مسلمانان نیمکره شمالی زمین امسال یکی از دشوارترین ماه‌های رمضان در بیش از ۳۰ سال گذشته را پیش رو دارند.

به گزارش مشرق، روزنامه گاردین نوشت: ماه رمضان که به زودی آغاز می‌شود، امسال در موقعی از سال قرار گرفته که در برخی نقاط فاصله میان اذان صبح تا مغرب بیش از ۲۰ ساعت است.

ابراهیم مگرا، امام مسجد لستر و معاون دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا می‌گوید: ما طعم این مسئله را سال گذشته چشیدیم؛ اما امسال شرایط سخت‌تر است. اما همه این‌ها بخشی از تجربه روزه‌داری است و اکثر مسلمانان به آن وفادارند. شاید تنها لازم باشد که افراد سالمند، بیمار و کسانیکه از دارو استفاده می‌کنند، خود را از روزه‌داری معاف کنند.

مسلمانان در جزیره‌ها و مناطق کوهستانی اسکاتلند در بریتانیا بیشترین ساعات روزه‌داری را تجربه می‌کنند. در برخی از این مناطق عملاً خورشید در این موقع سال غروب نمی‌کند و تاریکی کامل برقرار نمی‌شود.

وحید خان، پزشک و عضو هیئت مدیره مسجد شهر «اینورنس» اسکاتلند، شمالی‌ترین مسجد بریتانیا، می‌گوید: با وجود همه این مشکلات مسلمانان مصمم هستند که روزه بگیرند. فکر کردن به آن سخت‌تر از انجام‌دادنش است.

حدود چند صد مسلمان در اینورنس زندگی می‌کنند که یکی از مشکلات آن‌ها در ماه رمضان تنظیم جدول زمانی برای کار و روزه‌داری است.

بسیاری از کارفرمایان به کارکنان مسلمان خود اجازه می‌دهند که شیفت‌های خود را به ساعات اولیه روز تغییر دهند تا انرژی بیشتری داشته باشند و همچنین زمانی نیز برای نماز به آن‌ها داده می‌شود.

ابراهیم مگرا می‌گوید: بسیاری از مسلمانان مرخصی‌های خود را ذخیره می‌کنند تا در روزهای ماه رمضان از آن‌ها استفاده کنند.

دانش‌آموزان مسلمان نیز امسال با مشکلات خاص خود مواجه هستند؛ زیرا امتحانات با ماه رمضان همزمان شده و بسیاری از مدارس از تغییر زمان امتحانات برای کمک به دانش‌آموزان مسلمان امتناع می‌کنند و این مسئله در نحوه بازدهی آن‌ها تأثیر خواهد داشت./ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس