کد خبر 58273
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۸

عدم رعایت نکات بهداشتی در فصل تابستان باعث بروز بیماری هایی می شود که غالبا اثرات جبران ناپدیری بر بدن انسان می گذارد.

روز های گرم سال همواره شاید با خاطرات شیرین تعطیلات و تفریحات معنی پیدا می کند،اما در کنار تمام این تفریحات، عدم رعایت نکات بهداشتی باعث بروز بیماری هایی می شود که غالبا اثرات جبران ناپدیری بر بدن انسان می گذارد.

 

گرمازدگی

گرمازدگی از آن دسته مشکلاتی است که  مخصوص فصل گرماست.بدن انسان بطور عادی ، دارای یک مکانیزم تنظیم گرمایی است که برهم خوردن تعادل در این مکانیزم به نحوی که درجه حرارت بدن به طور غیر عادی بالا رود  موجب گرمازدگی می شود  .

بالا رفتن دمای هوا موجب افزایش تبخیر آب بدن شده و  این امر سبب کاهش فشار خون و درنتیجه عدم خون رسانی کافی به کلیه ها و مغز خواهد شد.

هنگامی كه خون به مقدار کافی و در زمان لازم خود به کلیه ها نرسد، میزان ادرار در دراز مدت کاهش یافته و مقدار سم های  اوره و کراتین در بدن افزایش خواهد یافت و در این حالت فرد دچار نارسایی حاد کلیه شده که باید به طور مداوم دیالیز شود.

اثر منفي نرسيدن خون به مغز نیز سرگیجه شدیدی بوده که به بیهوشی منجر می شود.

گرمازدگی در شرایط خاصی حتی ممکن است به مرگ انسان منجر شود.از این رو پزشکان توصیه می کنند در روزهای گرم سال، دائما مایعات سالم و به خصوص  آب نوشیده شود.


اسهال

سفر و گذراندن اوقات فراغت در خارج از منزل یکی از متداول ترین تفریحات در فصل تابستان به شمار می رود، از این رو مصرف غذاهای آماده و غیرخانگی نیز افزایش پیدا  می کند. غداهای آماده به خصوص فست فودها اغلب بدون رعایت نکات بهداشتی تهیه شده و  از نظر ارزش غدایی و سلامت قابل قیاس با غذاهای خانگی نیستند به همین خاطر استفاده از غدا،سبزی و آب آشامیدنی آلوده باعث عفونت دستگاه گوارش و بروز اسهال یا عفونت های تهاجمی می شود که این عفونت ها در مواردی باعث گشادی و یا سوراخ شدن روده خواهد شد.


اسهال و عفونت دستگاه گوارش باعث کم شدن آب بدن می شود که با توجه به گرمای هوا و افزایش تعرق بدن باید با مصرف زیاد مایعات این کمبود را جبران کرد.

وبا در شرایط خاص و با توجه به میزان آلودگی مواد خوراکی،خصوصا سبزیجات، عفونت در بدن پیشرفت می کند و باعث می شود بیمار دچار اسهال و استفراغ شدید شده و طی 24 ساعت به سرعت آب بدن خود را از دست بدهد به طوری که در این مدت زمان، حدود 10 درصد از وزن بیمار به دلیل استمرار دفع آب بدن،کم می شود.

در این شرایط ضعف ،سرگیجه  و کاهش ضربان قلب به این ناهنجاری ها اضافه شده و باعث خواب آلودگی شدید و در نهایت مرگ بیمار می شود.  تنها توصیه ی پزشکان برای پیشگیری از این بیماری،اطمینان یافتن از سلامت غذا، آب و سبزیجات قبل از مصرف است.

تغذیه تنها یکی از عوامل بیمارهای تابستانی است. تفریحاتی مانند شنا که در فصل تابستان طرفداران بیشتری پیدا می کنند نیز از دیگر عواملی است که می تواند موجب شیوع بیماری های این فصل گرم باشد.



گوش درد

گوش درد شناگران یک بیماری مشهور عفونی است که به لاله گوش یا مجرای گوش بیرونی مربوط می شود و می تواند باعث خارش و قرمزی یا التهاب گوش شود. ورود آب آلوده به گوش شناگران عامل اصلی این بیماری است كه عموماً چند روز پس از ورود آب یا جسم آلوده به گوش، ظاهر می شود.

برای رهایی از عفونت گوش لازم است گوش ها را به خوبی خشک کرده و از قطره شستشو دهنده الكلی مخصوص گوش استفاده کرد.

 


سینوزیت

سینوزیت یکی دیگر از بیماری های عفونی است که لذت شنا کردن را از بین می برد. علت ابتلا به اين بيماري تماس زیاد مخاط بینی و سینوس ها با كلر موجود در آب استخر است که  باعث تحريك بافت هاي تفسي و در نهايت عفونت آنها مي شود.

سینوزیت معمولا باعث سر درد های مزمن و همیشگی است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد و برای گرفتار نشدن به این بیماری کافیست مخاط بینی خود را پس از هر بار شنا با سرم فیزیو لوژی شست وشو دهید.

 

 

چشم درد


هنگامی که كلر در مجاورت نيتروژن يا آمونياك موجود در آب قرار مي گيرد ترکیب جدیدی به نام "کلرامین" به وجود می آید. عروق سطحي روي سفيدي چشم بر اثر تماس با كلرامين ملتهب شده و چشم قرمز مي شود. كلرامين همچنين لايه موقتي روي قرنيه ايجاد مي كند كه سبب التهاب، حساسيت، خشكي و قرمزي چشم مي شود.

برای درمان این بیماری باید از اشک مصنوعی استفاده کرد. این ماده لایه ای محافظ بر روی قرنیه ایجاد کرده و به آن فرصت التیام می دهد.همچنین برای جلوگیری از چشم درد و قرمزی چشم باید به هنگام شنا از از عینک های مخصوص استفاده کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس