کد خبر 577712
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵

حجت‌الاسلام زائری گفت: امروز نه تنها ساختن فیلم هنگامه بلکه دیدن آن کمک به جبهه مدافعان حرم است چرا که بنابر روایات نشستن در مجالسی که احیای امر اهل بیت می‌کند به این جبهه کمک می‌کند.

به گزارش مشرق، اکران مردمی ـ اقتصادی فیلم «هنگامه»، اولین اثر داستانی درباره مدافعان حرم، با حضور حامد بامروت نژاد و حجت الاسلام محمدرضا زائری در هیئت عشاق الحسن کاشان برگزار شد.


کمک فیلم هنگامه به ساخت عقبه مدافعان حرم

در این نشست حجت الاسلام زائری با بیان اینکه امروز که ما داریم صحبت می کنیم مسئله مدافعان حرم در جریان است و امثال فیلم هنگامه به ساخته شدن عقبه این جبهه کمک می کند گفت: اگر این مسئله به شکل سینما، فیلم ، رمان و غیره نباشد با شعار و سخنرانی حل نمی‌شود.

زائری با بیان اینکه فیلم هنگامه برای جریان حزب الله آورده دارد، تاکید کرد: ما با دیدن این فیلم همدلی می‌کنیم اما مهمتر این است که این قالب بتواند برای دیگران کار کند.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه جشنواره مردمی فیلم عمار خلأ حضور بچه های حزب اللهی در سینما پر کرده است، افزود: این محصولات می‌تواند به فضاهایی که مخاطب با ما همراه نیست برود؛ مثلأ شیار 143 همدلی مخاطب در خارج را با خود ایجاد می کرد و هنگامه نیز همچون آن فیلم به سراغ لایه ای رفته است که همه فهم و اثرگذار است و هر جوان لحظه نامزدی و خبر بچه دار شدن خود را به یاد می آورد و این یک اتفاق کاملأ انسانی است.

 وی ادامه داد: این آدمی که از همه تعلقاتش بریده و دنیا را کنار گذاشته برای همه قابل فهم است و همگان با آن رابطه برقرار می کنند؛ این در حالی است که برخی شعارهای مقدسی که ما داریم مخاطب عام را درگیر نمی‌کند ممکن است چیزی که یک مقلد و مطیع رهبری درک می‌کند توسط گروهی از مخاطبان که در این خط نیستند درک نشود و دراین مورد باید چه کرد.


بزرگترین تاک‌شوی جهان پشتوانه فرهنگی سربازان آمریکایی است

زائری با اشاره به برخی داستانها از مادران و پدران شهدا یبان کرد: این که پدر شهید بگوید همسرم پس از سالها همچنان سه بشقاب بر سر سفره می گذارد نکته ای است که همه درک می کنند اما این فضا اگر در سینما ایجاد شود اتفاق مهمتری رخ می دهد و هنگامه سراغ این ماجرا آمده و در این فضا و حال و احوال سخن می‌گوید.

حجت الاسلام زائری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه پشت جبهه از خط مقدم مهمتر است، اظهار داشت: اوپرا وینفری که دارای بزرگترین تاک‌شوی(برنامه گفت‌وگو محور) جهان است به عنوان پشتوانه فرهنگی سربازان آمریکایی عمل می کند و در برنامه ای آنها را بلافاصله از عراق به استودیو می آورد و از آنها تقدیر می کند و این جدای از فیلم ها و بازیهای رایانه ای است.

 

ساختن و دیدن «هنگامه» به جبهه مدافعان حرم کمک می کند

وی افزود: امروز نیز نه تنها ساختن فیلم هنگامه بلکه دیدن آن کمک به جبهه مدافعان حرم است چرا که بنابر روایات نشستن در مجالسی که احیای امر اهل بیت می‌کند به این جبهه کمک می کند.

 

اولین بودن فیلم هنگامه مایه افتخار نیست

حامد بامروت نژاد، تهیه کننده این اثر نیز در این مراسم گفت: این اولین بودن فیلم هنگامه مایه افتخار نیست بلکه مایه تأسف است که بعد از شش سال از جنگ سوریه این فیلم ساخته شده است.

وی افزود: این فیلم از بغض کارگردان آن ساخته شده است که دوستانش شهید می شدند اما نمی توانست درباره آنها سخن بگوید؛ البته در فضای رسانه ای یکی ـ دو سال اخیر فضا بهتر شده و هر چند در گذشته تولید محصول سینمایی داشتیم اما پخش نمی‌شد اما امروز گروه هایی هستند که درباره حضور عراقی ها، افغانستانی ها و حتی اهل سنت در سوریه فیلم می سازند.

 

شخصیت حزب الهی بایکوت شده است

تهیه کننده هنگامه با بیان اینکه ما همیشه از بایکوت موضوعات می نالیدیم اما امروز یک سری مسائل است که درباره آنها سکوت عجیبی شده است، تصریح کرد: امروز مهمتر از موضوعات، شخصیت های ما بایکوت شده اند؛ شخصیت حزب الهی که همه جا بدون چشمداشت حاضر است از یمن و سوریه گرفته تا کمک به زلزله زدگان و سیل زدگان حضور دارد و می تواند همه ژانرهای ما را جواب دهد دیده نشده است.

وی با بیان اینکه این شخصیت انسانیت انسان از یمن و پاراچنار تا وال استریت و قلب ایران مهم است، افزود: هنگامه در همین مسیر است و ما در قدم اول می خواستیم هنگامه یک عاشقانه حزب الهی باشد و حالا با هم با موضوع رفتن او به سوریه همراه هستیم.


هنگامه‌ها می‌توانند مقابل شبهات بایستند

حجت الاسلام زائری در ادامه این مراسم همچنین به سفر خود در قالب کاروان زائران صلح سوریه اشاره کرد و گفت: در برگشت از آن سفر در هواپیمایی که ما را از دمشق به تهران می آورد، عده ای زخمی بودند و همانجا مهماندار هواپیما کنایه می زد و تکه می انداخت و در فرودگاه هم آنان را از مسیری غیر از مسیر معمول به خارج از فرودگاه منتقل کردند و این فضای بدی است که مثل متهم و خجالت زده برمی‌گردید و امروز اگر با هنگامه ها و قلم ها و فیلم ها مسئله و شبهه را پاسخ ندهیم این سوال باقی می ماند و الان که این‌گونه کنایه می زنند، 50 سال دیگر چه می شود.

 

نگاه حداقلی به آرمان جهانی مدافعان حرم

بامروت‌نژاد نیز در تکمیل این حرف با بیان اینکه حجاب زمانه ما را فراگرفته است خاطرنشان کرد: شهدای امروز کنارمان هستند و دیگر مثل شهدای دفاع مقدس با ما فاصله زمانی ندارند؛ شاید همین شهید با ما خندوانه دیده، بستنی خورده، پیتزا دوست داشته اما ما وقتی وصیتنامه او را می خوانیم دچار حجاب زمانه ای می شویم که درباره شهید همت شده ایم.

وی با طرح این سوال که چرا باید چنین فردی که در صلح و آرامش زندگی می کند به سوریه برود، افزود: دنیای ما و آرمان و هدف ما کوچک شده است در حالی که امام نگاه جهانی داشت؛ اینکه ما بگوییم مدافعان حرم برای حفظ امنیت می روند یک نگاه حداقلی است؛ آنکه به پاراچنار و بوسنی و ... رفت چه؟ به نظر می رسد بچه و خانواده برای مان کوچک شده است در حالی که امام خمینی(ره) از مستضعفینی می گفت که آرمانش تا آخر ایستادگی در برابر مستکبران بود و این مختص ایرانی ها هم نیست؛ افغانستانی هایی داشتیم که به ایران آمدند و ایرانی هایی داشتیم که به افغانستان رفتند و آنجا شهید شدند.

 

تولید محصول فرهنگی و هنری لازم و ضروری است

بنابر این گزارش، در پایان این مراسم، حجت الاسلام زائری گفت: شما نمی توانید برای مخاطبی که تمام ذهنیتش سود بانکی اش است سخن از آرمان جهانی بگویید جواب حداقلی امنیت برای این سطح اول است اما برای بچه هیئتی می توانید بگویید که اینها برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) رفته اند اما در سطح بالاتر کسی است که برای او کل یوم عاشوراست و شهیدصدرزاده ها از همین جریان هستند و این فیلم برای مخاطب حداقلی نیز حرف دارد.

وی افزود: اینکه من در تلویزیون همان حرفی را بزنم که در منبر و هیئت می زنم که درست نیست چون ممکن است آنچه در هیئت و برای یک محفل خاص گفتم درک نشود و فاصله وجود داشته باشد لذا اینجاست که تولید محصول فرهنگی و هنری که در بافت خودش سوژه انسانی را بیان کند و نه رحیم پور و نه پناهیان می توانند بیان کنند لازم و ضروری است.


استاد دانشگاهی که 150 هزار تومان بلیط خرید

گفتنی است در این اکران مبلغ 120 هزار تومان از محل بلیط‌فروشی جمع‌آوری شد اما نکته جالب توجه اینجاست که یکی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه کاشان هم جهت حمایت از تولید چنین آثاری، به تنهایی 150هزار تومان پرداخت کردند.


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس