وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری پاریس اعلام کرد که حذف بخشی از ویدئوی سخنگوی وزارت خارجه این کشور درباره توافق هسته‌ای ایران در سال 2013 احمقانه خام و بیجا بوده است.

به گزارش مشرق، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه (دیروز)، حذف بخشی از ویدئوی سخنگوی وزارت خارجه این کشور درباره توافق هسته‌ای ایران را «احمقانه، خام و بیجا» توصیف کرد.
 
شبکه سی ان ان گزارش کرد، وزیر خارجه آمریکا تصریح کرده است که به دنبال آن است تا متوجه شود چه کسی در وزارت خارجه آمریکا مسئول چنین اقدامی است و افزود که تمایلی ندارد کسی که مرتکب چنین کاری شده است، در وزارت خارجه آمریکا فعالیت داشته باشد.  
 
وی به خبرنگاران در پاریس گفت: «من تمایل دارم بفهمم دقیقاً چه رخ داده است و دلیل آن چه بوده است».
 
درخواست کری برای تحقیق در خصوص این موضوع در حالی صورت می‌گیرد که عواقب این موضوع همچنان ادامه دارد و جمهوری‌خواهان کنگره خواستار تحقیق درباره حذف بخشی از ویدئو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره توافق ایران در سال 2013 شده‌اند.
 
وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اذعان کرد در نسخه منتشر شده از ویدئوی یک کنفرانس مطبوعاتی در سال 2013 که در یوتیوب و سایت وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده بود، بخش هایی که حاوی پاسخ‌هایی درباره رایزنی‌های هسته‌ای با ایران بوده، عمداً حذف شده است اما تاکنون اعلام نکرده است که کدام یک از مقامات وزارت خارجه آمریکا خواستار حذف این بخش شده است.
 
«اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه نامه‌ای را به «استیو لینیک» بازرس کل وزارت خارجه آمریکا نوشت و خواستار تحقیق درباره این موضوع شد.
 
رویس در این نامه نوشت: « دفتر امور عمومی با دستکاری این ویدئو، وظیفه خود برای ارتباط به موقع و اطلاعات دقیق با هدف تقویت پیشبرد سیاست خارجی آمریکا را دست کم گرفته است».
 
وی ادامه داد: «این مسئله با توجه به اینکه این ویدئو با مذاکرات هسته‌ای بسیار مهم با جمهوری اسلامی ایران روبرو بوده است، بسیار نگران کننده است».
 
«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته بود که یک مقام آمریکایی که نام وی را نیاورد، در یک تماس تلفنی خواستار حذف چندین دقیقه از کلیپ ویدئویی تبادل نظر با خبرنگاران و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شده است.
 
وی ادامه داد که تکنسین وزارت خارجه آمریکا که این نوار ویدئویی را ویرایش کرد، نمی‌تواند به یاد بیاورد که چه کسی چنین درخواستی را مطرح کرده است.
 
بخش حذف شده این ویدئوی مذکور شامل سوالاتی درباره کنفرانس خبری بوده است که در آن «ویکتوریا نولند» سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات محرمانه بین آمریکا و ایران درباره توافق هسته‌ای ایران را رد کرده بود.
 
«جیسون چافتز» رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه شب هفته گذشته، نامه‌ای به کری نوشت و از او جزئیات بیشتری از جمله نام و سمت افرادی که در ماجرای حذف بخشی از ویدئو درگیر بودند را درخواست کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس