کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل متحد (UNHCR)، امروز (یکشنبه) ضمن درخواست تحقیق درباره غرق شدن یک پناهجوی 22 ساله سوری در رودخانه «تیسا»، درباره نحوه برخورد با پناهجویان سوری در مجارستان هشدار داد.

 به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه خبری «صدای آلمان»، «مونتسرات فیکساس ویه» نماینده امور اروپای مرکزی کمیساریای عالی امور پناهجویان گفت، مرگ تاسف بار این جوان پناهجوی سوری در این رودخانه در نزدیکی مرز مجارستان با صربستان باید هر چه سریعتر و بطور جامع توسط مقامات دو کشور بررسی شود.

«بابر بلوچ» سخنگوی کمیساریای عالی پناهجویان گفت، سازمان متبوعش از ماه مه (اردیبهشت) بیش از 100 مورد پرونده درباره استفاده افراطی از زور علیه پناهجویانی که تلاش می کنند وارد مجارستان شوند، تهیه کرده است.

مجارستان پارسال و به دنبال هجوم صدها هزار پناهجو به مرزهای این کشور، اقدام به بستن مرزهایش کرد.

این گروه از پناهجویان عمدتا ساکنانی از کشورهای خاورمیانه بخصوص عراق و سوریه، آسیا و آفریقا هستند که به دلیل جنگ یا ناامنی در کشورشان مجبور به فرار شده اند و به امید عزیمت به کشورهای ثروتمندتر اتحادیه اروپا شامل آلمان و سوئد از مسیرهای ترانزیتی همچون مجارستان استفاده می کنند.

«پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان سپتامبر 2015 (شهریور 94) اعلام کرد که بوداپست به منظور جلوگیری از ورود پناهجویان، در بخشی از مرز این کشور با صربستان و رومانی سیم خاردار می کشد.

این اقدام همزمان با اعلام وضع فوق العاده در مجارستان به دنبال هجوم پناهجویان انجام شد.

بیش از یک میلیون پناهجو در سال 2015 با ورود به اتحادیه اروپا، مباحث عمدتا سیاسی ای را در بین 28 کشور عضو این اتحادیه درباره وضع پناهجویان و مهاجران و چگونگی اسکان آنها برانگیخته اند.

کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد بتازگی از تلاش عجولانه پارلمان مجارستان برای تصویب قوانین جدید پذیرش پناهجو و همچنین تصمیم دولت این کشور درباره ساخت حصار مرزی با صربستان انتقاد کرد.

این کمیساریا هشدار داد تغییرات در نظام پذیرش پناهجویان در مجارستان، ممکن است «پیامدهای مرگباری» برای پناهجویان و آوارگانی داشته باشد که از جنگ در کشورشان گریخته اند.

فیکاس ویه نماینده اروپای مرکزی این کمیساریا در نامه ای سرگشاده خطاب به پارلمان مجارستان اعلام کرد، با وجود آنکه کشورها حق دارند از مرزها و شهروندان خود دفاع کنند، الحاقیه های برنامه ریزی شده در قانون پذیرش مهاجران، باعث خواهد شد افرادی که از آزار و شکنجه فرار می کنند، نتوانند به حمایت های بین المللی در مجارستان دست پیدا کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس