در هفت دوره اخیر هیچ میزبانی قهرمان یورو نشده است و باید دید آیا فرانسه در جام پانزدهم و بعد از 32 به این مهم دست پیدا می کند یا این طلسم باقی خواهد ماند؟

میزبان یورو 3 تایی می شودویژه نامه یورو 2016 مشرق - در پانزده دوره ای که از عمر جام ملت های اروپا می گذرد 15 کشور شانس میزبانی این رقابت ها را داشته اند. (3 دوره به طور مشترک در 2 کشور برگزار شده است). در این میان فرانسه با 3 میزبانی در سال های 1960، 1984 و 2016 پرچمدار برگزاری یوروهاست. بعد از میزبان جام پانزدهم، ایتالیا با برگزاری ادوار سوم و ششم رقابت ها دومین مقام را در بر عهده گرفتن میزبانی مسابقات به خود اختصاص داده است.

تنها میزبان ناکام در قدم آخر

در ادوار گذشته فقط یک مرتبه میزبان تا یک قدمی کسب جام پیش رفت اما آن جا مغموم عنوان قهرمانی را تقدیم حریف کرد و این تیم ناکام پرتغال بود.

در رقابت های سال 2004 پرتغال با تمام ستارگانش تقریبا 80 دقیقه به یونان حمله کرد اما در نهایت گل دقیقه 57 آنجلوس چاریستیاس عاملی شد برای قهرمانی تیم کاملا دفاعی اوتوری هاگل آلمانی برابر میزبانی که لوئیز فیلیپه اسکولاری برزیلی را روی نیمکت داشت.

سه مهماندار خوشبخت

در مقابل سه بار میزبان های ادوار یورو با خوشبختی اتمام رقابت ها را جشن گرفتند. اولین بار اسپانیا در جام ملت های 64 از امتیاز میزبانی اش نهایت بهره را برد. ماتادورها 21 ژوئن سال 1964 فینال را در خانه و پیش چشم 79 هزار تماشاگر مادریدی 2-1 از شوروی بردند.

پس از آن و در دوره بعدی رقابت ها نوبت به ایتالیا رسید تا در فینال سال 68 پس از تساوی بدون گل در بازی اول، نتیجه دیدار تکراری برابر یوگسلاوی را 2 بر صفر به نام خود کند. 10 ژوئن سال 68 ریوا (12) و آناستازی (31) کار یوگسلاوها را برابر دیدگان 33 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه المپیک رم تمام کردند.

و بالاخره در پاریس 84 فرانسه از میزبانی اش بهره برد تا در دیدار نهایی با گل های میشل پلاتینی (57) و بلونه (90) اسپانیا را از پای دربیاورد. جالب این که 27 ژوئن آن سال 48 هزار نفر به استادیوم زیبای پارک دو پرنس پاریس آمده بودند تا شاهد کامیابی میزبان رقابت ها باشند.

جالب تر این که از آن به بعد یعنی طی 32 سال اخیر دیگر هیچ میزبانی قهرمان یورو نشد که نشد. باید دید آیا فرانسه در جام پانزدهم و بعد از سه دهه به این مهم دست پیدا می کند یا این طلسم باقی خواهد ماند؟

فرانسه در مرحله نیمه نهایی باید با آلمانی بازی کند که شکست دادنش بسیار سخت است. ولز و پرتغال هم برگزارکننده دیگر دیدار نیمه نهایی خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس