کد خبر 577022
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳

حزب اتحاد میهنی کردستان که «جلال طالبانی» ریاست آن را بر عهده دارد، توافقنامه‌ای را با جنبش «تغییر» امضاء کرده که با اعتراض حزب «دموکراتیک کردستان» به ریاست «مسعود بارزانی» مواجه شده است.

به گزارش مشرق، توافق دو حزب «اتحاد میهنی» و «تغییر» در کردستان عراق، حزب دموکراتیک به ریاست مسعود بارزانی را نگران کرده است.

حزب «اتحاد میهنی کردستان» (یکیتی) عراق که ریاست آن را «جلال طالبانی» بر عهده دارد، سه‌شنبه 28 اردیبهشت (17 می) توافقی با جنبش تغییر (گوران) امضا کرد که بنا به گفته «شوان الداوودی» از اعضای حزب میهنی کردستان مبنایش تغییر توازن سیاسی و برپایی دوباره پارلمان منطقه کردستان است.

به نوشته منابع خبری کُرد، اما این توافقنامه به مذاق حزب «دموکراتیک کردستان» به ریاست «مسعود بارزانی» خوش نیامده است و این حزب، توافقنامه مذکور را توطئه‌ای علیه خود می‌داند و از آن انتقاد کرده است.

«شوان الداوودی» از اعضای حزب میهنی کردستان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «أین» عراق با انتقاد از حزب دموکراتیک کردستان، گفت: ما به اجازه حزب «دموکراتیک کردستان» برای توافق با حزب «تغییر» نیازی نداریم و این حزب «قـیّـم» ما نیست که بخواهیم از او اجازه بگیریم و ما خود شالکه و تاریخ مخصوص به خود را داریم.

وی افزود: جنبش تغییر، در اصل پیش از این جزئی از حزب اتحاد میهنی بود و این توافقنامه برای تقسیم مناصب و ثروت و منافع نیست بلکه به منظور تغییر موازنه سیاسی در منطقه  کردستان امضا شده است.

الداوودی در ادامه گفت: حزب دموکراتیک کردستان، 34 کرسی در پارلمان کردستان دارد و امروز جنبش تغییر و اتحاد میهنی مجموعا 42 کرسی را در اختیار دارند و اکثریت را تشکیل می‌دهند. در پارلمان عراق نیز جنبش تغییر و اتحاد میهنی 30 کرسی در مقابل 25 کرسی حزب دموکراتیک دارند و اینگونه است که با این توافقنامه، حزب دموکراتیک کردستان دیگر قدرت اول منطقه کردستان نخواهد بود.

حزب مسعود بارزانی در حال از ائتلاف دو حزب رقیب خود نگران شده که برخی احزاب دیگر نیز ممکن است به این توافق بپیوندند.

محمد حکیم از اعضای شورای سیاسی حزب جماعت اسلامی و شیخ عرفان عبدالعزیز رهبر جنبش اسلامی کردستان در گفت‌وگو با وبگاه خبری «خندان» عراق اعلام کردند کە این دو حزب، گفت‌وگوهای داخلی را بە منظور بررسی پیوستن بە توافقنامە یکیتی و گوران آغاز می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس