دولت هيئت‌هايي را که براي فروش کالا به ايران مي‌آيند راه ندهد / رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين با بيان اينکه برخي مي‌خواهند ايران سکته مالي کند، گفت: دولت هيئت‌هايي را که به دنبال فروش کالا هستند، به کشور راه ندهد.

عسگراولادي: خارجي‌ها براي فروش کالا از بانک مرکزي ضمانتنامه مي‌خواهند!به گزارش مشرق، رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين با بيان اينکه برخي مي‌خواهند ايران سکته مالي کند، گفت: دولت هيئت‌هايي را که به دنبال فروش کالا هستند، به کشور راه ندهد.

اسدالله عسگراولادي در خصوص نتايج رفت و آمد خارجي‌ها به بازار ايران بعد از تحريم‌ها گفت: حرف فعالان اقتصادي اين است که دولت هيئت‌هاي خارجي را که صرفاً براي فروش کالاهاي خود به ايران مي‌آيند، راه ندهد و تنها زماني آنها را پذيرش کند که پيش از سفر اعلام کنند در اين سفر چه مسائلي را دنبال کند، بنابراين اگر قرار است اين هيئت‌ها بيايند و ماشين‌آلات و کالاهاي ساخته شده خود را بفروشند، بايد از ورود آنها جلوگيري شود. رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين افزود: سؤال اينجاست که چرا ما بايد شورولت امريکايي را از طريق کره‌جنوبي خريداري کنيم. اين هيئت‌ها به ايران مي‌آيند که کالاهايشان را بفروشند، نمي‌آيند تا کالا از ايران بخرند يا سرمايه‌گذاري کنند، البته برخي از خارجي‌ها با اطلاع از اوضاع اقتصادي ايران و نبود نقدينگي مي‌خواهند کالا را به ايران به صورت نسيه بفروشند، در حالي که از بانک مرکزي ضمانتنامه طلب مي‌کنند اما اين راه به بيراهه مي‌رود و اگر اين پول‌ها در سال‌هاي بعد پرداخت نشود، ايران هم مثل يونان مقروض و بدهکار خواهد شد.

به گفته عسگراولادي، رفت و آمد خارجي‌ها از نظر رواني، سياسي و بين‌المللي خوب است و باعث بالا رفتن درآمد هتل‌ها، صرافي‌ها و مشاغلي اينچنيني مي‌شود، يعني هر گردشگري که مي‌آيد با خود پول مي‌آورد اما هيئت‌ها يا بايد در مقابل فروش کالا، از ايران کالا بخرند يا به صورت مشترک با ما سرمايه‌گذاري کنند، يعني در مقابل خريد توليداتشان، ماشين‌آلات و خط توليد به ايران بياورند، زمين و کارخانه هم از طرف ايراني باشد، سپس توليد مشترک صورت گيرد و مازاد بر نياز بازار داخلي ايران، صادرات صورت گيرد.

وي اظهار داشت: اگر فقط به ايران کالا بفروشند و ما پول نداشته باشيم و نسيه بخريم و بانک مرکزي آن را ضمانت کند، 10 سال ديگر ۱۰۰ ميليارد دلار بدهکار خواهيم بود و آنگاه خارجي‌ها پا را روي گلوي ما مي‌گذارند که گمرک و بانک خود را به ما بفروشيد، همان کاري که با ونزوئلا کردند. او هم به اين هشدارها گوش نکرد و هم‌اکنون اقتصاد اين کشور سکته مالي کرده است.

عسگراولادي معتقد است روابط سرمايه‌گذاري ايران با دنيا بايد دوطرفه باشد، يعني نفت ما را بخرند، کالا به ما بفروشند و در ايران سرمايه‌گذاري کنند. اروپايي‌ها اکنون مي‌خواهند تحريم‌ها را بردارند، اما مشکل آنها با بانک‌هاي امريکاست. دليل اينکه فرانسه و ايتاليا هم از ايران نفت نمي‌خرند، همين است، پس دولت بايد اين مسائل را مدنظر داشته باشد و راهکارهاي آن را اصلاح کند. اقتصاد مقاومتي مقام معظم رهبري هم همين را مي‌گويد که با اتکاي کامل به خود، حرکت کنيم. اگر خوداتکا نشويم، بدبخت خواهيم شد و آنها ما را استثمار مي‌کنند. وي اظهار داشت: غربي‌ها دلشان براي ما نمي‌سوزد. هيئت‌هاي بيخودي را نبايد راه دهيم و تنها آنهايي بيايند که با پروژه و برنامه سرمايه‌گذاري وارد کشور مي‌شوند، اين را به چيني‌ها هم گفته‌ايم که اگر مي‌خواهيد با ايران کار کنيد بايد سرمايه‌گذاري در دستور کار باشد، آشتي با امريکا به شرط احترام کامل متقابل مجاز است و ارتباط با غرب هم با حفظ ارزش‌ها و استقلال مالي صورت گيرد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس