسین یکتا مجری برنامه «ماه نشان» گفت: با دعوت دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) به بشاگرد رفتیم و آنجا با مرحوم عبدالله والی آشنا شدم و ما را برای بازدید از مناطق مختلف منطقه برد که شامل مسیرهای سخت و ناهموار و صعب‌العبور می‌شد.

وی افزود: همیشه گفته‌ام و می‌گویم که از زمانی که حاج عبدالله را دیدم احساس کردم که خیلی من کم آوردم. و هر زمانی که یادی از حاج عبدالله شود من فکر می‌گویم که ایشان از آن برکتی‌ها و نورانی‌هایی بود که خدا آن را برای بقیه مردم شمع راه قرار داده بود.

یکتا اضافه کرد: بعضی از افراد برکتی شدند و به این شکل شب اول ماه رمضان مهمان همه خانه‌ها می‌شوند و این غیر از این نیست که هر کاری کنیم برای خدا گم نمی‌شود. و به اعتقاد بنده حاج عبدالله در بشاگرد منش خود را راه انداخت و به ارمانهای خود رسید.

بسیاری او را به عنوان نماد مدیریت جهادی می شناسند؛ مرحوم والی طی حدود 23 سال و با اجرای طرح های گسترده عمرانی، مردم محروم بشاگرد را از فقرهای مختلف رهانید و چهره قبلی این منطقه را به کلی دگرگون کرد.

برنامه «ماه نشان» به تهیه کنندگی پیام ابراهیم پور، هر شب طی ماه مبارک رمضان با اجرای بیژن نوباوه و حاج حسین یکتا، ساعت 22.30 به صورت زنده از شبکه افق پخش می‌شود.

موضوع این برنامه، فعالیت های مردمی است که برای مردم و در راستای خدمت به اجتماع انجام می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس