بررسی کوتاه اعترافات و اعتراضات رسانه های بیگانه و مدافعان برجام چهره واضح تری از تجربه رابطه با آمریکا و قرارداد برجام بروی ملت ایران نمایان کرده است که در کلیپ همراه خبر می توانید مشاهده کنید.

به گزارش مشرق، اقدامات ایران در مورد توافق هسته ای نه تنها مطابق با برجام بوده بلکه به اعتراف سازمان های بین المللی فراتر هم بوده است اما هنوز خبری از رفع تحریم ها وجود ندارد، خبری که بشود در معاملات بانکی و بین المللی اثری از آن مشاهده کرد.

این دقیقا همان مسأله ای است که از ابتدای کار، کارشناسان بر روی آن تاکید کرده و ضمانت های لازم برای اقدامات طرف آمریکایی را کافی نمی دانستند.

نکته جالب اینجاست که همواره دولتمردان خصوصا رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، برجام را موفقیت بزرگ خطاب کرده و تمام قد از آن دفاع کرده اند. سوالی که اذهان عمومی را به خود مشغول کرده این است که اگر تیم مذاکره‌کننده و دولت روحانی معتقد است که مفاد برجام از صراحت کافی برخوردار است، چرا به مطالبه اخلاقی غیرالزام‌آور بسنده کرده و طرف آمریکایی را متهم به نقض برجام نمی‌کند؟

در ذیل به برخی از اقدامات خصمانه هیئت حاکمه آمریکا در آستانه اجرایی شدن برجام اشاره می‌کنیم:

 قانون موسوم به ویزا و تعهدی که کری داد

در اواسط دسامبر سال گذشته میلادی، کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن شهروندان 38 کشوری که برای ورود به آمریکا از معافیت ویزایی برخوردارند اگر از مارس 2011به بعد به چهار کشور ايران ، عراق ، سوريه و سودان سفر کرده باشند ملزم به دريافت رواديد برای ورود به این کشور هستند. این طرح که سفر به ایران را برای تجار و توریست‌های اروپایی هزینه ساز می‌کند.

مسدود کردن و مصادره دارایی‌های بانک مرکزی ایران

در 24 دسامبر نیز سایت مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار گزارشی از مسدود کردن دارایی های بانک مرکزی ایران در آمریکا خبر داد و تصریح کرد ۲۲۶ نماینده کنگره آمریکا به برداشت 57/1 میلیارد دلار از حسابهای بلوکه شده بانک مرکزی ایران رای دادند.

 طرحی که اقدام ایران در توقف اجرای برجام را ممنوع می‌کند

در روز 6 ژانویه اعضای مجلس نمایندگان آمریکا «طرح عدم تحمل اقدامات تروریستی» را به تصویب رساندند. در بند نخست این طرح چنین قید شده که اگر ایران اجرای برجام را به موجب تحریم های تروریستی و حقوق بشری آمریکا متوقف کند، اقدامی خلاف برجام مرتکب شده است.

 مصادره 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در آمریکا

دادگاه عالی آمریکا طی حکمی بخشی از دارایی های ایران را در بانک نیویورک به نفع خانواده قربانیان حوادث تروریستی مصادره کرد.

 با توجه به این اقدامات آمریکا که همه آنها در طول مذاکرات برجام صورت گرفته باید به سخن سناتور مک کین برگردیم که گفت: ماضعیف نیستیم ما غیر قابل اعتماد هستیم. و اینجاست که معنای فرمایشات حکیمانه رهبر انقلاب را بیش از پیش متوجه می شویم که فرمودند: "توافق نکردن شرف دارد به توافقی که در آن منافع ملت پایمال شود و عزت ملت از بین برود و ملت ایران با این عظمت تحقیر شود." و به صراحت گفتند مخالفت بنده نه از روی توهم بلکه از روی تجربه است.

 اکنون وضعیت پرونده هسته ای و برجام به جایی رسیده است که مدافعان بیگانه آن هم به عدم کارایی آن و نقض عهدهای مکررآمریکا معترض و معترف هستند که در کلیپ زیبای زیر مفصل مورد بررسی قرار گرفته است.
منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس